دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

کارتیه برسون

کارتیه برسون

این مقاله نیازمند تمیزکاری است. لطفاً تا جای امکان آن‌را از نظر املا، انشا، چیدمان و درستی بهتر کنید، سپس این برچسب را بردارید. محتویات این مقاله ممکن است غیر قابل اعتماد و نادرست یا جانبدارانه باشد یا قوانین حقوق پدیدآورندگان را نقض کرده باشد. آنری کارتیه-برسونزادهٔ۲۲ اوت ۱۹۰۸شانتلودرگذشت۳ اوت ۲۰۰۴ (۹۵ سال)استان پرووانسملیتفرانسوی هانری کارتبه برسون (به فرانسوی: He i Ca ie -B esso )، (زاده ۲۲ اوت ۱۹۰۸ در شانتلو، فرانسه – درگذشته ۳ اوت ۲۰۰۴) عکاس فرانسوی بود که در ابداع و گسترش فوتوژورنالیسم (عکاسی خبری) و همچنین عکاسی لحظه‌ای و خیابانی نقش اساسی داشت. وی با دوربین مشهور لایکای ۳۵ میلیمتری خود به اقصی نقاط دنیا سفر می‌کرد و با صبر و تقریباً به صورتی نامحسوس صحنه‌ها را ثبت می‌کرد. توانایی منحصربه‌فردش در ثبت «لحظه قطعی» (The Decisive Mome ، اینطور که او آن را می‌نامید)، چشم دقیقش برای طراحی صحنه، شیوه منحصربه‌فرد کارش و بیان ادبی‌اش در تئوری و عملی عکاسی، وی را به عنوان یک شخص افسانه‌ای در میان فتوژورنالیست‌های همدوره‌اش مطرح کرد. کار وی و شیوه‌اش یک تأثیر ماندگار و دست نیافتنی داشته‌است. تک عکس‌ها و عکس داستان‌هایش برای سه دهه زینت بخش معتبرترین مجله‌های دنیا بوده‌است و نسخه‌های مختلف عکس‌هایش بر دیوارهای موزه‌های آمریکا و اروپا نمایش داده شده‌است. در بازار جهانی عکس، وی تأثیر خود را به‌خوبی گذاشته‌است: وی یکی از مؤسسان مگنوم بوده‌است، یک آژانس عکس در نیویورک و پاریس. محتویات ۱ زندگی‌نامه ۲ جایزه‌ها ۳ پیوند به بیرون ۴ منابع زندگی‌نامه هانری کارتبه برسون در سال ۱۹۰۸ در شانتلو، فرانسه در یک خانواده ثروتمند، با فرهنگ متوسط چشم به دنیا گشود. در نوجوانی یک دوربین معمولی داشت که برای عکسهای تعطیلات از آن استفاده می‌کرد و بعد یک دوربین ویزور۳*۴ را تجربه کرد. اما او به نقاشی نیز علاقه داشت و به مدت دو سال در استودیوپاریس تحصیل کرد. این تجربیات در نقاشی دید او را به‌خوبی برای ترکیب بندی آماده کرد که به یکی از بزرگترین ابزارهای او در عکاسی تبدیل شد. در سال ۱۹۳۱ در سن ۲۲ سالگی یکسال را به شکار در غرب آفریقا گذراند و بعد از بیمار شدن به فرانسه بازگشت. در آن زمان بود که در مارسی برای اولین بار عکاسی را به‌طور جدی کشف کرد. این یک تجربه حیاتی برای او بود. یک دنیای جدید، یک شیوه نو دیدن، یک الهام درونی و غیرقابل پیش‌بینی از بین کادر باریک منظره یاب دوربین ۳۵ میلیمتری به روی او گشوده شد و تصور و خیال او را به آتش کشید. او خاطر نشان کرده‌است که چگونه در آنزمان خیابان‌ها را با یک احساس قوی و آماده برای برانگیخته شدن و مصمم برای به دام انداختن زندگی و سپری کردن زندگی به یک شیوه زنده و نو زیر پا می‌گذاشته‌است. بدین گونه یکی از نتیجه بخش‌ترین مشارکت‌ها بین انسان و ماشین در تاریخ عکاسی روی داد. او به کارش با دوربین ۳۵ میلیمتری ادامه داد. سرعت، تحرک پذیری، تعداد زیاد عکس در هر حلقه فیلم و بالاتر از همه کوچک بودن دوربین و جلب توجه نکردن، با شخصیت خجالتی و سریع او سازگاری داشت. زمان زیادی نگذشت که او مانند یک راننده حرفه‌ای که با دنده عوض کردن ماشین را تحت اختیار دارد، کنترل دوربین را کامل بدست گرفت و دوربین به وسیله‌ای برای وسعت دید او بدل شد. زمانی که جنگ جهانی شروع شد، او مدت کوتاهی در ارتش فرانسه خدمت کرد، تا در جنگ اسیر آلمان‌ها شد و بعد از دو تلاش ناموفق از زندان گریخت و تا پایان جنگ به فعالیت‌های زیرزمینی ادامه داد. پس از جنگ وی فعالیت ژورنالیستی اش را با کمک به شکل‌گیری آژانس عکس مگنوم در سال ۱۹۴۷ ادامه داد. کار با مجله‌های مطرح آنزمان وی را به سفرهای گوناگون در اروپا، آمریکا، چین، روسیه و هند کشاند. کتاب‌های فراوانی از کارتبه برسون در دهه‌های ۶۰ و ۵۰ چاپ شد که معروف‌ترین آن‌ها «لحظه قطعی» در سال ۱۹۵۲ بوده‌است. یک رویداد مهم در کار کارتبه برسون نمایشگاه بزرگی از ۴۰۰ عکس وی بود که در سرتاسر آمریکا به نمایش درآمد. به عنوان یک ژورنالیست، کارتبه برسون لزوم منتقل کردن افکار و احساساتی را که از دیده‌هایش برمی‌خواست، احساس می‌کرد. از همین رو عکسهای او بیشتر واقع گرایانه بود تا انتزاعی. وی احترام زیادی برای نظم در عکاسی خبری قائل بود، به این عنوان که هر عکس به تنهایی توانایی بازگو کردن یک داستان را داشته باشد. بینش ژورنالیستی در واقعیتهای نهفته در انسان و رویدادهای پیرامون او، احاطه به اخبار و تاریخ و باور در نقش اجتماعی عکس همه به ماندگاری آثار او کمک می‌کند. وی می‌گوید: شان و مقام انسان یک سوژه لازم برای هر عکاس خبری است و هر عکسی جدا از اینکه چه اندازه از نظر بصری و تکنیکی درخشان باشد، نمی‌تواند موفق باشد مگر اینکه از عشق و روابط انسانی نشات گرفته باشد و بیانگر انسان در روبرو شدن با سرنوشتش باشد. تعداد زیادی از پرتره‌های وی از افراد مشهور مانند ویلیام فاکنر با روش راحت و درخشان وی در مواجه شدن با سوژه، به تعریف دقیقی از شخصیت سوژه بدل شده‌است. کتاب اول برسون افکارش را به‌خوبی نمایان می‌سازد. «لحظه قطعی» آنگونه که خود برسون تعریف کرده‌است عبارت است از: «شناخت لحظه‌ای اهمیت یک رویداد در کسری از ثانیه و همین‌طور پیدا کردن فرم و ترکیب دقیقی که روح آن رویداد را بنحو مناسب بیان کند.» بعضی از منتقدان برسون را چیزی فراتر از یک شکارچی لحظات نمی‌دانند. این یک حقیقت است که روش «لحظه قطعی» در دستان عکاس بی هدف به شکار لحظه‌ای تصادفی و بی گزینش نزول پیدا می‌کند. والاترین نکته کار برسون نگرش ژرف به احساسات و ویژگی‌های انسان و نشان دادن آن در قاب تصویر است که نمی‌تواند از روی شانس و اقبال بدست آمده باشد و تنها از استعدادی نادر برمیاید. لحظه قطعی و شکار لحظات تنها در این تعریف می‌تواند به سطحی هنری ارتقا یابد. برسون در کتاب «لحظه قطعی» نوشته‌است: «در عکاسی کوچکترین چیزها می‌توانند بزرگترین سوژه‌ها باشند، ویژگی‌های کوچک انسان می‌توانند به موضوعی مهم بدل شوند.» بیشترین بخش عکاسی او مجموعه‌ای از همین ویژگی‌ها و جزئیات انسانی است که تصویر را به جهان پیرامون پیوند می‌دهد. وی در جهانی تکراری زندگی می‌کرد که اتفاق‌های خسته‌کننده روزمره مانند انعکاس در گودال گل ولای، تصویر با گج کشیده شده بر روی دیوار، هیکل سیاه پوش در مه همگی برای وی انعکاس حقایقی بزرگ و آشنا در ضمیر ناخودآگاه بودند. وی شاعری ضدرمانتیک بود که شعر او عکس‌هایش است و زیبایی را در موضوعات «همان‌طور که هستند» و در واقع گرایی مربوط به همین زمان و مکان کشف کرد. تمام تصاویر وی با دوربین ۳۵ میلیمتری همراه با لنز ۵۰ میلیمتری و به ندرت عدسی تله فتو تهیه شده‌است، وسیله‌ای که در دست تمام عکاسان آماتور یافت می‌شود. وی تمامی عکس‌هایش را با نور موجود می‌گرفت و به ندرت از فلاش استفاده می‌کرد. بوسیله بکارگیری بامهارت دوربین عکاسی در ثابت کردن یک لحظه در جریان زمان، برسون برای ما گنجینه‌ای از تصاویر باقی گذاشته‌است. ما از دیدگاه وی می‌توانیم جهان را اندکی بهتر ببینیم و حقیقت و زیبایی را جایی که حدس نمی‌زنیم وجود داشته باشد، بیابیم. کارتبه برسون در ۳ اوت ۲۰۰۴ در سن ۹۵ سالگی در خانه‌اش در استان پرووانس درگذشت و در مراسمی خصوصی با حضور بسیاری از دوستان عکاسش (که هیچ‌یک در آن روز عکسی نگرفتند) به خاک سپرده شد. در هفته‌های بعد عمدهٔ مطبوعات بین‌المللی به وی ادای احترام کردند. تیتر پاریزین "مرگ غول عکاسی " بود و فرانکفورتر راندشو نوشت: "چشم قرن بسته شد". بزرگی تیتر خبر درگذشت برسون، نشان دهندهٔ اهمیت جایگاه او در "معبد رسانه هاً است. او به یکی از چهره‌های ماندگار هنری قرن بیستم تبدیل شد. امتیازی منحصر به فرد برای یک عکاس فرانسوی. جایزه‌ها او موفق به دریافت جوایزی همچون: جایزه بزرگ ملی عکاسی در سال ۱۹۸۱ و جایزه هاسلبلاد در سال ۱۹۸۲ گردید. پیوند به بیرون h p://www.he ica ie -b esso .com h p://www.he ica ie b esso .o g h ps://web.a chive.o g/web/20050522074414/h p://www.pho ology.com/b esso / منابع در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ آنری کارتیه-برسون موجود است. درگاه عکاسی [۱] داده‌های کتابخانه‌ای عمومی برگه‌دان مستند فراگیر (آلمان) ISNI 1 ویاف 1 ورلدکت کتابخانه‌های ملی نروژ اسپانیا فرانسه (داده‌ها) کاتالونیا ایالات متحده آمریکا لتونی ژاپن جمهوری چک یونان کره هلند لهستان سوئد نگارخانه‌های هنری و موزه‌ها استرالیای جنوبی تی پاپا (نیوزیلند) نهادهای پژوهش هنری هویت عکاسان هنرمندان آرکی‌دی (هلند) نام هنرمندان (گتی) دیگر کاربرد چندوجهی اصطلاحات موضوعی بایگانی ملی (ایالت متحده) شبکه اجتماعی و محتوای بایگانی شونده سوداک (فرانسه) 1 تروف (استرالیا) 1 .mw-pa se -ou pu . avba {display:i li e;fo -size:88%;fo -weigh : o mal}.mw-pa se -ou pu . avba -collapse{floa : igh ; ex -alig : igh }.mw-pa se -ou pu . avba -box ex {wo d-spaci g:0}.mw-pa se -ou pu . avba ul{display:i li e-block;whi e-space: ow ap;li e-heigh :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::befo e{ma gi -lef :-0.125em;co e :"[ "}.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::af e {ma gi - igh :-0.125em;co e :" ]"}.mw-pa se -ou pu . avba li{wo d-spaci g:-0.125em}.mw-pa se -ou pu . avba -mi i abb {fo -va ia :small-caps;bo de -bo om: o e; ex -deco a io : o e;cu so :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -c -full{fo -size:114%;ma gi :0 7em}.mw-pa se -ou pu . avba -c -mi i{fo -size:114%;ma gi :0 4em}.mw-pa se -ou pu .i fobox . avba {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox . avba {display:block;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox- i le . avba {floa : igh ; ex -alig : igh ;ma gi -lef :0.5em}نبوبرندگان جایزه هاسلبلاددهه ۱۹۸۰ لنارت نیلسون (۱۹۸۰) انسل آدامز (۱۹۸۱) آنری کارتیه-برسون (۱۹۸۲) مانوئل آلوارز براوو (۱۹۸۴) اروینگ پن (۱۹۸۵) ارنست هاس (۱۹۸۶) هیروشی هامایا (۱۹۸۷) ادوارد بوبت (۱۹۸۸) سباستیائو سالگادو (۱۹۸۹) ده ۱۹۹۰ ویلیام کلاین (۱۹۹۰) ریچارد اودان (۱۹۹۱) جوزف کودلکا (۱۹۹۲) سون جانسون (۱۹۹۳) Susa Meiselas (1994) Robe Häusse (1995) رابرت فرانک (۱۹۹۶) Ch is e S ömholm (1997) ویلیام اگلستن (۱۹۹۸) سیندی شرمن (۱۹۹۹) دهه ۲۰۰۰ بوریس میخایلوف (۲۰۰۰) هیروشی سوگیموتو (۲۰۰۱) جف وال (۲۰۰۲) مالک سیدیبه (۲۰۰۳) برند و هیلا بخر (۲۰۰۴) لی فریدلندر (۲۰۰۵) دیوید گلدبلات (۲۰۰۶) نن گلدین (۲۰۰۷) گراسیلا ایتوربیده (۲۰۰۸) رابرت آدامز (عکاس) (۲۰۰۹) دهه ۲۰۱۰ سوفی کال (۲۰۱۰) ولید رعد (۲۰۱۱) پل گراهام (عکاس) (۲۰۱۲) خوان فونتکابرتا (۲۰۱۳) مییاکو اشیچی (۲۰۱۴) ولفگانگ تیلمنز (۲۰۱۵) استن داگلاس (۲۰۱۶) راینکه دایک‌اشترا (۲۰۱۷) برگرفته از «h ps://fa.wikipedia.o g/w/i dex.php? i le=آنری_کارتیه-برسون&oldid=32493519» رده‌ها: اسیران جنگی در آلمان در جنگ جهانی دوماسیران جنگی فرانسوی در جنگ جهانی دوماعضای نهضت مقاومت فرانسهاهالی سن-ا-مرندانش‌آموختگان دبیرستان کندورسهدرگذشتگان ۲۰۰۴ (میلادی)دور از وطن‌های اهل فرانسه در هندزادگان ۱۹۰۸ (میلادی)عکاسان اهل فرانسهعکاسان خبری اهل فرانسهعکاسان خیابانیعکاسان سده ۲۰ (میلادی)عکاسان مگنومعکاسان هنرهای زیباعکاسی در اتحاد شورویعکاسی در اندونزیعکاسی در جمهوری خلق چینعکاسی در روسیهعکاسی در هندنظامیان جنگ جهانی دوم اهل فرانسههنرمندان آزادی تبتهنرمندان سده ۲۰ (میلادی)هنرمندان سده ۲۰ (میلادی) اهل فرانسهرده‌های پنهان: همه صفحه‌های نیازمند تمیزکاریمقاله‌هایی که تصاویری را به ویکی‌داده وارد می‌کنندمقاله‌ها با اچ‌کاردهامقالات دارای جعبه اطلاعاتصفحه‌هایی که از جعبه‌اطلاعات هنرمند با پارامتر نامعلوم استفاده می‌کنندمقاله‌های دارای واژگان به زبان فرانسویانبار رده با پیوند محلی مشابه در ویکی‌دادهمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های GNDمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های ISNIمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های VIAFمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های BIBSYSمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های BNEمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های BNFمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های CANTICمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های LCCNمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های LNBمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های NDLمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های NKCمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های NLGمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های NLKمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های NTAمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های PLWABNمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های SELIBRمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های AGSAمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های TePapaمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های PICمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های RKDa is sمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های ULANمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های FASTمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های NARAمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های SNAC-IDمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های SUDOCمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های T oveمقاله‌های ویکی‌پدیا همراه شناسه‌های WORLDCATIDداده‌های کتابخانه‌ای با ۲۷ عنصر

He i Ca ie -B esso

F om Wikipedia, he f ee e cyclopedia Jump o aviga io Jump o sea ch F e ch pho og aphe .mw-pa se -ou pu .i fobox-subbox{paddi g:0;bo de : o e;ma gi :-3px;wid h:au o;mi -wid h:100%;fo -size:100%;clea : o e;floa : o e;backg ou d-colo : a spa e }.mw-pa se -ou pu .i fobox-3cols-child{ma gi :au o}He i Ca ie -B esso Bo (1908-08-22)22 Augus 1908Cha eloup-e -B ie, F a ceDied3 Augus 2004(2004-08-03) (aged 95)Cé es e, F a ceBu ial placeMo jus i , F a ceAlma ma e Lycée Co do ce , Pa isOccupa io Pho og aphe a d pai e Spouse(s)Ra a Mohi i ​ ​(m. 1937; div. 1967)​ Ma i e F a ck ​(m. 1970)​Child e 1Awa dsG a d P ix Na io al de la Pho og aphie i 1981 Hasselblad Awa d i 1982 He i Ca ie -B esso (F e ch: [kaʁ je bʁɛsɔ̃]; 22 Augus 1908 – 3 Augus 2004) was a F e ch huma is pho og aphe co side ed a mas e of ca did pho og aphy, a d a ea ly use of 35 mm film. He pio ee ed he ge e of s ee pho og aphy, a d viewed pho og aphy as cap u i g a decisive mome .[1] Ca ie -B esso was o e of he fou di g membe s of Mag um Pho os i 1947.[2] I he 1970s he ook up d awi g—he had s udied pai i g i he 1920s. Co e s 1 Ea ly life 1.1 Pai i g 1.2 Su ealis s pho og aphy i flue ce 1.3 Camb idge a d a my 1.4 Receives fi s came a 1.5 Escape o Af ica 1.6 Pho og aphy 2 U i ed S a es exhibi s 2.1 Filmmaki g 2.2 Pho ojou alism s a 3 Ma iage 3.1 Wo ld Wa II se vice 4 Mag um Pho os 4.1 The Decisive Mome 5 La e ca ee 6 Dea h a d legacy 6.1 Ci éma vé i é 7 Tech ique 8 Publica io s 9 Filmog aphy 9.1 Films di ec ed by Ca ie -B esso 9.2 Films compiled f om pho og aphs by Ca ie -B esso 9.3 Films abou Ca ie -B esso 10 Exhibi io s 11 Collec io s 12 Awa ds 13 Refe e ces 14 Sou ces 15 Ex e al li ks Ea ly life[edi ] He i Ca ie -B esso was bo i Cha eloup-e -B ie, Sei e-e -Ma e, F a ce, he oldes of five child e . His fa he was a weal hy ex ile ma ufac u e , whose Ca ie -B esso h ead was a s aple of F e ch sewi g ki s. His mo he 's family we e co o me cha s a d la dow e s f om No ma dy, whe e He i spe pa of his childhood. His mo he was desce ded f om Cha lo e Co day.[3] The Ca ie -B esso family lived i a bou geois eighbo hood i Pa is, Rue de Lisbo e, ea Place de l'Eu ope a d Pa c Mo ceau. His pa e s suppo ed him fi a cially so He i could pu sue pho og aphy mo e f eely ha his co empo a ies. He i also ske ched. You g He i ook holiday s apsho s wi h a Box B ow ie; he la e expe ime ed wi h a 3×4 i ch view came a. He was aised i adi io al F e ch bou geois fashio , a d was equi ed o add ess his pa e s wi h fo mal vous a he ha u. His fa he assumed ha his so would ake up he family busi ess, bu He i was s o g-willed a d also fea ed his p ospec . Ca ie -B esso a e ded École Fé elo , a Ca holic school ha p epa ed s ude s fo he Lycée Co do ce . A gove ess called "Miss Ki y" who came f om ac oss he Cha el, i s illed i him he love of - a d compe e ce i - he E glish la guage.[4] The p oc o caugh him eadi g a book by Rimbaud o Malla mé, a d ep ima ded him, "Le 's have o diso de i you s udies!". Ca ie -B esso said, "He used he i fo mal ' u', which usually mea you we e abou o ge a good h ashi g. Bu he we o , 'You' e goi g o ead i my office.' Well, ha was ' a offe he had o epea ."[5] Pai i g[edi ] Af e yi g o lea music, Ca ie -B esso was i oduced o oil pai i g by his u cle Louis, a gif ed pai e . Bu he pai i g lesso s we e cu sho whe u cle Louis was killed i Wo ld Wa I. I 1927 Ca ie -B esso e e ed a p iva e a school a d he Lho e Academy, he Pa isia s udio of he Cubis pai e a d sculp o A d é Lho e. Lho e's ambi io was o i eg a e he Cubis s' app oach o eali y wi h classical a is ic fo ms; he wa ed o li k he F e ch classical adi io of Nicolas Poussi a d Jacques-Louis David o Mode ism. Ca ie -B esso also s udied pai i g wi h socie y po ai is Jacques Émile Bla che. Du i g his pe iod, he ead Dos oevsky, Schope haue , Rimbaud, Nie zsche, Malla mé, F eud, P ous , Joyce, Hegel, E gels a d Ma x. Lho e ook his pupils o he Louv e o s udy classical a is s a d o Pa is galle ies o s udy co empo a y a . Ca ie -B esso 's i e es i mode a was combi ed wi h a admi a io fo he wo ks of he Re aissa ce mas e s: Ja va Eyck, Paolo Uccello, Masaccio, Pie o della F a cesca. Ca ie -B esso ega ded Lho e as his eache of "pho og aphy wi hou a came a." Su ealis s pho og aphy i flue ce[edi ] Al hough Ca ie -B esso became f us a ed wi h Lho e's " ule-lade " app oach o a , he igo ous heo e ical ai i g la e helped him ide ify a d esolve p oblems of a is ic fo m a d composi io i pho og aphy. I he 1920s, schools of pho og aphic ealism we e poppi g up h oughou Eu ope bu each had a diffe e view o he di ec io pho og aphy should ake. The Su ealis moveme , fou ded i 1924, was a ca alys fo his pa adigm shif [vague]. Ca ie -B esso bega socializi g wi h he Su ealis s a he Café Cy a o, i he Place Bla che. He me a umbe of he moveme 's leadi g p o ago is s, a d was d aw o he Su ealis moveme 's ech ique of usi g he subco scious a d he immedia e o i flue ce hei wo k. The his o ia Pe e Galassi explai s: .mw-pa se -ou pu . empla equo e{ove flow:hidde ;ma gi :1em 0;paddi g:0 40px}.mw-pa se -ou pu . empla equo e . empla equo eci e{li e-heigh :1.5em; ex -alig :lef ;paddi g-lef :1.6em;ma gi - op:0}The Su ealis s app oached pho og aphy i he same way ha A ago a d B e o ...app oached he s ee : wi h a vo acious appe i e fo he usual a d u usual...The Su ealis s ecog ized i plai pho og aphic fac a esse ial quali y ha had bee excluded f om p io heo ies of pho og aphic ealism. They saw ha o di a y pho og aphs, especially whe up oo ed f om hei p ac ical fu c io s, co ai a weal h of u i e ded, u p edic able mea i gs.[6] Ca ie -B esso ma u ed a is ically i his s o my cul u al a d poli ical a mosphe e. Bu , al hough he k ew he co cep s, he could ' exp ess hem; dissa isfied wi h his expe ime s, he des oyed mos of his ea ly pai i gs. Camb idge a d a my[edi ] F om 1928 o 1929, Ca ie -B esso s udied a , li e a u e, a d E glish a he U ive si y of Camb idge, whe e he became bili gual.[7] I 1930 he was co sc ip ed i o he F e ch A my a d s a io ed a Le Bou ge ea Pa is, a ime abou which he la e ema ked: "A d I had qui e a ha d ime of i , oo, because I was o i g Joyce u de my a m a d a Lebel ifle o my shoulde ."[5] Receives fi s came a[edi ] I 1929, Ca ie -B esso 's ai squad o comma da placed him u de house a es fo hu i g wi hou a lice ce. Ca ie -B esso me Ame ica expa ia e Ha y C osby a Le Bou ge , who pe suaded he comma da o elease Ca ie -B esso i o his cus ody fo a few days. The wo me bo h had a i e es i pho og aphy, a d Ha y p ese ed He i wi h his fi s came a.[8] They spe hei ime oge he aki g a d p i i g pic u es a C osby's home, Le Mouli du Soleil (The Su Mill), ea Pa is i E me o ville, F a ce.[9]: 163 [10] C osby la e said Ca ie -B esso "looked like a fledgli g, shy a d f ail, a d mild as whey." Emb aci g he ope sexuali y offe ed by C osby a d his wife Ca esse, Ca ie -B esso fell i o a i e se sexual ela io ship wi h he ha las ed u il 1931.[11] Escape o Af ica[edi ] Two yea s af e Ha y C osby died by suicide, Ca ie -B esso 's affai wi h Ca esse C osby e ded i 1931, leavi g him b oke -hea ed. Du i g co sc ip io he ead Co ad's Hea of Da k ess. This gave him he idea of escapi g a d fi di g adve u e o he Cô e d'Ivoi e i F e ch colo ial Af ica.[11] He su vived by shoo i g game a d selli g i o local village s. F om hu i g, he lea ed me hods which he la e used i pho og aphy. O he Cô e d'Ivoi e, he co ac ed blackwa e feve , which ea ly killed him. While s ill feve ish, he se i s uc io s o his g a dfa he fo his ow fu e al, aski g o be bu ied i No ma dy, a he edge of he Eawy Fo es while Debussy's S i g Qua e was played. Al hough Ca ie -B esso ook a po able came a (smalle ha a B ow ie Box) o Cô e d'Ivoi e, o ly seve pho og aphs su vived he opics.[12] Pho og aphy[edi ] Ca ie -B esso 's fi s Leica Re u i g o F a ce, Ca ie -B esso ecupe a ed i Ma seille i la e 1931 a d deepe ed his ela io ship wi h he Su ealis s. He became i spi ed by a 1930 pho og aph by Hu ga ia pho ojou alis Ma i Mu kacsi showi g h ee aked you g Af ica boys, caugh i ea -silhoue e, u i g i o he su f of Lake Ta ga yika. Ti led Th ee Boys a Lake Ta ga yika, his cap u ed he f eedom, g ace a d spo a ei y of hei moveme a d hei joy a bei g alive. Tha pho og aph i spi ed him o s op pai i g a d o ake up pho og aphy se iously. He explai ed, "I sudde ly u de s ood ha a pho og aph could fix e e i y i a i s a ."[13] He acqui ed he Leica came a wi h 50 mm le s i Ma seilles ha would accompa y him fo ma y yea s. The a o ymi y ha he small came a gave him i a c owd o du i g a i ima e mome was esse ial i ove comi g he fo mal a d u a u al behavio of hose who we e awa e of bei g pho og aphed. He e ha ced his a o ymi y by pai i g all shi y pa s of he Leica wi h black pai . The Leica ope ed up ew possibili ies i pho og aphy— he abili y o cap u e he wo ld i i s ac ual s a e of moveme a d a sfo ma io . Res less, he pho og aphed i Be li , B ussels, Wa saw, P ague, Budapes a d Mad id. His pho og aphs we e fi s exhibi ed a he Julie Levy Galle y i New Yo k i 1933, a d subseque ly a he A e eo Club i Mad id. I 1934 i Mexico, he sha ed a exhibi io wi h Ma uel Álva ez B avo. I he begi i g, he did o pho og aph much i his a ive F a ce. I would be yea s befo e he pho og aphed he e ex e sively. I 1934, Ca ie -B esso me a you g Polish i ellec ual, a pho og aphe amed David Szymi who was called "Chim" because his ame was difficul o p o ou ce. Szymi la e cha ged his ame o David Seymou . The wo had much i commo cul u ally. Th ough Chim, Ca ie -B esso me a Hu ga ia pho og aphe amed E d é F iedma , who la e cha ged his ame o Robe Capa.[14] U i ed S a es exhibi s[edi ] Ca ie -B esso aveled o he U i ed S a es i 1935 wi h a i vi a io o exhibi his wo k a New Yo k's Julie Levy Galle y. He sha ed display space wi h fellow pho og aphe s Walke Eva s a d Ma uel Álva ez B avo. Ca mel S ow of Ha pe 's Bazaa gave him a fashio assig me , bu he fa ed poo ly si ce he had o idea how o di ec o i e ac wi h he models. Neve heless, S ow was he fi s Ame ica edi o o publish Ca ie -B esso 's pho og aphs i a magazi e. While i New Yo k, he me pho og aphe Paul S a d, who did came awo k fo he Dep essio -e a docume a y The Plow Tha B oke he Plai s. Filmmaki g[edi ] Whe he e u ed o F a ce, Ca ie -B esso applied fo a job wi h e ow ed F e ch film di ec o Jea Re oi . He ac ed i Re oi 's 1936 film Pa ie de campag e a d i he 1939 La Règle du jeu, fo which he played a bu le a d se ved as seco d assis a . Re oi made Ca ie -B esso ac so he could u de s a d how i fel o be o he o he side of he came a. Ca ie -B esso also helped Re oi make a film fo he Commu is pa y o he 200 families, i cludi g his ow , who a F a ce. Du i g he Spa ish civil wa , Ca ie -B esso co-di ec ed a a i-fascis film wi h He be Kli e, o p omo e he Republica medical se vices. Pho ojou alism s a [edi ] Ca ie -B esso 's fi s pho ojou alis pho os o be published came i 1937 whe he cove ed he co o a io of Ki g Geo ge VI a d Quee Elizabe h,[15] fo he F e ch weekly Rega ds. He focused o he ew mo a ch's ado i g subjec s li i g he Lo do s ee s, a d ook o pic u es of he ki g. His pho o c edi ead "Ca ie ", as he was hesi a o use his full family ame. Ma iage[edi ] I 1937, Ca ie -B esso ma ied a Java ese da ce , Ra a Mohi i.[11] They lived i a fou h-floo se va s' fla i Pa is a 19, ue Neuve-des-Pe i s-Champs ( ow ue Da ielle Casa ova), a la ge s udio wi h a small bed oom, ki che , a d ba h oom whe e Ca ie -B esso developed film. Be wee 1937 a d 1939, Ca ie -B esso wo ked as a pho og aphe fo he F e ch Commu is s' eve i g pape , Ce soi . Wi h Chim a d Capa, Ca ie -B esso was a lef is , bu he did o joi he F e ch Commu is pa y. I 1967, he was divo ced f om Ra a "Elie". I 1970 Ca ie -B esso ma ied Mag um pho og aphe Ma i e F a ck [25] a d i May 1972, he couple had a daugh e , Méla ie. Wo ld Wa II se vice[edi ] Whe Wo ld Wa II b oke ou i Sep embe 1939, Ca ie -B esso joi ed he F e ch A my as a Co po al i he Film a d Pho o u i . Du i g he Ba le of F a ce, i Ju e 1940 a S . Dié i he Vosges Mou ai s, he was cap u ed by Ge ma soldie s a d spe 35 mo hs i p iso e -of-wa camps doi g fo ced labo u de he Nazis. He wice ied a d failed o escape f om he p iso camp, a d was pu ished by soli a y co fi eme . His hi d escape was successful a d he hid o a fa m i Tou ai e befo e ge i g false pape s ha allowed him o avel i F a ce. I F a ce, he wo ked fo he u de g ou d, aidi g o he escapees a d wo ki g sec e ly wi h o he pho og aphe s o cove he Occupa io a d he he Libe a io of F a ce. I 1943, he dug up his beloved Leica came a, which he had bu ied i fa mla d ea Vosges. A he e d of he wa he was asked by he Ame ica Office of Wa I fo ma io o make a docume a y, Le Re ou (The Re u ) abou e u i g F e ch p iso e s a d displaced pe so s. Towa d he e d of he Wa , umo s had eached Ame ica ha Ca ie -B esso had bee killed. His film o e u i g wa efugees ( eleased i he U i ed S a es i 1947) spu ed a e ospec ive of his wo k a he Museum of Mode A (MoMA) i s ead of he pos humous show ha MoMA had bee p epa i g. The show debu ed i 1947 oge he wi h he publica io of his fi s book, The Pho og aphs of He i Ca ie -B esso . Li col Ki s ei a d Beaumo Newhall w o e he book's ex . Mag um Pho os[edi ] I ea ly 1947, Ca ie -B esso , wi h Robe Capa, David Seymou , William Va dive a d Geo ge Rodge fou ded Mag um Pho os. Capa's b ai child, Mag um was a coope a ive pic u e age cy ow ed by i s membe s. The eam spli pho o assig me s amo g he membe s. Rodge , who had qui Life i Lo do af e cove i g Wo ld Wa II, would cove Af ica a d he Middle Eas . Chim, who spoke a va ie y of Eu opea la guages, would wo k i Eu ope. Ca ie -B esso would be assig ed o I dia a d Chi a. Va dive , who had also lef Life, would wo k i Ame ica, a d Capa would wo k a ywhe e ha had a assig me . Ma ia Eis e ma aged he Pa is office a d Ri a Va dive , Va dive 's wife, ma aged he New Yo k office a d became Mag um's fi s p eside . Ca ie -B esso achieved i e a io al ecog i io fo his cove age of Ga dhi's fu e al i I dia i 1948 a d he las s age of he Chi ese Civil Wa i 1949. He cove ed he las six mo hs of he Kuomi a g admi is a io a d he fi s six mo hs of he Maois People's Republic. He also pho og aphed he las su vivi g Impe ial eu uchs i Beiji g, as he ci y was bei g libe a ed by he commu is s. I Sha ghai, he of e wo ked i he compa y of pho ojou alis Sam Ta a, whom Ca ie -B esso had p eviously bef ie ded i Bombay.[16] F om Chi a, he we o o Du ch Eas I dies (I do esia), whe e he docume ed he gai i g of i depe de ce f om he Du ch. I 1950, Ca ie -B esso had aveled o he Sou h I dia. He had visi ed Ti uva amalai, a ow i he I dia S a e of Tamil Nadu a d pho og aphed he las mome s of Rama a Maha ishi, S i Rama a Ash am a d i s su ou di gs.[17] A few days la e he also visi ed a d pho og aphed S i Au obi do, Mo he a d S i Au obi do Ash am, Po diche y.[18] Mag um's missio was o "feel he pulse" of he imes a d some of i s fi s p ojec s we e People Live Eve ywhe e, You h of he Wo ld, Wome of he Wo ld a d The Child Ge e a io . Mag um aimed o use pho og aphy i he se vice of huma i y, a d p ovided a es i g, widely viewed images. The Decisive Mome [edi ] 1952 US edi io of Ca ie -B esso 's 1952 book The Decisive Mome (Images à la sauve e). Pho og aph of Albe o Giacome i by Ca ie -B esso I 1952, Ca ie -B esso published his book Images à la sauve e, whose E glish-la guage edi io was i led The Decisive Mome , al hough he F e ch la guage i le ac ually a sla es as "images o he sly" o "has ily ake images",[19][20][21] Images à la sauve e i cluded a po folio of 126 of his pho os f om he Eas a d he Wes . The book's cove was d aw by He i Ma isse. Fo his 4,500-wo d philosophical p eface, Ca ie -B esso ook his key o e ex f om he 17 h ce u y Ca di al de Re z, "Il 'y a ie da s ce mo de qui 'ai u mome decisif" ("The e is o hi g i his wo ld ha does o have a decisive mome "). Ca ie -B esso applied his o his pho og aphic s yle. He said: "Pho og aphie : c'es da s u même i s a e e u e f ac io de seco de eco aî e u fai e l'o ga isa io igou euse de fo mes pe çues visuelleme qui exp ime e sig ifie ce fai " ("To me, pho og aphy is he simul a eous ecog i io , i a f ac io of a seco d, of he sig ifica ce of a eve as well as of a p ecise o ga iza io of fo ms which give ha eve i s p ope exp essio .").[22] Bo h i les came f om Té iade, he G eek-bo F e ch publishe whom Ca ie -B esso admi ed. He gave he book i s F e ch i le, Images à la Sauve e, loosely a sla ed as "images o he u " o "s ole images." Dick Simo of Simo & Schus e came up wi h he E glish i le The Decisive Mome . Ma go Sho e, Mag um's Pa is bu eau chief, a sla ed Ca ie -B esso 's F e ch p eface i o E glish. "Pho og aphy is o like pai i g," Ca ie -B esso old he Washi g o Pos i 1957. "The e is a c ea ive f ac io of a seco d whe you a e aki g a pic u e. You eye mus see a composi io o a exp essio ha life i self offe s you, a d you mus k ow wi h i ui io whe o click he came a. Tha is he mome he pho og aphe is c ea ive," he said. "Oop! The Mome ! O ce you miss i , i is go e fo eve ."[23] The pho o Rue Mouffe a d, Pa is, ake i 1954, has si ce become a classic example of Ca ie -B esso ’s abili y o cap u e a decisive mome . He held his fi s exhibi io i F a ce a he Pavillo de Ma sa i 1955. La e ca ee [edi ] Ca ie -B esso 's pho og aphy ook him o ma y places, i cludi g Chi a, Mexico, Ca ada, he U i ed S a es, I dia, Japa , Po ugal a d he Sovie U io . He became he fi s Wes e pho og aphe o pho og aph "f eely" i he pos -wa Sovie U io . I 1962, o behalf of Vogue, he we o Sa di ia fo abou we y days. The e he visi ed Nuo o, Olie a, O gosolo Mamoiada Desulo, O osei, Cala Go o e, O a i (hos ed by his f ie d Cos a i o Nivola), Sa Leo a do di Sie e Fue es, a d Caglia i.[24] Ca ie -B esso wi hd ew as a p i cipal of Mag um (which s ill dis ibu es his pho og aphs) i 1966 o co ce a e o po ai u e a d la dscapes. I 1967, he was divo ced f om his fi s wife of 30 yea s, Ra a (k ow as "Elie"). I 1968, he bega o u away f om pho og aphy a d e u o his passio fo d awi g a d pai i g. He admi ed ha pe haps he had said all he could h ough pho og aphy. He ma ied Mag um pho og aphe Ma i e F a ck, hi y yea s you ge ha himself, i 1970.[25] The couple had a daugh e , Méla ie, i May 1972. Ca ie -B esso e i ed f om pho og aphy i he ea ly 1970s, a d by 1975 o lo ge ook pic u es o he ha a occasio al p iva e po ai ; he said he kep his came a i a safe a his house a d a ely ook i ou . He e u ed o d awi g, mai ly usi g pe cil, pe a d i k,[26] a d o pai i g. He held his fi s exhibi io of d awi gs a he Ca l o Galle y i New Yo k i 1975. Dea h a d legacy[edi ] Ca ie -B esso died i Cé es e (Alpes-de-Hau e-P ove ce, F a ce)[27] o Augus 3, 2004, aged 95. No cause of dea h was a ou ced. He was bu ied i he local ceme e y ea by i Mo jus i [28]a d was su vived by his wife, Ma i e F a ck, a d daugh e , Méla ie.[29] Ca ie -B esso spe mo e ha h ee decades o assig me fo Life a d o he jou als. He aveled wi hou bou ds, docume i g some of he g ea upheavals of he 20 h ce u y — he Spa ish Civil Wa , he libe a io of Pa is i 1944, he fall of he Kuomi a g i Chi a o he commu is s, he assassi a io of Maha ma Ga dhi, he May 1968 eve s i Pa is, he Be li Wall. A d alo g he way he paused o docume po ai s of Camus, Picasso, Cole e, Ma isse, Pou d a d Giacome i. Bu ma y of his mos e ow ed pho og aphs, such as Behi d he Ga e Sai -Laza e, a e of seemi gly u impo a mome s of o di a y daily life. Ca ie -B esso did o like o be pho og aphed a d easu ed his p ivacy. Pho og aphs of Ca ie -B esso a e sca . Whe he accep ed a ho o a y deg ee f om Oxfo d U ive si y i 1975, he held a pape i f o of his face o avoid bei g pho og aphed.[5] I a Cha lie Rose i e view i 2000, Ca ie -B esso o ed ha i was ' ecessa ily ha he ha ed o be pho og aphed, bu i was ha he was emba assed by he o io of bei g pho og aphed fo bei g famous.[30] Ca ie -B esso believed ha wha we o be ea h he su face was obody's busi ess bu his ow . He did ecall ha he o ce co fided his i e mos sec e s o a Pa is axi d ive , ce ai ha he would eve mee he ma agai . I 2003, he c ea ed he He i Ca ie -B esso Fou da io i Pa is wi h his wife, he Belgia pho og aphe Ma i e F a ck a d his daugh e o p ese ve a d sha e his legacy.[31] I 2018, he fou da io eloca ed[32] f om he Mo pa asse dis ic o Le Ma ais.[33] Ci éma vé i é[edi ] Ca ie -B esso 's pho og aphs we e also i flue ial i he developme of ci éma vé i é film. I pa icula , he is c edi ed as he i spi a io fo he Na io al Film Boa d of Ca ada's ea ly wo k i his ge e wi h i s 1958 Ca did Eye se ies.[34] Tech ique[edi ] Ca ie -B esso almos always used a Leica 35 mm a gefi de came a fi ed wi h a o mal 50 mm le s, o occasio ally a wide-a gle le s fo la dscapes.[35] He of e w apped black ape a ou d he came a's ch ome body o make i less co spicuous. Wi h fas black a d whi e film a d sha p le ses, he was able o pho og aph eve s u o iced. No lo ge bou d by a 4×5 p ess came a o a medium fo ma wi -le s eflex came a, mi ia u e-fo ma came as gave Ca ie -B esso wha he called " he velve ha d... he hawk's eye."[36] He eve pho og aphed wi h flash, a p ac ice he saw as "impoli e...like comi g o a co ce wi h a pis ol i you ha d."[35] He believed i composi g his pho og aphs i he viewfi de , o i he da k oom. He showcased his belief by havi g ea ly all his pho og aphs p i ed o ly a full-f ame a d comple ely f ee of a y c oppi g o o he da k oom ma ipula io .[5] He i sis ed ha his p i s be lef u c opped so as o i clude a few millime e s of he u exposed ega ive a ou d he image a ea, esul i g i a black f ame a ou d he developed pic u e. Ca ie -B esso wo ked exclusively i black a d whi e, o he ha a few expe ime s i colo . He disliked developi g o maki g his ow p i s[5] a d showed a co side able lack of i e es i he p ocess of pho og aphy i ge e al, like i g pho og aphy wi h he small came a o a "i s a d awi g".[37] Tech ical aspec s of pho og aphy we e valid fo him o ly whe e hey allowed him o exp ess wha he saw: Co s a ew discove ies i chemis y a d op ics a e wide i g co side ably ou field of ac io . I is up o us o apply hem o ou ech ique, o imp ove ou selves, bu he e is a whole g oup of fe ishes which have developed o he subjec of ech ique. Tech ique is impo a o ly i sofa as you mus mas e i i o de o commu ica e wha you see... The came a fo us is a ool, o a p e y mecha ical oy. I he p ecise fu c io i g of he mecha ical objec pe haps he e is a u co scious compe sa io fo he a xie ies a d u ce ai ies of daily e deavo . I a y case, people hi k fa oo much abou ech iques a d o e ough abou seei g.— He i Ca ie -B esso [22] He s a ed a adi io of es i g ew came a le ses by aki g pho og aphs of ducks i u ba pa ks. He eve published he images bu efe ed o hem as 'my o ly supe s i io ' as he co side ed i a 'bap ism' of he le s.[38] Ca ie -B esso is ega ded as o e of he a wo ld's mos u assumi g pe so ali ies.[39] He disliked publici y a d exhibi ed a fe ocious shy ess si ce his days of hidi g f om he Nazis du i g Wo ld Wa II. Al hough he ook ma y famous po ai s, his face was li le k ow o he wo ld a la ge. This, p esumably, helped allow him o wo k o he s ee u dis u bed. He de ied ha he e m "a " applied o his pho og aphs. I s ead, he hough ha hey we e me ely his gu eac io s o flee i g si ua io s ha he had happe ed upo . I pho og aphy, he smalles hi g ca be a g ea subjec . The li le huma de ail ca become a lei mo iv.— He i Ca ie -B esso [22] Publica io s[edi ] 1947: The Pho og aphs of He i Ca ie -B esso . Tex by Li col Ki s ei . New Yo k: Museum of Mode A . 1952: The Decisive Mome . Tex s a d pho og aphs by Ca ie -B esso . Cove by He i Ma isse. New Yo k: Simo & Schus e . F e ch edi io 2014: Gö i ge : S eidl. .mw-pa se -ou pu ci e.ci a io {fo -s yle:i he i }.mw-pa se -ou pu .ci a io q{quo es:"\"""\"""'""'"}.mw-pa se -ou pu .id-lock-f ee a,.mw-pa se -ou pu .ci a io .cs1-lock-f ee a{backg ou d:li ea -g adie ( a spa e , a spa e ),u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/6/65/Lock-g ee .svg") igh 0.1em ce e /9px o- epea }.mw-pa se -ou pu .id-lock-limi ed a,.mw-pa se -ou pu .id-lock- egis a io a,.mw-pa se -ou pu .ci a io .cs1-lock-limi ed a,.mw-pa se -ou pu .ci a io .cs1-lock- egis a io a{backg ou d:li ea -g adie ( a spa e , a spa e ),u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/d/d6/Lock-g ay-al -2.svg") igh 0.1em ce e /9px o- epea }.mw-pa se -ou pu .id-lock-subsc ip io a,.mw-pa se -ou pu .ci a io .cs1-lock-subsc ip io a{backg ou d:li ea -g adie ( a spa e , a spa e ),u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/a/aa/Lock- ed-al -2.svg") igh 0.1em ce e /9px o- epea }.mw-pa se -ou pu .cs1-subsc ip io ,.mw-pa se -ou pu .cs1- egis a io {colo :#555}.mw-pa se -ou pu .cs1-subsc ip io spa ,.mw-pa se -ou pu .cs1- egis a io spa {bo de -bo om:1px do ed;cu so :help}.mw-pa se -ou pu .cs1-ws-ico a{backg ou d:li ea -g adie ( a spa e , a spa e ),u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/4/4c/Wikisou ce-logo.svg") igh 0.1em ce e /12px o- epea }.mw-pa se -ou pu code.cs1-code{colo :i he i ;backg ou d:i he i ;bo de : o e;paddi g:i he i }.mw-pa se -ou pu .cs1-hidde -e o {display: o e;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu .cs1-visible-e o {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu .cs1-mai {display: o e;colo :#33aa33;ma gi -lef :0.3em}.mw-pa se -ou pu .cs1-fo ma {fo -size:95%}.mw-pa se -ou pu .cs1-ke -lef ,.mw-pa se -ou pu .cs1-ke -wl-lef {paddi g-lef :0.2em}.mw-pa se -ou pu .cs1-ke - igh ,.mw-pa se -ou pu .cs1-ke -wl- igh {paddi g- igh :0.2em}.mw-pa se -ou pu .ci a io .mw-selfli k{fo -weigh :i he i }ISBN 978-3869307886. Facsimile edi io . Fi s edi io , 2014. Thi d edi io , 2018. I cludes bookle wi h a essay by Cléme Ché oux, "A Bible fo Pho og aphe s". 1954: Les Da ses à Bali. Tex s by A o i A aud o Bali ese hea e a d comme a y by Bé yl de Zoe e Pa is: Delpi e. Ge ma edi io . 1955: The Eu opea s. Tex a d pho og aphs by Ca ie -B esso . Cove by Joa Mi ó. New Yo k: Simo & Schus e . F e ch edi io . 1955: People of Moscow. Lo do : Thames & Hudso . F e ch, Ge ma a d I alia edi io s. 1956: Chi a i T a si io . Lo do : Thames & Hudso . F e ch, Ge ma a d I alia edi io s. 1958: He i Ca ie -B esso : Fo og afie. P ague a d B a islava: S a i aklada els vi k as é. Tex by A a Fa ova. 1963: Pho og aphs by He i Ca ie -B esso . New Yo k: G ossma Publishe . F e ch, E glish, Japa ese a d Swiss edi io s. 1964: Chi a. Pho og aphs a d o es o fif ee mo hs spe i Chi a. Tex by Ba ba a Mille . New Yo k: Ba am. F e ch edi io . 1966: He i Ca ie -B esso a d he A less A . Tex by Jea -Pie e Mo ie . T a sla ed f om he F e ch L'A sa s a d'He i Ca ie -B esso by Ru h Taylo . New Yo k: Bulfi ch P ess. 1968: The Wo ld of HCB. New Yo k: Viki g P ess. F e ch, Ge ma a d Swiss edi io s. ISBN 978-0670786640 1969: Ma a d Machi e. Commissio ed by IBM. F e ch, Ge ma , I alia a d Spa ish edi io s. 1970: F a ce. Tex by F a çois Nou issie . Lo do : Thames & Hudso . F e ch a d Ge ma edi io s. 1972: The Face of Asia. I oduc io by Robe Shaple . New Yo k a d Tokyo: Joh Wea he hill; Ho g Ko g: O ie a io s. F e ch edi io . 1973: Abou Russia. Lo do : Thames & Hudso . F e ch, Ge ma a d Swiss edi io s. 1976: He i Ca ie -B esso . Tex s by Ca ie -B esso . His o y of Pho og aphy Se ies. His o y of Pho og aphy Se ies. F e ch, Ge ma , I alia , Japa ese a d I alia edi io s. 1979: He i Ca ie -B esso Pho og aphe . Tex by Yves Bo efoy. New Yo k: Bulfi ch. F e ch, E glish, Ge ma , Japa ese a d I alia edi io s. ISBN 978-0821207567 1983: He i Ca ie -B esso . Ri a i = He i Ca ie -B esso . Po ai s. Tex s by A d é Piey e de Ma dia gues a d Fe di a do Scia a, "I G a di Fo og afi". Mila : G uppo Edi o iale Fabb i. E glish a d Spa ish edi io s. 1985: He i Ca ie -B esso e I de. I oduc io by Sa yaji Ray, pho og aphs a d o es by Ca ie -B esso . Tex by Yves Véquaud. Pa is: Ce e a io al de la pho og aphie. E glish edi io . Pho opo ai s. Tex s by A d é Piey e de Ma dia gues. Lo do : Thames & Hudso . F e ch a d Ge ma edi io s. 1987: He i Ca ie -B esso . The Ea ly Wo k. Tex s by Pe e Galassi. New Yo k: Museum of Mode A . F e ch edi io . ISBN 978-0870702624 He i Ca ie -B esso i I dia. I oduc io by Sa yaji Ray, pho og aphs a d o es by Ca ie -B esso , ex s by Yves Véquaud. Lo do : Thames & Hudso . F e ch edi io . 1989: L'Au e Chi e. I oduc io by Robe Guillai . Collec io Pho o No es. Pa is: Ce e Na io al de la Pho og aphie. Li e by Li e. He i Ca ie -B esso ’s d awi gs. I oduc io by Jea Clai a d Joh Russell. Lo do : Thames & Hudso . F e ch a d Ge ma edi io s. 1991: Ame ica i Passi g. I oduc io by Gilles Mo a. New Yo k: Bulfi ch. F e ch, E glish, Ge ma , I alia , Po uguese a d Da ish edi io s. Albe o Giacome i pho og aphié pa He i Ca ie -B esso . Tex s by Ca ie -B esso a d Louis Clayeux. Mila : F a co Scia delli. 1994: A p opos de Pa is. Tex s by Vé a Feyde a d A d é Piey e de Ma dia gues. Lo do : Thames & Hudso . F e ch, Ge ma a d Japa ese edi io s. ISBN 978-0821220641 Double ega d. D awi gs a d pho og aphs. Tex s by Jea Leyma ie. Amie s: Le Nyc alope. F e ch a d E glish edi io s. Mexica No ebooks 1934–1964. Tex by Ca los Fue es. Lo do : Thames & Hudso . F e ch, I alia , a d Ge ma edi io s. L'A sa s a . Tex de Jea -Pie e Mo ie . Pa is: Edi io s Flamma io . E glish, Ge ma a d I alia edi io s. 1996: L'Imagi ai e d'ap ès a u e. Tex by Ca ie -B esso . Pa is: Fa a Mo ga a. Ge ma a d E glish edi io s' 1997: Eu opea s. Tex s by Jea Clai . Lo do : Thames & Hudso . F e ch, Ge ma , I alia a d Po uguese edi io s. 1998: Tê e à ê e. Tex s by E s H. Gomb ich. Lo do : Thames & Hudso . F e ch, Ge ma , I alia a d Po uguese edi io s. 1999: The Mi d's Eye. Tex by Ca ie -B esso . New Yo k: Ape u e. F e ch a d Ge ma edi io s. 1999: He i Ca ie -B esso : A Biog aphy. Tex by Pie e Assouli e, a sla ed by David Wilso . Lo do : Thames a d Hudso . 2001: La dscape Tow scape. Tex s by E ik O se a a d Gé a d Macé. Lo do : Thames & Hudso . F e ch, Ge ma a d I alia edi io s. 2003: The Ma , he Image a d he Wo ld. Tex s by Philippe A baiza , Jea Clai , Claude Cookma , Robe Delpi e, Jea Leyma ie, Jea -Noel Jea e ey a d Se ge Toubia a. Lo do : Thames & Hudso , 2003. Ge ma , F e ch, Ko ea , I alia a d Spa ish edi io s. 2005: He i Ca ie -B esso : The Mi d's Eye: W i i gs o Pho og aphy a d Pho og aphe s, Ape u e; 1s edi io . ISBN 978-0893818753 He i Ca ie -B esso : Mas e s of Pho og aphy Se ies, Ape u e; Thi d edi io . ISBN 978-0893817442 2006: A I e SIle ce: The po ai s of He i Ca ie -B esso , New Yo k: Thames & Hudso . Tex s by Ag ès Si e a d Jea -Luc Na cy. 2010: He i Ca ie -B esso : The Mode Ce u y, The Museum of Mode A , New Yo k; Rep i edi io . ISBN 978-0870707780 2015: He i Ca ie -B esso : The Decisive Mome , S eidl; Pck Slp Ha edi io . ISBN 978-3869307886 2017: He i Ca ie -B esso Fo óg afo. Delpi e. Filmog aphy[edi ] Films di ec ed by Ca ie -B esso [edi ] Ca ie -B esso was seco d assis a di ec o o Jea Re oi i 1936 fo La vie es à ous a d U e pa ie de campag e, a d i 1939 fo La Règle du Jeu. 1937: Vic oi e de la vie. Docume a y o he hospi als of Republica Spai : Ru i g ime: 49 mi u es. Black a d whi e. 1938: L’Espag e Viv a. Docume a y o he Spa ish Civil Wa a d he pos -wa pe iod. Ru i g ime: 43 mi u es a d 32 seco ds. Black a d whi e. 1938 Avec la b igade Ab aham Li col e Espag e, He i Ca ie -B esso ja He be Kli e. Ru i g ime 21 mi u es. Black a d whi e. 1944–45: Le Re ou . Docume a y o p iso e s of wa a d de ai ees. Ru i g ime: 32 mi u es a d 37 seco ds. Black a d whi e. 1969–70: Imp essio s of Califo ia. Ru i g ime: 23 mi u es a d 20 seco ds. Colo . 1969–70: Sou he Exposu es. Ru i g ime: 22 mi u es a d 25 seco ds. Colo . Films compiled f om pho og aphs by Ca ie -B esso [edi ] 1956: A T ave s le Mo de avec He i Ca ie -B esso . Di ec ed by Jea -Ma ie D o a d He i Ca ie -B esso . Ru i g ime: 21 mi u es. Black a d whi e. 1963: Midla ds a Play a d a Wo k. P oduced by ABC Televisio , Lo do . Ru i g ime : 19 mi u es. Black a d whi e. 1963–65: Five fif ee -mi u e films o Ge ma y fo he Süddeu sche Ru dfu k, Mu ich. 1967: Flag a s déli s. Di ec ed by Robe Delpi e. O igi al music sco e by Diego Masso . Delpi e p oduc io , Pa is. Ru i g ime: 22 mi u es. Black a d whi e. 1969: Québec vu pa Ca ie -B esso / Le Québec as see by Ca ie -B esso . Di ec ed by Wolff Kœ ig. P oduced by he Ca adia Film Boa d. Ru i g ime: 10 mi u es. Black a d whi e. 1970: Images de F a ce. 1991: Co e l'oubli : Le e à Mamadou Bâ, Mau i a ie. Sho film di ec ed by Ma i e F a ck fo Am es y I e a io al. Edi i g : Roge Ikhlef. Ru i g ime: 3 mi u es. Black a d whi e. 1992: He i Ca ie -B esso dessi s e pho os. Di ec o : A ick Alexa d e. Sho film p oduced by FR3 Dijo , comme a y by he a is . Ru i g ime: 2 mi u es a d 33 seco ds. Colo . 1997: Sé ie "100 pho os du siècle": L'A aig ée d'amou : b oadcas by A e. P oduced by Capa Télévisio . Ru i g ime: 6 mi u es a d 15 seco ds. Colo . Films abou Ca ie -B esso [edi ] "He i Ca ie -B esso , poi d'i e oga io " by Sa ah Moo , sc ee ed a Re co es d'A les fes ival i 1994 He i Ca ie -B esso : L'amou Tou Cou (70 mi s, 2001. I e views wi h Ca ie -B esso .) He i Ca ie -B esso : The Impassio ed Eye (72 mi s, 2006. La e i e views wi h Ca ie -B esso .) Exhibi io s[edi ] This sec io eeds addi io al ci a io s fo ve ifica io . Please help imp ove his a icle by addi g ci a io s o eliable sou ces. U sou ced ma e ial may be challe ged a d emoved. (May 2016) (Lea how a d whe o emove his empla e message) 1933 Ce cle A e eo, Mad id[40] 1933 Julie Levy Galle y, New Yo k[41] 1934 Palacio de Bellas A es, Mexico Ci y (wi h Ma uel Alva ez B avo)[42] 1947 Museum of Mode A , New Yo k, Ma i -G opius-Bau, Be li , Ge ma y; Museum of Mode A , Rome, I aly; Dea Galle y, Edi bu gh; Museum of Mode A , New Yo k Ci y; Museo Nacio al de Bellas A es, Sa iago, Chile[43] 1952 I s i u e of Co empo a y A s, Lo do 1955 Re ospek ive – Musée des A s déco a ifs, Pa is[44] 1956 Pho oki a, Colog e, Ge ma y 1963 Pho oki a, Colog e, Ge ma y 1964 The Phillips Collec io , Washi g o 1965–1967 2 d e ospec ive, Tokyo, Musée des A s Déco a ifs, Pa is, New Yo k, Lo do , Ams e dam, Rome, Zu ich, Colog e a d o he ci ies. 1970 E F a ce – G a d Palais, Pa is. La e i he US, USSR, Aus alia a d Japa 1971 Les Re co es d'A les fes ival. Movies sc ee ed a Théa e A ique.[45] 1972 Les Re co es d'A les fes ival. "Flag a Déli " (P oduc io Delpi e) sc ee ed a Théa e A ique. 1974 Exhibi io abou he USSR, I e a io al Ce e of Pho og aphy, New Yo k[46] 1974–1997 Gale ie Claude Be a d, Pa is 1975 Ca l o Galle y, New Yo k[47] 1975 Gale ie Bischofbe ge , Zu ich, Swi ze la d 1980 B ookly Museum, New Yo k [48] 1980 Pho og aphs, A I s i u e of Chicago [49] 1980 Po ai s – Gale ie E ic F a ck, Ge eva, Swi ze la d 1981 Musée d'A Mode e de la Ville de Pa is, F a ce 1982 Hommage à He i Ca ie -B esso – Ce e Na io al de la Pho og aphie, Palais de Tokyo, Pa is 1983 P i emps Gi za – Tokyo 1984 Osaka U ive si y of A s, Japa 1984–1985 Pa is à vue d’œil – Musée Ca avale , Pa is 1985 He i Ca ie -B esso e I de – Ce e Na io al de la Pho og aphie, Palais de Tokyo, Pa is 1985 Museo de A e Mode o de México, Mexico 1986 L'I s i u F a çais de S ockholm 1986 Pavillo d'A e co empo a ea, Mila , I aly 1986 To Ve ga a U ive si y, Rome, I aly 1987 Museum of Mode A , Oxfo d, UK (d awi gs a d pho og aphy) 1987 Ea ly Pho og aphs – Museum of Mode A , New Yo k 1988 I s i u F a çais, A he , G eece 1988 Palais Lich e s ei , Vie a, Aus ia 1988 Salzbu ge La dessammlu g, Aus ia 1988 G oup exhibi io : "Mag um e Chi e" a Re co es d'A les, F a ce. 1989 Chapelle de l'École des Beaux-A s, Pa is 1989 Fo da io Pie e Gia adda, Ma ig y, Swi ze la d (d awi gs a d pho og aphs) 1989 Ma heime Ku s ve ei , Ma heim, Ge ma y (d awi gs a d pho og aphy) 1989 P i emps Gi za, Tokyo, Japa 1990 Gale ie A old He s a d, New Yo k 1991 Taipei Fi e A s Museum, Taiwa (d awi gs a d pho og aphs) 1992 Ce o de Exposicio es, Sa agossa a d Log o o, Spai 1992 Hommage à He i Ca ie -B esso – I e a io al Ce e of Pho og aphy, New Yo k 1992 L'Amé ique – FNAC, Pa is 1992 Musée de Noye s-su -Se ei , F a ce 1992 Palazzo Sa Vi ale, Pa ma, I aly 1993 Pho o Dessi – Dessi Pho o, A les, F a ce 1994 "He i Ca ie -B esso , poi d'i e oga io " by Sa ah Moo sc ee ed a Re co es d'A les fes ival, F a ce. 1994 Dessi s e p emiè es pho os – La Ca idad, Ba celo a, Spai 1995 Dessi s e Hommage à He i Ca ie -B esso – CRAC (Ce e Régio al d’A Co empo ai ) Vale ce, D ome, F a ce 1996 He i Ca ie -B esso : Pe , B ush a d Came as – The Mi eapolis I s i u e of A s, US 1997 Les Eu opée s – Maiso Eu opée e de la Pho og aphie, Pa is 1997 He i Ca ie -B esso , dessi s – Musée des Beaux-A s, Mo eal 1998 Gale ie Beyele , Basel, Swi ze la d 1998 Gale ie Löh l, Mö che gladbach, Ge ma y 1998 Howa d G ee be g Galle y, New Yo k 1998 Ku s haus Zü ich, Zu ich, Swi ze la d 1998 Ku s ve ei fü die Rhei la de u d Wes fale , Düsseldo f, Ge ma y 1998 Li e by Li e – Royal College of A , Lo do 1998 Tê e à Tê e – Na io al Po ai Galle y, Lo do [50] 1998–1999 Pho og aphie u d Zeich u ge – Bauku s Gale ie, Colog e, Ge ma y 2003–2005 Ré ospec ive, Biblio hèque a io ale de F a ce, Pa is;[51] La Caixa, Ba celo a; Ma i G opius Bau, Be li ; Museum of Mode A , Rome; Dea Galle y, Edi bu gh; Museum of Mode A , New Yo k; Museo Nacio al de Bellas A es, Sa iago, Chile 2004 Bauku s Gale ie, Colog e 2004 Ma i -G opius-Bau, Be li 2004 Museum Ludwig, Colog e 2008 He i Ca ie -B esso 's Sc apbook Pho og aphs 1932-46, Na io al Media Museum, B adfo d, UK 2008 Na io al Galle y of Mode A , Mumbai, I dia 2008 Sa a Ca ali a Cas le, Cadiz, Spai 2009 Musée de l'A Mode e, Pa is 2010 Museum of Mode A , New Yo k [52] 2010 The A I s i u e of Chicago, Chicago 2011 Museum of Desig Zü ich[53] 2011 High Museum of A , A la a, GA 2011 Maiso de la Pho o, Toulo , F a ce 2011 Ku s museum Wolfsbu g, Ge ma y 2011 Quee sla d A Galle y, B isba e, Aus alia 2011-2012 Ku s HausWie , Vie a, Aus ia 2014 Ce e Geo ges Pompidou, Pa is.[54] 2015 Palacio de Bellas A es, Mexico Ci y[55] 2015 A e eum, Helsi ki 2017 Leica Galle y, Sa F a cisco.[56] 2017 Museo Bo e o/Ba co de la Republica, Bogo a Colombia 2018 I e a io al Ce e of Pho og aphy, New Yo k [57] Collec io s[edi ] Ca ie -B esso 's wo k is held i he followi g public collec io s: Biblio hèque Na io ale de F a ce, Pa is, F a ce De Me il Collec io , Hous o , Texas, US[58] Fou da io He i Ca ie -B esso , Pa is, F a ce U ive si y of Fi e A s, Osaka, Japa [59] Vic o ia a d Albe Museum, Lo do , U i ed Ki gdom[60] Maiso Eu opée e de la Pho og aphie, Pa is, F a ce[61] Musée Ca avale , Pa is, F a ce[62] Museum of Mode A , New Yo k Ci y[63] The A I s i u e of Chicago, Illi ois, US[64] Jeu de Paume, Pa is, F a ce[64] J. Paul Ge y Museum, Los A geles[65] I s i u e fo Co empo a y Pho og aphy, New Yo k Ci y The Philadelphia A I s i u e, Philadelphia, Pe sylva ia, US[66] The Museum of Fi e A s, Hous o , US[67] Kahi suka Kyo o Museum of Co empo a y A , Kyo o, Japa Museum of Mode A , Tel Aviv, Is ael[64] Mode a Musee , S ockholm, Swede [64] I e a io al Pho og aphy Hall of Fame, S .Louis, Missou i[68] Awa ds[edi ] 1948: Ove seas P ess Club of Ame ica Awa d[69] 1953: The A.S.M.P. Awa d[70] 1954: Ove seas P ess Club of Ame ica Awa d[71] 1959: The P ix de la Socié é f a çaise de pho og aphie[72] 1960: Ove seas P ess Club of Ame ica Awa d 1964: Ho o a y Fellowship of he Royal Pho og aphic Socie y[73] 1964: Ove seas P ess Club of Ame ica Awa d 1967: The Cul u al Awa d f om he Ge ma Socie y fo Pho og aphy (DGPh), wi h Edwi H. La d[74] 1981: G a d P ix Na io al de la Pho og aphie 1982: Hasselblad Awa d[75] 2003: Life ime Achieveme Awa d f om he Lucie Awa ds[76] 2006: P ix Nada fo he pho obook He i Ca ie -B esso : Sc apbook[77] Refe e ces[edi ] .mw-pa se -ou pu . eflis {fo -size:90%;ma gi -bo om:0.5em;lis -s yle- ype:decimal}.mw-pa se -ou pu . eflis . efe e ces{fo -size:100%;ma gi -bo om:0;lis -s yle- ype:i he i }.mw-pa se -ou pu . eflis -colum s-2{colum -wid h:30em}.mw-pa se -ou pu . eflis -colum s-3{colum -wid h:25em}.mw-pa se -ou pu . eflis -colum s{ma gi - op:0.3em}.mw-pa se -ou pu . eflis -colum s ol{ma gi - op:0}.mw-pa se -ou pu . eflis -colum s li{page-b eak-i side:avoid;b eak-i side:avoid-colum }.mw-pa se -ou pu . eflis -uppe -alpha{lis -s yle- ype:uppe -alpha}.mw-pa se -ou pu . eflis -uppe - oma {lis -s yle- ype:uppe - oma }.mw-pa se -ou pu . eflis -lowe -alpha{lis -s yle- ype:lowe -alpha}.mw-pa se -ou pu . eflis -lowe -g eek{lis -s yle- ype:lowe -g eek}.mw-pa se -ou pu . eflis -lowe - oma {lis -s yle- ype:lowe - oma } ^ "He i Ca ie -B esso , Whose "Decisive Mome " Shaped Mode Pho og aphy". Re ieved 5 Novembe 2018. ^ Co e , Holla d. "'He i Ca ie -B esso ,' a Re ospec ive a MoMA". Re ieved 10 Novembe 2018. ^ "Ame ica Pho o - ND", Sep-Oc 1997. Re ieved 29 Ma ch 2019 ^ Ché oux, Cléme (2008). He i Ca ie -B esso . ‘New Ho izo s’ se ies. T a sla ed by Wilso , David H. Lo do : Thames & Hudso . ISBN 978-0-500-30124-1. ^ a b c d e Kimmelma , Michael (4 Augus 2004). "He i Ca ie -B esso , A is Who Used Le s, Dies a 95". New Yo k Times. A chived f om he o igi al o 10 May 2013. Re ieved 8 Augus 2007. ^ Galassi, He i Ca ie -B esso , The Ea ly Wo k. ^ "He i Ca ie -B esso | F e ch pho og aphe ". E cyclopedia B i a ica. Re ieved 21 Novembe 2017. ^ You g, Ca oli C. (2002). Apples of Gold i Se i gs of Silve : S o ies of Di e as a Wo k of A . New Yo k: Simo & Schus e . p. 281. ISBN 978-0743222020. Re ieved 15 Ju e 2015. ^ Geoff ey Wolff (2003). Black Su : The B ief T a si a d Viole Eclipse of Ha y C osby. New Yo k Review of Books. ISBN 1-59017-066-0. ^ "Ha y C osby". Li e a y Kicks. 27 Novembe 2002. Re ieved 18 Ma ch 2010. ^ a b c Tu e , Ch is ophe (12 Ap il 2010). "Expe Wi ess: He i Ca ie -B esso ". Lo do : The Daily Teleg aph. Re ieved 3 Novembe 2015. ^ Mo ie , 1996, p. 12 ^ Robi Pog ebi (14 Ja ua y 2007). "A ". New Yo k Times. ^ Times, The New Yo k. "He i Ca ie -B esso : Livi g a d Looki g". Le s Blog. Re ieved 21 Novembe 2017. ^ "He i Ca ie -B esso biog aphy - i spi i gpeople.us". i spi i gpeople.us. Re ieved 21 Novembe 2017. ^ Dessu eaul , Pie e. The Ta a E a / L'Epoque Ta a. Ca adia Museum of Co empo a y Pho og aphy. O awa, 1988. ^ "I dia. 1950". ^ "Savi i E a Devo ees: Hidde Ca ie -B esso images exhibi ed fo fi s ime". 14 Sep embe 2012. ^ Robe Dugga - A Wa m Kiss: Ca ie -B esso Speaks i “The Decisive Mome ” The Big Thi k Accessed Feb ua y 2, 2018 (a d usi g Google a sla io & Camb idge Dic io a ies (via Wik io a y) fo he wo d sauve e) ^ Simo Ga field (2016) Timekeepe s: How he Wo ld Became Obsessed Wi h Time - (a page wi hi Chap e 9) Ca o ga e Books, 29 Sep embe 2016 Accessed Feb ua y 2, 2018 ^ Sea O'Haga (2014) - Ca ie -B esso 's classic is back – bu his Decisive Mome has passed The Gua dia 23 Decembe 2014, Accessed Feb ua y 2, 2018 ^ a b c He i Ca ie -B esso (1952). The Decisive Mome . New Yo k: Simo a d Schus e . pp. 1–14. ^ Be s ei , Adam (5 Augus 2004). "The Ack owledged Mas e of he Mome ". The Washi g o Pos . Re ieved 4 May 2010. ^ La fo og afia i Sa deg a. Lo sgua do es e o 1960-1980, Fo dazio e Ba co di Sa deg a, Ilisso Edizio i, 2010. ^ Ly e Wa e (2006). E cyclopedia of we ie h-ce u y pho og aphy. p. 248. ISBN 9781579583934. ^ "Revealed: he u developed a of He i Ca ie -B esso ". The I depe de . Re ieved 10 Novembe 2018. ^ "Pho og aphe Ca ie -B esso dies". Lo do : BBC News. 4 Augus 2004. Re ieved 19 Sep embe 2016. ^ "Lege da y Pho ojou alis Ca ie -B esso Is Bu ied i Sou h of F a ce" Pho o Ce al. Accessed 19 Sep embe 2016 ^ Robi so , A d ew (5 Augus 2004). "He i Ca ie -B esso ". The Gua dia . Lo do . Re ieved 19 Sep embe 2016. ^ Ca ie -B esso o Cha lie Rose. Cha lie Rose i e view. 6 July 2000. ^ "Accueil - Fo da io He i Ca ie -B esso ". Fo da io He i Ca ie -B esso (i F e ch). Re ieved 5 Novembe 2018. ^ "Ma i e F a ck comes i o focus a Fo da io He i Ca ie -B esso 's ew Pa is space". www. hea ewspape .com. Re ieved 5 Novembe 2018. ^ "A New Home fo he Fo da io He i Ca ie -B esso i Pa is". Re ieved 5 Novembe 2018. ^ Ai ke , Ia (27 Oc obe 2005). E cyclopedia of he Docume a y Film. Rou ledge. p. 168. ISBN 978-1579584450. ^ a b F a k Va Ripe (2002). Talki g pho og aphy: Viewpoi s o he a , c af a d busi ess. Allwo h Commu ica io s, I c. ISBN 1-58115-208-6. ^ Va Ripe , F a k (5 Augus 2004). "Ca ie -B esso : Mou i g he Hawk's Eye". The Washi g o Pos . Re ieved 6 Feb ua y 2015. ^ Khe Lim (6 Oc obe 2007). "He i Ca ie -B esso – A Decisive Mome i Time". Re ieved 26 Ju e 2010. ^ J.M Di ac, ed. (1962). Ca ie -B esso I e views a d No es. Pa is. p. 122. ^ "Bes of he Bes : He i Ca ie -B esso - Lomog aphy". lomog aphy.com. 2015. Re ieved 5 Ja ua y 2015.[be e  sou ce  eeded] ^ "1933. He i Ca ie -B esso exhibi s a he A e eo de Mad id". A e eo Mad id. Re ieved 3 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso - USA. Julie Levy Galle y". Mag um Pho os. Re ieved 3 Ap il 2019. ^ "Mexico, 1934 He i Ca ie -B esso ". Mi eapolis I s i u e of A . Re ieved 3 Ap il 2019. ^ "The Pho og aphs of He i Ca ie B esso ". Museum of Mode A . Re ieved 3 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso Pa is Exhibi io - Louv e - Life 1955". Sligh ly Ou of Focus. Re ieved 3 Ap il 2019. ^ "TOGETHER, PHOTOGRAPHY THE COLLECTIONS OF THE MAISON EUROPÉENNE DE LA PHOTOGRAPHIE". Re co es A les. Re ieved 4 Ap il 2019. ^ "APROPOS USSR (1954–1973)He i Ca ie -B esso ". I e a io al Ce e of Pho og aphy. 23 Feb ua y 2016. Re ieved 4 Ap il 2019. ^ "Ca l o Galle y (New Yo k, N.Y.)". Wo ldCa . Re ieved 4 Ap il 2019. ^ "Pho og aphic Su ealism". B ookly Museum. Re ieved 11 Sep embe 2020. ^ "He i Ca ie -B esso : Pho og aphs". A I s i u e of Chicago. Re ieved 11 Sep embe 2020. ^ "Pas pho og aphic exhibi io s a d displays". Na io al Po ai Galle y. Re ieved 11 Sep embe 2020. ^ Ridi g, Ala (27 May 2003). "A I s i c Fo Decisive Mome s; A Show a d a Fou da io Ho o Ca ie -B esso ". The New Yo k Times. ISSN 0362-4331. Re ieved 23 Sep embe 2020. ^ "He i Ca ie -B esso : The Mode Ce u y" (PDF). Museum of Mode A . Re ieved 11 Sep embe 2020. ^ Museum of Desig Zü ich A chived 2011-06-10 a he Wayback Machi e ^ "HCB is eapp aised, 10 yea s af e his dea h". B i ish Jou al of Pho og aphy. App i ude Media Limi ed. 161 (7831): 34–36. 2014. ^ ""He i Ca ie -B esso " cie a co 140 mil visi a es". Excélsio . 19 May 2015. ^ Cu e Exhibi io s, Leica Galle y ^ "xhibi io Review: ICP Explo es Pho og aphy i Fou New Exhibi io s". Musee Magazi e. Re ieved 11 Sep embe 2020. ^ "He i Ca ie -B esso Meudo Fo es ". Me il. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso ". Mag um Co so ium. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "Asco Pho og aph - He i Ca ie -B esso ". Vic o ia a d Albe Museum. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso ". Maiso Eu opee e de la Pho og aphie. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "G a d Palais". Les Musees De La Ville De Pa is. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso F e ch, 1908–2004". Museum of Mode A . Re ieved 2 July 2018. ^ a b c d "He i Ca ie -B esso | Mag um Co so ium". www.mag umco so ium. e . Re ieved 26 Feb ua y 2018. ^ "He i Ca ie -B esso ". J. Paul Ge y Museum. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso ". The Philadelphia A Museum. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "Beaumo Newhall He i Ca ie -B esso , New Yo k". The Museum of Fi e A s. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso ". I e a io al Pho og aphy Hall of Fame. Re ieved 20 Feb ua y 2020. ^ "The Lucie Awa ds". www.lucies.o g. Re ieved 9 Novembe 2018. ^ "He i Ca ie -B esso ". Wes o Galle y. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "Awa d Recipie s - He i Ca ie -B esso ". Ove seas P ess Club of Ame ica. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso ". Robe Klei Galle y. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ h p://www. ps.o g/abou /awa ds/his o y-a d- ecipie s/ho o a y-fellowships A chived 2017-01-27 a he Wayback Machi e Royal Pho og aphic Socie y Ho o a y Fellowships. Accessed 22 Novembe 2018 ^ "The Cul u al Awa d of he Deu sche Gesellschaf fü Pho og aphie (DGPh)". Deu sche Gesellschaf fü Pho og aphie e.V.. Accessed 7 Ma ch 2017. ^ "He i Ca ie -B esso Hasselblad Awa d Wi e 1982". Hasselblad Fou da io . Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso ". The Lucie Awa ds. Re ieved 1 Ap il 2019. ^ "He i Ca ie -B esso Sc apbook, 2006 Nada Awa d". Vi us Pho o. Re ieved 1 Ap il 2019. Sou ces[edi ] Assouli e, P. (2005). He i Ca ie -B esso : A Biog aphy. Lo do : Thames & Hudso . Galassi, Pe e (2010). He i Ca ie -B esso : he Mode Ce u y. Lo do : Thames & Hudso . Mo ie , J. (1996). Po ai : Fi s Ske ch. He i Ca ie -B esso a d he A less A (p. 12). New Yo k: Bulfi ch P ess. Wa e , J (2005), E cyclopedia of Twe ie h-Ce u y Pho og aphy. Rou ledge Ex e al li ks[edi ] Wikimedia Commo s has media ela ed o He i Ca ie -B esso . Wikiquo e has quo a io s ela ed o: He i Ca ie -B esso Fo da io He i Ca ie -B esso Ca ie -B esso 's po folio a Mag um Pho os Mag um Pho os Special Repo : He i Ca ie -B esso (1908–2004) – by Eamo McCabe i The Gua dia He i Ca ie -B esso a Fi d a G ave Tê e à Tê e: Po ai s by He i Ca ie -B esso a he Na io al Po ai Galle y, Washi g o DC He i Ca ie -B esso a he Me opoli a Museum of A , NY He i Ca ie -B esso (1908 – 2004): Whe pho og aphy becomes a "Joh Be ge pays ibu e o his good f ie d", i The Obse ve . He i Ca ie -B esso 's Ca s .mw-pa se -ou pu . avba {display:i li e;fo -size:88%;fo -weigh : o mal}.mw-pa se -ou pu . avba -collapse{floa :lef ; ex -alig :lef }.mw-pa se -ou pu . avba -box ex {wo d-spaci g:0}.mw-pa se -ou pu . avba ul{display:i li e-block;whi e-space: ow ap;li e-heigh :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::befo e{ma gi - igh :-0.125em;co e :"[ "}.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::af e {ma gi -lef :-0.125em;co e :" ]"}.mw-pa se -ou pu . avba li{wo d-spaci g:-0.125em}.mw-pa se -ou pu . avba a>spa ,.mw-pa se -ou pu . avba a>abb { ex -deco a io :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -mi i abb {fo -va ia :small-caps;bo de -bo om: o e; ex -deco a io : o e;cu so :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -c -full{fo -size:114%;ma gi :0 7em}.mw-pa se -ou pu . avba -c -mi i{fo -size:114%;ma gi :0 4em}.mw-pa se -ou pu .i fobox . avba {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox . avba {display:block;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox- i le . avba {floa :lef ; ex -alig :lef ;ma gi - igh :0.5em}v eHe i Ca ie -B esso Pho og aphs Behi d he Ga e Sai -Laza e (1932) Hyè es, F a ce (1932) Seville, Spai (1933) Na cho Agui e, Sa a Cla a, Mexico (1934) Juvisy, F a ce (1938) Ges apo I fo me Recog ized by a Woma She Had De ou ced (1945) Gold Rush, Sha ghai (1948) Rue Mouffe a d, Pa is (1954) Museums He i Ca ie -B esso Fou da io Family a d ela io ships Ra a Mohi i (fi s wife) Ma i e F a ck (seco d wife) A d é Lho e ( eache ) Rela ed Ca did pho og aphy S ee pho og aphy Leica Mag um Pho os v eLau ea es of he Hasselblad Awa d1980s Le a Nilsso (1980) A sel Adams (1981) He i Ca ie -B esso (1982) Ma uel Álva ez B avo (1984) I vi g Pe (1985) E s Haas (1986) Hi oshi Hamaya (1987) Édoua d Bouba (1988) Sebas ião Salgado (1989) 1990s William Klei (1990) Richa d Avedo (1991) Josef Koudelka (1992) Su e Jo sso (1993) Susa Meiselas (1994) Robe Häusse (1995) Robe F a k (1996) Ch is e S ömholm (1997) William Eggles o (1998) Ci dy She ma (1999) 2000s Bo is Mikhailov (2000) Hi oshi Sugimo o (2001) Jeff Wall (2002) Malick Sidibé (2003) Be d a d Hilla Beche (2004) Lee F iedla de (2005) David Goldbla (2006) Na Goldi (2007) G aciela I u bide (2008) Robe Adams (2009) 2010s Sophie Calle (2010) Walid Raad (2011) Paul G aham (2012) Joa Fo cube a (2013) Miyako Ishiuchi (2014) Wolfga g Tillma s (2015) S a Douglas (2016) Ri eke Dijks a (2017) Osca Muñoz (2018) Daidō Mo iyama (2019) 2020s Alf edo Jaa (2020) Au ho i y co ol Ge e al I eg a ed Au ho i y File (Ge ma y) VIAF 1 Wo ldCa Na io al lib a ies F a ce (da a) U i ed S a es A galle ies a d museums Sou h Aus alia Te Papa (New Zeala d) A esea ch i s i u es Pho og aphe s' Ide i ies RKD A is s (Ne he la ds) A is Names (Ge y) O he Na io al A chives (US) Social Ne wo ks a d A chival Co ex SUDOC (F a ce) 1 T ove (Aus alia) 1 Re ieved f om "h ps://e .wikipedia.o g/w/i dex.php? i le=He i_Ca ie -B esso &oldid=1044886850" Ca ego ies: 1908 bi hs2004 dea hs20 h-ce u y F e ch a is s20 h-ce u y pho og aphe sF e ch pho og aphe sF e ch pho ojou alis sFi e a pho og aphe sS ee pho og aphe sMag um pho og aphe sLycée Co do ce alum iF e ch Resis a ce membe sF e ch mili a y pe so el of Wo ld Wa IIF e ch escapeesF e ch p iso e s of wa i Wo ld Wa IIEscapees f om Ge ma de e io Wo ld Wa II p iso e s of wa held by Ge ma yPeople f om Sei e-e -Ma ePho og aphy i Chi aPho og aphy i I diaPho og aphy i I do esiaPho og aphy i RussiaPho og aphy i he Sovie U io Huma is pho og aphe sF e ch expa ia es i I diaHidde ca ego ies: CS1 F e ch-la guage sou ces (f )All a icles lacki g eliable efe e cesA icles lacki g eliable efe e ces f om Ju e 2015Weba chive empla e wayback li ksA icles wi h sho desc ip io Sho desc ip io ma ches Wikida aUse dmy da es f om Ja ua y 2021A icles wi h hCa dsAll Wikipedia a icles eedi g cla ifica io Wikipedia a icles eedi g cla ifica io f om Ju e 2015A icles eedi g addi io al efe e ces f om May 2016All a icles eedi g addi io al efe e cesCommo s ca ego y li k is o Wikida aA icles wi h GND ide ifie sA icles wi h VIAF ide ifie sA icles wi h WORLDCATID ide ifie sA icles wi h BNF ide ifie sA icles wi h LCCN ide ifie sA icles wi h AGSA ide ifie sA icles wi h TePapa ide ifie sA icles wi h PIC ide ifie sA icles wi h RKDa is s ide ifie sA icles wi h ULAN ide ifie sA icles wi h NARA ide ifie sA icles wi h SNAC-ID ide ifie sA icles wi h SUDOC ide ifie sA icles wi h T ove ide ifie sA icles wi h supp essed au ho i y co ol ide ifie sACA wi h 14 supp essed eleme s

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب