دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
  • منتشر شده در یکشنبه ۱۴۰۰/۷/۲۵

چرا امشب باید گوشی را خاموش کنیم

شایعه‌ای با این مضمون در حال پخش است: «اخبار ۲۰:۳۰ اعلام کرد ساعت ۱۲ شب، طوفان مغناطیسی در پیش است. موبایل همراه خود را در دست خود نگه ندارید؛ در این ساعت امکان مرگ وجود دارد.» این شایعه دروغ است. آن را باور نکنید.

چرا امشب باید گوشی را خاموش کنیم

h ps://khaba o li e.i / ews/751861 ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹ کد خبر 751861 اخبار علمی نجوم

۲۶ نفر ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹ شایعه « توفان مغناطیسی ساعت ۱۲ امشب » را باور نکنید

ذوالفقار دانشی: چند ساعت پیش، توفان خورشیدی بزرگی در جهتی متفاوت با زمین فوران کرد؛ اما شایعاتی بی‌سروته درمورد تأثیر مخرب آن روی گوشی‌های موبایل پخش شده است. به گزارش خبرآنلاین، پیام زیر چندساعتی است که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود: «اخبار ۳۰-۲۰ اعلام کرد ساعت ۱۲ شب، طوفان مغناطیسی در پیش است. موبایل همراه خود را در دست خود نگه ندارید؛ در این ساعت امکان مرگ وجود دارد. امشب از ساعت ۱۲:۳۰ تا ساعت ۳:۳۰ صبح، امواج الکترومغناطیسی خطرناکی حاصل از طوفان خورشیدی از کنار زمین رد می‌شود. پس گوشی‌های همراه خودتان را خاموش کنید، حتی گوشی خود را نزدیک بدن خود نگذارید که ممکن است به شما صدمه بزند. این خبر در گوگل، ناسا و بی‌بی‌سی‌نیوز هم گفته شده. لطفا این پیام را به کسانی که سلامتی‌شان برای شما اهمیت داره، بفرستید.»   حقیقت ماجرا چیست؟ آیا توفان امشب واقعیت دارد؟خوشبختانه، چندین تلسکوپ و رصدخانه فضایی مانند سوهو و SDO، خورشید را پیوسته زیر نظر دارند و می‌توانند از چند روز قبل، شدت و جهت توفان‌های مغناطیسی خورشیدی را تشخیص دهند. مرکز هشدار شفق‌های قطبی ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضانوردی ایالات‌متحده) هم پیوسته این موضوع را اطلاع‌رسانی می‌کند. ساعاتی پیش، رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا، SDO، حفره‌ای را در ناحیه قطبی تاج خورشید آشکار کرد. این حفره که بر فراز قطب شمال خورشید پدید آمده، سبب شده است میزان بیشتری از بادهای خورشیدی به فضا پراکنده شود. هرچند جهت این حفره رو به زمین نیست، اما پیش‌بینی می‌شود که بخشی از بادهای خورشیدی از مسیر مستقیم خود منحرف شوند و روزهای ۴ فوریه و ۵ فوریه (۱۵ و ۱۶ بهمن)، میدان مغناطیسی زمین را خراش دهند. بر اثر این برخورد، احتمال دارد توفان‌های ژئومغناطیسی ضعیفی همراه با شفق‌های قطبی در مناطق قطبی زمین اتفاق بیفتد. روی زمین، تنها ساکنان نواحی قطبی شمالی و جنوبی زمین هستند که ممکن است اثرات این توفان مغناطیسی را به شکل شفق‌های قطبی در آسمان شبانگاهی خود ببینند. این پدیده بر فراز عرض‌های جغرافیایی میانی (از جمله کشور ما) دیده نمی‌شود و تأثیری هم روی وضعیت شبکه انتقال برق و شبکه‌های مخابراتی زمینی و ارتباطات غیرماهواره‌ای نخواهد گذاشت. در مدار زمین هم مهندسان صنایع فضایی تدابیری را برای امن ماندن ماهواره‌ها و فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار می‌بندند تا کمترین آسیبی به تجهیزات الکترونیکی آن‌ها وارد نشود.   چگونه چنین چیزی ممکن است؟ وقتی ذرات باردار پرانرژی از خورشید به زمین می‌رسند، تحت تأثیر میدان مغناطیسی قدرتمند زمین منحرف می‌شوند و بخشی از آن‌ها درون خطوط میدان مغناطیسی به سمت قطب‌های مغناطیسی زمین (که در نزدیکی قطب‌های جغرافیایی مخالف واقع شده‌اند) منحرف می‌شوند. معمولا بر فراز مناطق قطبی (عرض جغرافیایی بالاتر از ۶۶ درجه)، این ذرات باردار آن‌قدر به زمین نزدیک می‌شوند که به مولکول‌های جو می‌خورند؛ انرژی خود را به آن‌ها منتقل می‌کنند و آن‌ها را به نورافشانی وامی‌دارند. این نورافشانی را تحت عنوان «شفق قطبی» می‌شناسیم. توفان‌های مغناطیسی خورشیدی اگر قدرت زیادی داشته باشند، می‌توانند شبکه‌های توزیع برق، شبکه‌های مخابراتی و ارتباطات ماهواره‌ای را مختل کنند و مدارهای الکترونیکی ماهواره‌ها را بسوزانند. قدرتمندترین توفان قدرتمندی که به زمین برخورد کرده، قرن نوزدهم اتفاق افتاد و سبب شد خطوط تلگراف در سراسر زمین تا چند ساعت قطع شوند و شفق قطبی تا عرض‌های جغرافیایی حدود ۵۰ درجه دیده شود. ۵۴۵۴ کد خبر 751861

مطالب مرتبط عکس خارق‌‌العاده توفان روی زمین از ایستگاه فضایی اسرار جدیدی که با بررسی شفق‌های قطبی مشتری کشف شد عکس خارق‌العاده از توفان ژئومغناطیسی فیلم | تصویر نجومی روز ناسا: ماه‌گرفتگی کامل بر فراز تاجیکستان اینفوگرافیک | مشخصات ماه‌گرفتگی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ تصاویر | زیباترین جلوه‌های ماه‌گرفتگی امشب از سراسر جهان عکس | تصویر نجومی روز ناسا: شب‌های داغ ناهید صبح امروز، میدان مغناطیسی زمین ترک خورد/ عکس عکس | تصویر نجومی روز ناسا: حباب در برابر ابر درخشش غیرمعمول آسمان، همین شب‌ها، یهویی!/ عکس فیلم | لکه خورشیدی چهارقطبی که هر جزء آن از زمین بزرگ‌تر است عکس | تصویر نجومی روز ناسا: نمای نزدیک از همزاد راه‌شیری مشاهده صاعقه توپی در دمای نزدیک به صفر مطلق دومین میدان مغناطیسی زمین کشف شد عکس | تصویر نجومی روز ناسا: رقص نور در فاصله ۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ سال‌نوری از زمین قطب‌های مغناطیسی زمین جابه جا نمی‌شوند فیلم | تصویر نجومی روز ناسا: زایش کهکشان‌ها در جهان آغازین عکس | تصویر نجومی روز ناسا: ناهید در برابر خورشید فرابنفش عکس | تصویر نجومی روز ناسا: به پیشواز خورشیدگرفتگی روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن

آیا واقعا امشب قرار است طوفان مغناطیسی رخ بدهد؟ دانش/ نجوم 30 دی 1398 - 19:44

خبرهايي مبني بر اينكه امشب قرار است طوفان مغناطیسی رخ بدهد در حال انتشار است، اما به واقع تا چه میزان می توان به صحت و سقم این اخبار اطمینان کرد؟ «اخبار ۳۰-۲۰ اعلام کرد ساعت ۱۲ شب، طوفان مغناطیسی در پیش است. موبایل همراه خود را در دست خود نگه ندارید؛ در این ساعت امکان مرگ وجود دارد. امشب از ساعت ۱۲:۳۰ تا ساعت ۳:۳۰ صبح، امواج الکترومغناطیسی خطرناکی حاصل از طوفان خورشیدی از کنار زمین رد می‌شود. پس گوشی‌های همراه خودتان را خاموش کنید، حتی گوشی خود را نزدیک بدن خود نگذارید که ممکن است به شما صدمه بزند. این خبر در گوگل، ناسا و بی‌بی‌سی‌نیوز هم گفته شده است. لطفا این پیام را به کسانی که سلامتی‌شان برای شما اهمیت داره، بفرستید.» شاید این پیام را در شبکه های اجتماعی دیده باشید، متنی که به سرعت دست به دست می شود و همه سعی دارند تا از آسیب احتمالی بیخ گوششان یکدیگر را مطلع سازند تا بتوانند از خطراتش در امان بمانند. سوال این جاست که طوفان مغناطیسی دقیقا چیست و چه طور ایجاد می شود؟ اصلا چه طور قرار است به ما صدمه بزند؟ مهم ترین طوفان های مغناطیسی که در نزدیکی ما رخ بدهند مربوط به ستاره مادر منظومه شمسی یعنی خورشید هستند و تعداد زیادی ماهواره و تلسکوپ فضایی هر لحظه خورشید را زیر نظر دارند و تمام فعالیت هایش را به دقت بررسی و گزارش می کنند بنابر این اگر احتمال چنین خطری وجود داشته باشد. رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا،سوهو و SDO از مهم ترین مراکز تحقیقاتی و رصدخانه های فضایی هستند که در این زمینه کار می کنند. بادهای مغناطیسی چه طور ایجاد می شوند؟وقتی ذرات باردار پرانرژی از خورشید به زمین می‌رسند، تحت تأثیر میدان مغناطیسی قدرتمند زمین منحرف می‌شوند و بخشی از آن‌ها درون خطوط میدان مغناطیسی به سمت قطب‌های مغناطیسی زمین (که در نزدیکی قطب‌های جغرافیایی مخالف واقع شده‌اند) منحرف می‌شوند. معمولا بر فراز مناطق قطبی (عرض جغرافیایی بالاتر از ۶۶ درجه)، این ذرات باردار آن‌قدر به زمین نزدیک می‌شوند که به مولکول‌های جو می‌خورند؛ انرژی خود را به آن‌ها منتقل می‌کنند و آن‌ها را به نورافشانی وامی‌دارند. این نورافشانی را تحت عنوان «شفق قطبی» می‌شناسیم. توفان‌های مغناطیسی خورشیدی اگر قدرت زیادی داشته باشند، می‌توانند شبکه‌های توزیع برق، شبکه‌های مخابراتی و ارتباطات ماهواره‌ای را مختل کنند و مدارهای الکترونیکی ماهواره‌ها را بسوزانند. قدرتمندترین طوفان قدرتمندی که به زمین برخورد کرده، قرن نوزدهم اتفاق افتاد و سبب شد خطوط تلگراف در سراسر زمین تا چند ساعت قطع شوند و شفق قطبی تا عرض‌های جغرافیایی حدود ۵۰ درجه دیده شود اما مهم این است که به یاد داشته باشید در حال حاضر قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و در چنین شرایطی باز هم گوشی های موبایل و وسایل الکترونیکی قرار نیست تبدیل به ابزاری مرگبار بشوند.  با بررسی تاریخچه بادهای خورشیدی متوجه میشویم که در بیشترین دوره فعالیت خود منجر به قطع خطوط ارتباطی تلفن و رادیو و لغو پرواز هواپیماها شده اند. جالب است بدانید زمین لایه هایی دارد که در برابر این امواج مقاومت می کند. بیشتر این ذرات در «مغناطیس کره» زمین گیر می افتند و همچنین در اطراف زمین تشکیل کمربند «ون آلن» را می دهند و به سطح زمین نمی رسند. در این بین مقدار کمی از ذرات بارداری هم که به زمین می رسد در ناحیه قطبها شفق قطبی را تشکیل می دهند که صرفا یک پدیده زیبا و دیدنی است و خطری هم ندارد.    ریشه این شایعه چیست؟شاید بهانه این خبر عکس و فیلم منتشر شده اخیر از شراره های خورشیدی باشد که توسط رادیو تلسکوپ EOVSA تهیه شده و حاصل 3 سال فیلمبرداری از یک ناحیه خورشید است. این تلسکوپ به کمک تصویربرداری اپتیکال، ماورای بنفش، ایکس ری و طول موج‌های رادیویی مختلف توانست خطوط محیط مغناطیسی که در شراره های خورشیدی رخ می‌دهد را ثبت کند. ما می‌دانیم که خورشید ستاره‌ای فعال است که هر از گاهی کمی روشن‌تر از حالت معمولی می‌شود و انفجارهایی در آن رخ می‌دهد که به آن شراره های خورشیدی می‌گویند. همین کافی است تا محققین به دنبال مشاهده این تشعشعات بروند و از آن ویدیو یا فیلم تهیه کنند.  در نهایت مراقب باشید شما و دوستانتان درگیر چنین شایعاتی که هیچ اساس علمی ندارند نشوید، خبرهای این چنینی را با چند کلیدواژه ساده در اینترنت جست و جو کنید تا بدانید ماجرا از چه قرار است، معمولا با اولین سرچ در سایت های خبری معتبر خواهید دید که اخبار این چنینی شایعاتی بیش نیستند و هر سال در بازه هایی مشخص و به بهانه خبرهای علمی مرتبط، سر از شبکه های اجتماعی در می آوردند و در مدت زمانی کوتاه هول و هراس به دل خیلی ها می اندازند. طراحان این شایعات برای آن که ادعای خود را درست و علمی جلوه بدهند همیشه از جملات «همان طور که در بی بی سی هم گفته شد» یا « این خبر در سایت ناسا هم آمده است» استفاده می کنند.

خبرهايي مبني بر اينكه امشب قرار است طوفان مغناطیسی رخ بدهد در حال انتشار است، اما به واقع تا چه میزان می توان به صحت و سقم این اخبار اطمینان کرد؟ پایگاه خبری خبر فوری (khaba foo i.com) دانش/ نجوم 30 دی 1398 - 19:44 «اخبار ۳۰-۲۰ اعلام کرد ساعت ۱۲ شب، طوفان مغناطیسی در پیش است. موبایل همراه خود را در دست خود نگه ندارید؛ در این ساعت امکان مرگ وجود دارد. امشب از ساعت ۱۲:۳۰ تا ساعت ۳:۳۰ صبح، امواج الکترومغناطیسی خطرناکی حاصل از طوفان خورشیدی از کنار زمین رد می‌شود. پس گوشی‌های همراه خودتان را خاموش کنید، حتی گوشی خود را نزدیک بدن خود نگذارید که ممکن است به شما صدمه بزند. این خبر در گوگل، ناسا و بی‌بی‌سی‌نیوز هم گفته شده است. لطفا این پیام را به کسانی که سلامتی‌شان برای شما اهمیت داره، بفرستید.» شاید این پیام را در شبکه های اجتماعی دیده باشید، متنی که به سرعت دست به دست می شود و همه سعی دارند تا از آسیب احتمالی بیخ گوششان یکدیگر را مطلع سازند تا بتوانند از خطراتش در امان بمانند. سوال این جاست که طوفان مغناطیسی دقیقا چیست و چه طور ایجاد می شود؟ اصلا چه طور قرار است به ما صدمه بزند؟ مهم ترین طوفان های مغناطیسی که در نزدیکی ما رخ بدهند مربوط به ستاره مادر منظومه شمسی یعنی خورشید هستند و تعداد زیادی ماهواره و تلسکوپ فضایی هر لحظه خورشید را زیر نظر دارند و تمام فعالیت هایش را به دقت بررسی و گزارش می کنند بنابر این اگر احتمال چنین خطری وجود داشته باشد. رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا،سوهو و SDO از مهم ترین مراکز تحقیقاتی و رصدخانه های فضایی هستند که در این زمینه کار می کنند. بادهای مغناطیسی چه طور ایجاد می شوند؟وقتی ذرات باردار پرانرژی از خورشید به زمین می‌رسند، تحت تأثیر میدان مغناطیسی قدرتمند زمین منحرف می‌شوند و بخشی از آن‌ها درون خطوط میدان مغناطیسی به سمت قطب‌های مغناطیسی زمین (که در نزدیکی قطب‌های جغرافیایی مخالف واقع شده‌اند) منحرف می‌شوند. معمولا بر فراز مناطق قطبی (عرض جغرافیایی بالاتر از ۶۶ درجه)، این ذرات باردار آن‌قدر به زمین نزدیک می‌شوند که به مولکول‌های جو می‌خورند؛ انرژی خود را به آن‌ها منتقل می‌کنند و آن‌ها را به نورافشانی وامی‌دارند. این نورافشانی را تحت عنوان «شفق قطبی» می‌شناسیم. توفان‌های مغناطیسی خورشیدی اگر قدرت زیادی داشته باشند، می‌توانند شبکه‌های توزیع برق، شبکه‌های مخابراتی و ارتباطات ماهواره‌ای را مختل کنند و مدارهای الکترونیکی ماهواره‌ها را بسوزانند. قدرتمندترین طوفان قدرتمندی که به زمین برخورد کرده، قرن نوزدهم اتفاق افتاد و سبب شد خطوط تلگراف در سراسر زمین تا چند ساعت قطع شوند و شفق قطبی تا عرض‌های جغرافیایی حدود ۵۰ درجه دیده شود اما مهم این است که به یاد داشته باشید در حال حاضر قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و در چنین شرایطی باز هم گوشی های موبایل و وسایل الکترونیکی قرار نیست تبدیل به ابزاری مرگبار بشوند.  با بررسی تاریخچه بادهای خورشیدی متوجه میشویم که در بیشترین دوره فعالیت خود منجر به قطع خطوط ارتباطی تلفن و رادیو و لغو پرواز هواپیماها شده اند. جالب است بدانید زمین لایه هایی دارد که در برابر این امواج مقاومت می کند. بیشتر این ذرات در «مغناطیس کره» زمین گیر می افتند و همچنین در اطراف زمین تشکیل کمربند «ون آلن» را می دهند و به سطح زمین نمی رسند. در این بین مقدار کمی از ذرات بارداری هم که به زمین می رسد در ناحیه قطبها شفق قطبی را تشکیل می دهند که صرفا یک پدیده زیبا و دیدنی است و خطری هم ندارد.    ریشه این شایعه چیست؟شاید بهانه این خبر عکس و فیلم منتشر شده اخیر از شراره های خورشیدی باشد که توسط رادیو تلسکوپ EOVSA تهیه شده و حاصل 3 سال فیلمبرداری از یک ناحیه خورشید است. این تلسکوپ به کمک تصویربرداری اپتیکال، ماورای بنفش، ایکس ری و طول موج‌های رادیویی مختلف توانست خطوط محیط مغناطیسی که در شراره های خورشیدی رخ می‌دهد را ثبت کند. ما می‌دانیم که خورشید ستاره‌ای فعال است که هر از گاهی کمی روشن‌تر از حالت معمولی می‌شود و انفجارهایی در آن رخ می‌دهد که به آن شراره های خورشیدی می‌گویند. همین کافی است تا محققین به دنبال مشاهده این تشعشعات بروند و از آن ویدیو یا فیلم تهیه کنند.  در نهایت مراقب باشید شما و دوستانتان درگیر چنین شایعاتی که هیچ اساس علمی ندارند نشوید، خبرهای این چنینی را با چند کلیدواژه ساده در اینترنت جست و جو کنید تا بدانید ماجرا از چه قرار است، معمولا با اولین سرچ در سایت های خبری معتبر خواهید دید که اخبار این چنینی شایعاتی بیش نیستند و هر سال در بازه هایی مشخص و به بهانه خبرهای علمی مرتبط، سر از شبکه های اجتماعی در می آوردند و در مدت زمانی کوتاه هول و هراس به دل خیلی ها می اندازند. طراحان این شایعات برای آن که ادعای خود را درست و علمی جلوه بدهند همیشه از جملات «همان طور که در بی بی سی هم گفته شد» یا « این خبر در سایت ناسا هم آمده است» استفاده می کنند.

منبع: آخرین خبر