دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

چهار مورد از حقوق طبیعی انسان

پرسش و پاسخ مقطع دوره اول متوسطه پایه هفتم رشته درس مطالعات اجتماعی

چهار مورد از حقوق طبیعی انسان

انواع حقوق طبيعي انسان را نام ببريد.

   مهدی جهانی   15 دی 21:45 1 پرسش 0 پاسخ 3 امتیاز مطالعات اجتماعی هفتم دوره اول متوسطه انواع حقوق طبيعي انسان را نام ببريد. -2 گزارش اشتراک گذاری

(fu c io (){va ode=docume .ge Eleme ById("mw-dismissable o ice-a o place");if( ode){ ode.ou e HTML="\u003Cdiv class=\"mw-dismissable- o ice\"\u003E\u003Cdiv class=\"mw-dismissable- o ice-close\"\u003E[\u003Ca abi dex=\"0\" ole=\"bu o \"\u003Eپنهان&zw j;سازی\u003C/a\u003E]\u003C/div\u003E\u003Cdiv class=\"mw-dismissable- o ice-body\"\u003E\u003Cdiv id=\"localNo ice\" la g=\"fa\" di =\" l\"\u003E\u003C able s yle=\"wid h:100%; bo de :2px solid #B22222; backg ou d-colo :#ffffffff; bo de - adius:10px;\"\u003E\ \u003C body\u003E\u003C \u003E\ \u003C d s yle=\"wid h:40px; heigh :40px; ex -alig :ce e ; ve ical-alig :middle;\"\u003E\u003Ca h ef=\"/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Shah(Emam_)_Mosque_,_Isfaha .jpg\" class=\"image\"\u003E\u003Cimg al =\"Shah(Emam ) Mosque , Isfaha .jpg\" s c=\"//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/ humb/5/5a/Shah%28Emam_%29_Mosque_%2C_Isfaha .jpg/220px-Shah%28Emam_%29_Mosque_%2C_Isfaha .jpg\" decodi g=\"asy c\" wid h=\"220\" heigh =\"157\" da a-file-wid h=\"1920\" da a-file-heigh =\"1371\" /\u003E\u003C/a\u003E\ \u003C/ d\u003E\ \u003C d s yle=\" ex -alig :ce e ;\"\u003E\u003Ca h ef=\"/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C_%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1_%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86\" i le=\"ویکی&zw j;پدیا:ویکی دوستدار یادمان&zw j;ها ۲۰۲۱ ایران\"\u003E \u003Cb\u003Eتا ۱۶ آبان وقت دارید تا با اهدای عکس&zw j;های خود از یادمان&zw j;های ایران به ویکی&zw j;پدیا کمک کنید و در بزرگترین مسابقه عکاسی دنیا شرکت کنید.\u003C/b\u003E\u003C/a\u003E\u003Cb /\u003E\ \u003Cp\u003E\u003Cb /\u003E\ ایران بیش از ۲۶هزار یادمان ثبت&zw j;شدهٔ ملی دارد. فهرست یادمان&zw j;های واجد شرایط را از \u003Ca h ef=\"/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C_%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1_%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7\" i le=\"ویکی&zw j;پدیا:ویکی دوستدار یادمان&zw j;ها ۲۰۲۱ ایران/فهرست یادمان&zw j;ها\"\u003Eاینجا\u003C/a\u003E پیدا کنید. \u003Cb /\u003E\ \u003C/p\u003E\ \u003C/ d\u003E\ \u003C d s yle=\"wid h:40px; heigh :40px; ex -alig :ce e ; ve ical-alig :middle; paddi g-lef :10px;\"\u003E\u003Cdiv class=\"floa lef \"\u003E\u003Ca h ef=\"h ps://fa.wikipedia.o g/wiki/ویکی&zw j;پدیا:ویکی_دوستدار_یادمان&zw j;ها_۲۰۲۱_ایران\"\u003E\u003Cimg al =\"Wlm logo i a .p g\" s c=\"//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/ humb/a/a8/Wlm_logo_i a .p g/150px-Wlm_logo_i a .p g\" decodi g=\"asy c\" wid h=\"150\" heigh =\"188\" da a-file-wid h=\"2272\" da a-file-heigh =\"2847\" /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/div\u003E\ \u003C/ d\u003E\u003C/ \u003E\u003C/ body\u003E\u003C/ able\u003E\u003C/div\u003E\u003C/div\u003E\u003C/div\u003E";}}());

حقوق طبیعی و حقوق قانونی دو نوع حق هستند. حقوق طبیعی آنهایی است که به قوانین یا آداب و رسوم خاصی از فرهنگ یا حکومت وابسته نیستند و بنابراین جهانی و غیرقابل انکار هستند. (با قوانین انسانی لغو یا محدود نمی‌شوند) حقوق قانونی آنهایی هستند که به وسیله یک سیستم حقوقی به فرد اعطا شده (که می‌توانند اصلاح یا لغو شده و توسط قوانین انسانی محدود شوند). بدون آن که مشروط به توافق دیگران، وجود نهادهای سیاسی و قضائی یا قوانین و سنت‌ها باشد؛ بنابراین حقوق طبیعی به هر انسان در هر زمان و هر مکانی تعلق می‌گیرد. مفهوم قانون طبیعی، مربوط به مفهوم حقوق طبیعی است. قانون طبیعی ابتدا در فلسفه یونان باستان ظاهر شد،[۱] و توسط فیلسوف رومی سیسرون اشاره شد.[۲]سپس در کتاب عهدین به ان اشاره شد. بعد از ان در قرون وسطی توسط فیلسوفان کاتولیک مانند آلبرت کبیر و شاگرد او توماس آکویناس توسعه یافت. در عصر روشنگری، مفهوم قوانین طبیعی برای مبارزه با حق‌الهی پادشاهان مورد استفاده قرار گرفت؛ و به عنوان یک توجیه جایگزین برای ایجاد یک قرارداد اجتماعی، قانون مثبت و حکومت شد- و به این ترتیب حقوق قانونی - در شکل جمهوریخواهی کلاسیک آن شد. برخی، مفهوم حقوق طبیعی را در جهت نامشروع جلوه دادن این نهادها بکار می‌گیرند تا مشروعیت همهٔ این مؤسسات را به چالش بکشند. ایده حقوق بشر مربوط به حقوق طبیعی می‌شود. بعضی تفاوتی بین آنها ندیده و آنها را مترادف هم بشمار می‌آورند؛ در حالی که دیگران آنها را جدای از هم دیده تا ارتباط سنتی آنها با حقوق طبیعی را حذف کنند.[۳]حقوق طبیعی و به‌طور خاص مردود کردن آنها، در زمره اختیارات حکومت‌ها یا نهادهای بین‌المللی نیست. بیانیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ یک ابزار قانونی مهم است که مفهوم حقوق طبیعی را در قانون بین‌المللی نرم تثبیت می‌کند. به‌طور سنتی حقوق طبیعی منحصراً به عنوان حقوق منفی به‌شمار می‌رفت،[۴]در حالی که حقوق بشر نیز دارای حقوق مثبت است. حتی در مفهوم حقوق طبیعی حقوق بشر، این دو اصطلاح ممکن است مترادف باشند. این قضیه که حیوانات حقوق طبیعی دارند، مورد توجه و علاقه‌مندی فلاسفه و محققان حقوقی قرن بیست و بیست و یکم قرار گرفت.[۵] محتویات ۱ تاریخچه ۱.۱ قدیم ۱.۲ مدرن ۱.۳ توماس هابز ۱.۴ جان لاک ۱.۵ توماس پین ۱.۶ آنارشیست‌های اندیویدیوالیست آمریکایی ۲ مباحثات ۳ جستارهای وابسته ۴ منابع تاریخچه این ایده که حقوق معینی، طبیعی یا غیرقابل قبول است، دارای تاریخی است که حداقل به رواقی‌گری دوران باستان متأخر و تومیسم ابتدای قرون وسطی بر می‌گردد؛ و از طریق اصلاحات پروتستانی و عصر روشنگری به امروز می‌رسد. وجود حقوق طبیعی توسط افراد مختلف در زمینه‌های مختلف، از جمله استدلال فلسفی پسینی و پیشینی یا اصول دینی، مطرح شده‌است.[۶] به همین ترتیب، فیلسوفان و سیاستمداران مختلف لیست‌های متفاوتی از آنچه را که آنها معتقدند حقوق طبیعی است، طراحی کرده‌اند. تقریباً همه آنها حق زندگی و آزادی را به عنوان دو اولویت بالاتر می‌دانند. هربرت لیونل آدولفوس هارت استدلال می‌کند که اگر اصلاً حقی وجود دارد، بایستی حق آزادی باشد، زیرا که بقیه تماماً به این وابسته هستند. تامس هیل گرین می‌گوید اگر چیزی بنام حقوق وجود دارند بایستی حق زندگی و آزادی، یا به زبان مناسب تر «حق زندگی آزاد» باشد.[۷] ایده نوین حقوق طبیعی در سده ۱۷ با اوج‌گیری انگاره‌های فردگرایانه بر پایه نظریات قدیمی حقوق فطری پدیدار شد. نظریه سنتی حقوق فطری بر این مبنا استوار بود که انسان‌ها به عنوان آفریدگان طبیعت و خداوند می‌بایست بر مبنای فرمان‌ها و قوانین طبیعت و خدا، زندگی خود را اداره و اجتماع خود را سازمان دهند. مهمترین توصیف‌ها از حقوق طبیعی در مستعمره‌نشین‌های آمریکای شمالی صورت گرفت. جائی‌که نوشته‌های توماس جفرسون، ساموئل آدامز و توماس پین نظریه حقوق طبیعی را ابزار قدرتمندی برای مشروعیت بخشیدن به انقلاب کرد.[۸] این ایده در تعدادی از اولین قوانین اساسی ایالات آمریکایی نیز بروز کرد. برای مثال قانون اساسی پنسیلوانیا ۱۷۷۶ اعلام می‌کرد «که همه انسان‌ها با آزادی و استقلال یکسان به دنیا می‌آیند و از حقوق طبیعی، ذاتی و غیرقابل واگذاری برخوردارند که شامل لذت‌بردن و دفاع از حیات و آزادی، تصاحب، تملک و محافظت از دارایی خود و همچنین جستجو و فراهم‌کردن خوشبختی و ایمنی است.»[۹] قدیم استیون کینزر، روزنامه‌نگار نیویورک تایمز و نویسنده کتاب «همه مردان شاه»، در همین کتاب می‌نویسد: مذهب زرتشتی به ایرانیان یاد داد شهروندان یک حق غیرقابل انکار برای رهبری روشنفکر دارند و اما وظیفه افراد صرفاً اطاعت از پادشاهان عاقل نیست بلکه برخاستن علیه کسانی که شرور هستند نیز می‌باشد. رهبران به عنوان نماینده خدا بر روی زمین دیده می‌شوند اما آنها فقط تا زمانی که «فر» دارند شایسته وفاداری هستند؛ و آن نوعی برکت الهی است که آنان باید با رفتار اخلاقی به دست آورند.[۱۰] رواقیون معتقد بودند که هیچ‌کس به‌طور طبیعی برده نیست. بردگی وضعیت بیرونی بود که در جوف آزادی درونی روح قرار می‌گرفت.[۱۱] مدرن یکی از متفکران غربی که ایده معاصر حقوق طبیعی را بررسی کرد، مذهب‌شناس فرانسوی ژان شرلیه بود که رساله De Vi a Spi i uali A imae[۱۲]او در ۱۴۰۲، یکی از تلاشهایی به حساب می‌آید که آنچه را که بعداً فرضیه «حقوق طبیعی مدرن» نامیده شد را آورد.[۱۳] قرن‌ها بعد دکترین رواقیون که «بخش داخلی را نمی‌توان به اسارت تحویل داد» در دکترین اصلاحات پروتستانی آزادی وجدان ظهور جدیدی یافت.[۱۴][۱۵] جان لاک، فیلسوف انگلیسی قرن هفدهم حقوق طبیعی را در کار خود مورد بحث قرار داد و آنها را «زندگی، آزادی و املاک (دارایی)» تعریف کرد؛ و استدلال کرد که چنین حقوق اساسی در قرارداد اجتماعی تسلیم نمی‌شود حفاظت از حقوق طبیعی زندگی، آزادی و اموال به عنوان توجیهی برای شورش در مستعمرات آمریکایی مطرح شد. همان‌طور که جورج میسون در پیش نویس خود برای اعلامیه حقوق ویرجینیا اظهار داشت، «همه مردم مساوی آفریده شده‌اند» و مقرر کرد «برخی از حقوق طبیعی ذاتی، که هیچ‌کدام از آنها نمی‌تواند، تحت هیچ قراردادی اولادشان را از ان محروم یا بی بهره سازند».[۱۶] یک انگلیسی دیگر قرن هفدهم میلادی بنام جان لیلبورن که هم با سلطنت چارلز اول و هم جمهوری تحت حاکمیت دیکتاتوری نظامی الیور کرامول درافتاد استدلال کرد که سطح حقوق بنیادی انسان که او آنرا «حقوق آزاد زاده» می‌خواند و آنها را حقوقی تعریف کرد که هر انسانی با آن به دنیا آمده‌است مخالف حقوقی است که حکومت یا قانون انسان اعطا می‌کند. توماس هابز توماس هابز توماس هابز (۱۶۷۹ – ۱۵۸۸) بحثی در مورد حقوق طبیعی را در نوشته فلسفه سیاسی اش دارد. هابز قاطعانه بین آزادی طبیعی و حقوق طبیعی تفاوت گذاشت. هابز می‌گوید هر فردی نسبت به همه چیز حق دارد حتی نسبت به زندگی دیگری. (لویاتان) این در واقع به وضعیتی می‌رساند که به ان «جنگ همه علیه همه» می‌گویند که در ان انسان برای زنده ماندن می‌کشد، می‌دزدد و انسانهای دیگر به بردگی می‌گیرد. دراینجا اگر انسانها خواهان زندگی صلح آمیز هستند بایستی از بسیاری از حقوق طبیعی خود صرف نظر کنند تا جامعه مدنی وسیاسی ایجاد کنند. این یکی از اولین ساختارهای فرضیه حکومت بنام قرارداد اجتماعی است. جان لاک جان لاک، "زندگی، آزادی، ملک (دارایی)" جان لاک (۱۷۰۴ – ۱۶۳۲) یک فیلسوف برجسته غربی دیگر بود که حقوق را به عنوان طبیعی و لایتجزا تفسیر کرد. همانند هابز، لاک نیز معتقد به زندگی، آزادی و مال به عنوان حقوق طبیعی بود.[۱۷] او گفت زندگی، آزادی و مالکیت حقوق طبیعی انسانند. قرارداد اجتماعی توافقیست بیت اعضای یک کشور تا درون نظام حقوقی مشترکی زندگی کنند. دولت برای حفاظت از این حقوق و قانونگذاری تأسیس می‌شود و اگر به درستی از این حقوق حفاظت نکند می‌تواند سرنگون شود. در بسط مفهوم حقوق طبیعی، لاک تحت تأثیر گزارشهای جامعه امریکایی‌های سرخ‌پوست قرار گرفت. او آنها را «مردم طبیعی» که در فضای آزادی «نزدیک به آزادی کامل» اما نه مجاز زندگی می‌کنند می‌دانست. او همچنین مفهوم خودش از قرارداد اجتماعی را بیان کرد.[۱۸] قرارداد اجتماعی یک توافق بین اعضای یک کشور برای زندگی در یک سیستم مشترک قوانین است. انواع مختف حکومت‌ها نتیجه تصمیمات این افراد است که در ظرفیت جمعی خود حرکت می‌کنند. دولت‌ها بنا نهاده شده‌اند تا قوانینی ایجاد کنند که این سه حق طبیعی را حفاظت کند. اگر دولتی به‌خوبی نمی‌تواند این سه حق را حفاظت کند می‌توان آنرا برانداخت. توماس پین توماس پین توماس پین (۱۸۰۹ – ۱۷۳۱) نیز از جمله نفراتی بود که به حقوق طبیعی پرداخت. جزوه تأثیر گذار او «حقوق انسان» در سال ۱۷۹۱ بر این نکته تأکید دارد که حقوق را نمی‌توان با هر منشور اعطا کرد، زیرا چنین چیزی قانوناً این را خواهد رساند که آنها همچنین می‌توانند لغو شوند، وتحت چنین شرایطی این حقوق به مزیت‌هایی تقلیل خواهند یافت. حقوق ذاتی همه ساکنان است. اما منشورها با لغو این حقوق، در اکثریت، به تنهایی، در دست چند نفر خواهد بود بنابراین واقع امر باید این باشد که افراد خودشان هر کدام با حق شخصی و مستقل خود، با همکاری یکدیگر برای ایجاد یک دولت وارد شوند. آنارشیست‌های اندیویدیوالیست آمریکایی در حالی که در ابتدا آنارشیستهای اندیویدیوالیست آمریکایی به حقوق طبیعی پایبند بودند، بعدها در این دوره برخی به رهبری بنجامین تاکر از جایگاه حقوق طبیعی رها شده و به آنارشیسم اگویست ماکس اشتیرنر پیوستند."[۱۹] وندی مک الروی بر ان بود که تاکر در پذیرش اگوئیسم اشتیرنر (۱۸۸۶)، حقوق طبیعی که مدتها به عنوان پایه ای از آزادی گرایی شناخته شده بود را رد کرد. آنارشیستهای آمریکایی که به اگوئیسم پایبند بودند از جمله بنجامین تاکر، جان بورلی رابینسون، استیون تی. بایینگتون، هاچین هاپوود، جیمز ال واکر، ویکتور یاروس و ای اچ فالتون را شامل می‌شد.[۲۰] مباحثات تعریفهای متعدد از عدم بازستانی شامل غیرقابل واگذاری، غیرقابل فروش و غیرقابل انتقال است.[۲۱] لیبرترینها این مفهوم را در مسئلهٔ بردگی داوطلبانه که موری راتبارد آن را نامشروع و حتی ضد و نقیض می‌دانست، داوطلبانه مرکزی می‌دانند.[۲۲] جرمی بنتام ایده حقوق طبیعی را تخیلی و استدلال‌های مدافع آن را لفاظی‌های پوچ می‌نامید. چرا که سخن گفتن از حق بدون آن‌که تکلیف لازم‌الاجرایی برای احترام به آن وجود داشته باشد، ناممکن است و قابلیت اجرا فقط با وجود یک نظام قانونی امکان‌پذیر است.[۲۳] مخالفان حقوق طبیعی اصولاً تحلیل خود را به حقوق موضوعه محدود می‌کنند و حقوق طبیعی را احساسی، غیر استدلالی، غیرقابل تعیین و مابعدالطبیعی و در نتیجه بی‌فایده تلقی می‌کنند.[۲۴] تامس هیل گرین نیز حقوق طبیعی را از سه جهت غیرقابل قبول می‌دانست؛ این نظریه تصور می‌کرد که افراد حقوقی را به جامعه می‌آورند که از جامعه منشأ نگرفته‌است، مدعی بود که این حقوق را می‌توان علیه جامعه به کار برد و این که حقوق فردی را از وظایف افراد در قبال جامعه خود جدا می‌کرد.[۲۵] جستارهای وابسته مشروطیت حقوق بنیادی حقوق بشر قانون طبیعی حقوق موضوعه قانون براساس قاعده بالادستی حاکمیت قانون منابع ↑ Romme , Hei ich A. , The Na u al Law: A S udy i Legal a d Social Philosophy a s. Thomas R. Ha ley, O.S.B. , Ph.D. (B. He de Book Co. , 1947 [ ep i ed 1959]), p.. 5 ↑ Roma s ↑ Jo es, Pe e . Righ s. Palg ave Macmilla , 1994, p. 73. ↑ Fo example, he impe a ive " o o ha m o he s" is said o be jus ified by a u al law, bu he same is o ue whe i comes o p ovidi g p o ec io agai s ha m ↑ "A imal Righ s", E cyclopædia B i a ica, 2007; De showi z, Ala . Righ s f om W o gs: A Secula Theo y of he O igi s of Righ s, 2004, pp. 198–99; "A imal Righ s: The Mode A imal Righ s Moveme ", E cyclopædia B i a ica, 2007. ↑ "Ame ica's Fou di g Docume s | Na io al A chives". A chives.gov. 2016-10-12. Re ieved 2017-03-10..mw-pa se -ou pu ci e.ci a io {fo -s yle:i he i }.mw-pa se -ou pu q{quo es:"\"""\"""'""'"}.mw-pa se -ou pu code.cs1-code{colo :i he i ;backg ou d:i he i ;bo de :i he i ;paddi g:i he i }.mw-pa se -ou pu .cs1-lock-f ee a{backg ou d:u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/ humb/6/65/Lock-g ee .svg/9px-Lock-g ee .svg.p g") o- epea ;backg ou d-posi io :lef .1em ce e }.mw-pa se -ou pu .cs1-lock-limi ed a,.mw-pa se -ou pu .cs1-lock- egis a io a{backg ou d:u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/ humb/d/d6/Lock-g ay-al -2.svg/9px-Lock-g ay-al -2.svg.p g") o- epea ;backg ou d-posi io :lef .1em ce e }.mw-pa se -ou pu .cs1-lock-subsc ip io a{backg ou d:u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/ humb/a/aa/Lock- ed-al -2.svg/9px-Lock- ed-al -2.svg.p g") o- epea ;backg ou d-posi io :lef .1em ce e }.mw-pa se -ou pu div[di =l ] .cs1-lock-f ee a,.mw-pa se -ou pu div[di =l ] .cs1-lock-subsc ip io a,.mw-pa se -ou pu div[di =l ] .cs1-lock-limi ed a,.mw-pa se -ou pu div[di =l ] .cs1-lock- egis a io a{backg ou d-posi io :lef .1em ce e }.mw-pa se -ou pu .cs1-subsc ip io ,.mw-pa se -ou pu .cs1- egis a io {colo :#555}.mw-pa se -ou pu .cs1-subsc ip io spa ,.mw-pa se -ou pu .cs1- egis a io spa {bo de -bo om:1px do ed;cu so :help}.mw-pa se -ou pu .cs1-hidde -e o {display: o e;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu .cs1-visible-e o {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu .cs1-subsc ip io ,.mw-pa se -ou pu .cs1- egis a io ,.mw-pa se -ou pu .cs1-fo ma {fo -size:95%}.mw-pa se -ou pu .cs1-ke -lef ,.mw-pa se -ou pu .cs1-ke -wl-lef {paddi g-lef :0.2em}.mw-pa se -ou pu .cs1-ke - igh ,.mw-pa se -ou pu .cs1-ke -wl- igh {paddi g- igh :0.2em} ↑ Lec u es o he P i ciples of Poli ical Obliga io , T. H. G ee , 1883, p.114. ↑ a u al igh s. A swe s.com. The Columbia Elec o ic E cyclopedia, Six h Edi io , Columbia U ive si y P ess. , 2003. h p://www.a swe s.com/ opic/ a u al- igh , accessed Ap il 12, 2009. ↑ a u al igh s. A swe s.com. E cyclopedia of Ame ica His o y, A swe s Co po a io , 2006. h p://www.a swe s.com/ opic/ a u al- igh , accessed Ap il 12, 2009. ↑ «اصول دین زرتشتی، اولین دین یکتاپرستی ایرانیان». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹..mw-pa se -ou pu ci e.ci a io {fo -s yle:i he i }.mw-pa se -ou pu q{quo es:"\"""\"""'""'"}.mw-pa se -ou pu code.cs1-code{colo :i he i ;backg ou d:i he i ;bo de :i he i ;paddi g:i he i }.mw-pa se -ou pu .cs1-lock-f ee a{backg ou d:u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/ humb/6/65/Lock-g ee .svg/9px-Lock-g ee .svg.p g") o- epea ;backg ou d-posi io : igh .1em ce e ;paddi g- igh :1em;paddi g-lef :0}.mw-pa se -ou pu .cs1-lock-limi ed a,.mw-pa se -ou pu .cs1-lock- egis a io a{backg ou d:u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/ humb/d/d6/Lock-g ay-al -2.svg/9px-Lock-g ay-al -2.svg.p g") o- epea ;backg ou d-posi io : igh .1em ce e ;paddi g- igh :1em;paddi g-lef :0}.mw-pa se -ou pu .cs1-lock-subsc ip io a{backg ou d:u l("//upload.wikimedia.o g/wikipedia/commo s/ humb/a/aa/Lock- ed-al -2.svg/9px-Lock- ed-al -2.svg.p g") o- epea ;backg ou d-posi io : igh .1em ce e ;paddi g- igh :1em;paddi g-lef :0}.mw-pa se -ou pu div[di =l ] .cs1-lock-f ee a,.mw-pa se -ou pu div[di =l ] .cs1-lock-subsc ip io a,.mw-pa se -ou pu div[di =l ] .cs1-lock-limi ed a,.mw-pa se -ou pu div[di =l ] .cs1-lock- egis a io a{backg ou d-posi io :lef .1em ce e ;paddi g-lef :1em;paddi g- igh :0}.mw-pa se -ou pu .cs1-subsc ip io ,.mw-pa se -ou pu .cs1- egis a io {colo :#555}.mw-pa se -ou pu .cs1-subsc ip io spa ,.mw-pa se -ou pu .cs1- egis a io spa {bo de -bo om:1px do ed;cu so :help}.mw-pa se -ou pu .cs1-hidde -e o {display: o e;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu .cs1-visible-e o {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu .cs1-subsc ip io ,.mw-pa se -ou pu .cs1- egis a io ,.mw-pa se -ou pu .cs1-fo ma {fo -size:95%}.mw-pa se -ou pu .cs1-ke -lef ,.mw-pa se -ou pu .cs1-ke -wl-lef {paddi g-lef :0.2em}.mw-pa se -ou pu .cs1-ke - igh ,.mw-pa se -ou pu .cs1-ke -wl- igh {paddi g- igh :0.2em} ↑ تاریخ فلسفه حقوق ↑ De Vi a spi i uali a ime magis i Joha is Ge so ↑ Richa d Tuck, Philosophy a d Gove me 1572–1651 (1993), pp. 25-7. ↑ Davis, David B io . The P oblem of Slave y i Wes e Cul u e. Co ell U ive si y P ess, 1966, p. 77. ↑ Co ove sy ove he Co cep of Na u al Righ s h ough he Ages ↑ Pauli e Maie ,Ame ica Sc ip u e: Maki g he Decla a io of I depe de ce. New Yo k: Alf ed A. K opf, 1993, p. 134. ↑ زندگینامه مشاهیر: جان لاک ↑ Joh Locke, Two T ea ises of Gove me - Of Civil Gove me , Bk.2, Chap 2, "O The S a e of Na u e", §4,6,14, Chap 5, "Of P ope y", §26 (Lo do : Whi mo e & Fe ) 1821 pp. 189, 191, 199, 209. ↑ Tucke , I s ead of a Book, p. 350 ↑ "Li e a u e of Libe y, Au um 1981, vol. 4, No. 3 – O li e Lib a y of Libe y". Oll.libe yfu d.o g. Re ieved 2017-03-10. ↑ Block, Wal e (Sp i g 2003). "A Libe a ia Theo y of I alie abili y" (PDF). ۱۷ (۲). Jou al of Libe a ia S udies: ۳۹–۸۵. ↑ Mu ay N. Ro hba d. "A C usoe Social Philosophy". ↑ a u al igh s. A swe s.com. The Co cise Oxfo d Dic io a y of Poli ics, Oxfo d U ive si y P ess, 1996, 2003. h p://www.a swe s.com/ opic/ a u al- igh , accessed Ap il 12, 2009. ↑ مایکل فریدن (۱۳۸۲)، مبانی حقوق بشر، ترجمهٔ فریدون مجلسی، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، ص. صفحه ۶ و ۲۶، شابک ۹۶۴-۳۶۱-۱۵۵-۸ ↑ مایکل فریدن (۱۳۸۲)، مبانی حقوق بشر، ترجمهٔ فریدون مجلسی، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، ص. صفحه ۲۷–۲۸، شابک ۹۶۴-۳۶۱-۱۵۵-۸ مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Na u al a d legal igh s». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۸ مارس ۲۰۱۹. .mw-pa se -ou pu . avba {display:i li e;fo -size:88%;fo -weigh : o mal}.mw-pa se -ou pu . avba -collapse{floa : igh ; ex -alig : igh }.mw-pa se -ou pu . avba -box ex {wo d-spaci g:0}.mw-pa se -ou pu . avba ul{display:i li e-block;whi e-space: ow ap;li e-heigh :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::befo e{ma gi -lef :-0.125em;co e :"[ "}.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::af e {ma gi - igh :-0.125em;co e :" ]"}.mw-pa se -ou pu . avba li{wo d-spaci g:-0.125em}.mw-pa se -ou pu . avba -mi i abb {fo -va ia :small-caps;bo de -bo om: o e; ex -deco a io : o e;cu so :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -c -full{fo -size:114%;ma gi :0 7em}.mw-pa se -ou pu . avba -c -mi i{fo -size:114%;ma gi :0 4em}.mw-pa se -ou pu .i fobox . avba {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox . avba {display:block;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox- i le . avba {floa : igh ; ex -alig : igh ;ma gi -lef :0.5em}نبومالانواع اموال عمومی زمین مشاع Commu i y C of I a gible مالکیت فکری i dige ous Pe so al مالکیت خصوصی Public S a e تاج‌وتخت بریتانیا C ow la d Ta gible اموال غیرمنقول املاک و مستغلات عمومی اموال عمومی Digi al Global I fo ma io انبازه دانش Commu al la d نظریه Bu dle of igh s کمدی منابع مشترک خیر عمومی eco omics e m Excludabili y Fi s possessio app op ia io homes ead p i ciple معضل مفت‌سواری نظریه بازی‌ها Geo gism Gif eco omy Labo heo y of p ope y Law of e e -seeki g Legal plu de حقوق طبیعی مالکیت مالکیت اشتراکی cus oma y خویش فرمانی مالکیت دولتی P ope y igh s حق اولویت نخستین فرزند حق انتفاع wome 's حق مالکیت Rival y تراژدی منابع مشترک a icommo s برنامه‌ها Acequia (wa e cou se) Ejido (ag a ia la d) Fo es ypes ارث La d e u e دسترسی آزاد حقوق مالکیت alie a io easeme es ai o alie a io املاک و مستغلات i le حقوق Ai منطقه انحصاری اقتصادی Fo es -dwelli g (I dia) حق دسترسی به طبیعت G azi g pa age شکار La d abo igi al i dige ous squa i g Li o al Mi e al Be g egal Righ of way حق آب p io -app op ia io ipa ia توزیع مجدد/توزیع مجدد زیست‌دزدی Collec iviza io تملک اجباری E closu e Evic io Exp op ia io فرهود (عراق) مهاجرت اجباری popula io a sfe Illegal fishi g Illegal loggi g La d efo m Legal plu de دزد دریایی شکار غیرقانونی انباشت اولیه سرمایه خصوصی‌سازی Regula o y aki g برده‌داری b ide-buyi g قاچاق انسان برده‌داری مزدی wife selli g مالیات مالیات بر ارث poll مالیات پیش‌رونده مالیات بر دارایی دزدی دانشمندان.mw-pa se -ou pu . obold{fo -weigh : o mal}(اثر اصلی) فردریک باستیا رونالد کوز هنری جرج گارت هاردین دیوید هاروی جان لاک دو رساله درباره حکومت کارل مارکس مارسل موس The Gif جان استوارت‌میل الینور اوستروم کارل پولانی The G ea T a sfo ma io پی‌یر-ژوزف پرودون مالکیت چیست؟ دیوید ریکاردو ژان-ژاک روسو قرارداد اجتماعی (کتاب) آدام اسمیت ثروت ملل Ca ego ies: P ope y P ope y law by cou y نبوحقوقموضوعات اصلی حقوق اداری حقوق اساسی قرارداد حقوق کیفری سند انصاف ادله حقوق بین‌الملل تکفل دادرسی مدنی کیفری قانون مالکیت حقوق عمومی Res i u io S a u o y law شبه جرم سایر موضوعات Ag icul u al law حقوق هوایی Ba ki g law ورشکستگی حقوق تجارت قانون رقابت حقوق بین‌الملل خصوصی Co s uc io law حمایت از مصرف‌کننده قانون شراکت قانون فناوری اطلاعات قانون انتخابات E e gy law E e ai me law قانون محیط زیست حقوق خانواده مقررات مالی Heal h law قانون مهاجرت مالکیت فکری قانون جنایی بین‌المللی قانون بین‌المللی حقوق بشر I e a io al slave y laws قانون کار Law of wa Legal a chaeology Legal fic io حقوق دریایی Media law قوانین نظامی P oba e املاک وصیت‌نامه P oduc liabili y حقوق بین‌الملل حقوق فضایی Spo s law حقوق مالیاتی T a spo law تراست Wome i law خاستگاه حقوق منشور قانون اساسی حقوق عرفی حق الهی حقوق بشر حقوق طبیعی قانون پرونده‌ای رویه قضایی وضع قانون همه‌پرسی Codifica io حکم شرعی Edic Execu ive o de P oclama io قانون Delega ed legisla io Regula io Rulemaki g اعلامیه نسخ معاهده S a u o y law قانون مصوبه مجلس Ac of Co g ess (US) نظام‌های حقوقی حقوق مدنی کامن لا Chi ese law Legal plu alism احکام دینی قانون کلیسایی Hi du law Jai law قانون یهودیان احکام اسلام حقوق روم Socialis law S a u o y law Xee یاسا نظریه‌های حقوقی مطالعات انتقادی حقوق حقوق تطبیقی Femi is حقوق و اقتصاد Legal fo malism تاریخ قانون طبیعی I e a io al legal heo y P i ciple of legali y حاکمیت قانون جامعه‌شناسی نظریه‌پردازی حقوق Adjudica io Admi is a io of jus ice عدالت کیفری دادگاه نظامی حل اختلاف فقه دعوی قضایی Legal opi io Legal emedy قاضی Jus ice of he peace Magis a e قضاوت بررسی قضایی حوزه قضایی هیئت منصفه عدالت P ac ice of law A o ey Ba is e Cou sel وکیل Legal ep ese a io دادستان سلیسیتر Ques io of fac Ques io of law محاکمه T ial advocacy T ie of fac Ve dic نهادهای قانونی دیوان‌سالاری The ba The be ch جامعه مدنی دادگاه هیئت انتخابات قوه مجریه قوه قضائیه اجرای قانون Legal educa io دانشکده حقوق قوه مقننه نیروی نظامی پلیس حزب T ibu al رده فهرست رئوس مطالب درگاه نبولیبرالیسمایدها حقوق مدنی و سیاسی لیبرال دموکراسی آزادی اقتصادی مساوات‌خواهی بازار آزاد تجارت آزاد آزادی رسانه آزادی ادیان آزادی بیان برابری جنسیتی اصل آزار فراملی‌گرایی لسه فر آزادی اقتصاد بازار حقوق طبیعی و قانونی قانون طبیعی آزادی منفی/آزادی مثبت جامعه باز جامعه اباحه‌گرا مالکیت خصوصی حاکمیت قانون سکولاریسم جدایی دین از دولت قرارداد اجتماعی مکاتبسیاسیلیبرالیسم کلاسیک آنارکو-کاپیتالیسم Democ a ic لیبرالیسم اقتصادی محافظه‌کاری لیبرال Libe al i e a io alism لیبرترینیسم Lef -libe a ia ism Geolibe a ia ism پالولیبرترینیسم Righ -libe a ia ism نئولیبرالیسم O do لیبرالیسم اجتماعی G ee فمینیسم لیبرال Equi y femi ism سوسیالیسم لیبرال سوسیال دموکراسی لیبرالیسم در ایالات متحده آمریکا Radical ce ism راه سوم فرهنگی Co se va ive Muscula Na io al Co s i u io al pa io ism ملی‌گرایی مدنی ترقی‌خواهی رادیکالیسم Religious Ch is ia لیبرالیسم و ترقی‌خواهی در حدود اسلام Secula Tech o بر پایه منطقه آفریقا Egyp Nige ia Se egal Sou h Af ica Tu isia Zimbabwe آسیا Chi a Ho g Ko g I dia I a Is ael Japa Sou h Ko ea Philippi es Taiwa Thaila d Tu key اروپا Alba ia A me ia Aus ia Belgium Bulga ia C oa ia Cyp us Czech la ds De ma k Es o ia Fi la d F a ce Ge ma y G eece Hu ga y Icela d I aly La via Li hua ia Luxembou g Macedo ia Moldova Mo e eg o Ne he la ds No way Pola d Po ugal Roma ia Russia Se bia Slovakia Slove ia Spai Swede Swi ze la d Uk ai e U i ed Ki gdom La i Ame ica a d he Ca ibbea Bolivia B azil Chile Colombia Cuba Ecuado Ho du as Mexico Nica agua Pa ama Pa aguay Pe u U uguay آمریکای شمالی Ca ada U i ed S a es لیبرترینیسم در ایالات متحده آمریکا لیبرالیسم در ایالات متحده آمریکا اقیانوسیه Aus alia New Zeala d Key figu esSee also:تاریخ لیبرالیسم جان اکتون امیل شارتیه Albe di ژان لو رون دالامبر متیو آرنولد رمون آرون پروسپر دو بارانت فردریک باستیا جرمی بنتام آیزایا برلین ویلیام بوریج Bobbio B e a o B igh B oglie ادموند برک کارل چاپک ارنست کاسیرر Chiche i Chu ایلیا چاوچاوادزه آندرس کیودنیوس Cobde ر. ج. کالینگوود مارکی دو کندورسه بنژامن کنستان بندیتو کروچه Cuoco رالف دارندورف Decy جان دیویی چارلز دیکنز دنی دیدرو Do gsu Du oye رونالد دوورکین رالف والدو امرسون Eö vös کارل هرمان فلاش میلتون فریدمن جان کنت گالبرایت ویلیام لوید گریسون دیوید لوید جرج ویلیام اوارت گلدستون Gobe i Gomes جان گری (فیلسوف) تامس هیل گرین Gu فرانسوا گیزو فریدریش آوگوست فون هایک He be توماس هابز Hobhouse Hobso بارون دولباخ Hu ویلهلم فون هومبولت توماس جفرسون Juba i ایمانوئل کانت هانس کلسن نامق کمال جان مینارد کینز Ko ais یانوش کروین میکه Kymplcka آلفونس دو لامارتین ماریانو خوزه دلارا Lecky Li جان لاک احمد لطفی السید تامس ببینگتن مکولی Mada iaga جیمز مدیسون هریت مارتینو Masa i ژول میشله جیمز میل جان استوارت میل جان میلتون لودویگ فن میزس Mol e o تئودور مومسن Mo ey Mo alembe شارل دو مونتسکیو Mo a شانتال موفه دادابای نائوروجی فریدریش ناومان رابرت نوزیک مارتا نوسبوم برتیل اوهلین خوزه ارتگا یی گاست توماس پین آلن پیتون کارل پوپر P ice جوزف پریستلی P ie o فرانسوا کنه Qi Ramí ez والتر راتناو جان رالز جوزف راز ارنست رنان Re ouvie دیوید ریکاردو ویلهلم رپکه ریچارد رورتی Rosmi i Rosselli ژان-ژاک روسو Ruggie o دومینگو فوستینو سارمینتو ژان-باتیست سه آمارتیا سن Ea l of Shaf esbu y Shkla Sid ey امانوئل ژوزف سیس ابراهیم‌شناسی Sismo di آدام اسمیت So o Pola هربرت اسپنسر باروخ اسپینوزا مادام دو استائل ویلیام گراهام سامنر رفاعه طهطاوی Tao آگوستن تیری یوهان رودلف توربک هنری دیوید ثورو الکسی دو توکویل T acy ارنست ترلچ آن روبر ژاک تورگو Villemai ولتر لستر فرانک وارد ماکس وبر مری ولستون‌کرافت ماریا زامبرانو O ga isa io s Af ica Libe al Ne wo k Allia ce of Libe als a d Democ a s fo Eu ope Allia ce of Libe als a d Democ a s fo Eu ope Pa y A ab Libe al Fede a io Cou cil of Asia Libe als a d Democ a s Eu opea Democ a ic Pa y Eu opea Libe al You h Eu opea Pa y fo I dividual Libe y I e a io al Allia ce of Libe a ia Pa ies I e a io al Fede a io of Libe al You h بین‌الملل لیبرال Libe al Ne wo k fo La i Ame ica رده:حزب‌های لیبرال Libe al Sou h Eas Eu opea Ne wo k See also Bias i academia سوگیری رسانه‌ای درگاه Libe alism برگرفته از «h ps://fa.wikipedia.o g/w/i dex.php? i le=حقوق_طبیعی_و_قانونی&oldid=32502402» رده‌ها: اصول و دکترین‌های حقوقیچالش‌های اخلاقیحاکمیتحقحقوقحقوق بشرحقوق جانورانلیبرترینیسممفاهیم حقوق بشرمفهوم‌های اخلاقینظریه لیبرترینواژگان سیاسیواژگان فلسفیردهٔ پنهان: مقاله‌های دارای الگوی یادکرد-ویکی

آخرین مطالب