دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
نقاشی در مورد نابینایان

نقاشی در مورد نابینایان

خواندنی‌ها و دیدنی‌ها  چگونه نابینایان نقاشی می کشند؟ دی 10, 1399بهمن 18, 1399 دنیای کلمه 2 دیدگاه چگونه نابینایان نقاشی می کشند؟ چگونه نابینایان نقاشی می کشند، داستان زیبایی است که به شما پیشنهاد می کنم، حتما این مقاله را انتها بخوانید. تعجب خواهید کرد که نابینایان هم می توانند نقاشی کنند، تصاویر را با کلیه جزئیات آن طراحی کرده و شما را شگفت زده می کنند. برای اینکه بدانید چگونه این افراد خاص نقاشی می کشند، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید: من برای اولین بار در سال 1973، با بتی یک نوجوان نابینا در تورنتو آشنا شدم، در آن زمان من در حال انجام مطالعاتی در زمینه میزان درک نابینایان از لمس کردن اشیاء بودم. بتی در دو سالگی بینایی خود را از دست داده بود. از اینکه او توانسته بود، تا در سن جوانی نقاشی بکشد و علاقه‌ شدیدی به تصویر کشیدن اعضای خانواده خود داشت، شگفت زده بودم. قبل از اینکه کار مطالعاتی را در مورد نابینایان شروع کنم، از تصاویر به عنوان کپی از دنیای واقعی نگاه می‌کردم. ما هیچ وقت، صداها، مزه‌ها و بوها را طراحی نمی‌کنیم و من همیشه فکر می‌کردم که افراد نابینا، استعداد کمی در کشیدن نقاشی دارند. اما بعد از صحبت‌های بتی، که توانسته بود تا از طریق لمس اشیاء، آنها را به تصویر بکشد، متوجه اشتباه خود شدم. توانایی بتی چنان من را شگفت زده کرده بود، که علاقه داشتم تا بدانم، که آیا سایر نابینایان نیز مانند او می‌توانند، تا تصاویر را طراحی کنند؟ و آیا این تصاویر شبیه به تصاویری است که یک نابینا آن را لمس می‌کند؟ علاوه بر این، من امیدوارم تا بتوانم که کشف کنم، آیا افراد نابینا هم مانند افراد بینا می‌توانند که نقاشی کنند؟ برای اینکه بتوانم نابینایان را به دنیای طراحی بیاورم، به تعدادی ابزار از جمله، مدل‌ها، نمایشگرها و همچنین به کیت‌های طراحی که توسط انجمن نابینایان سوئد طراحی شده بود، نیاز داشتم. این کیت‌ها در حقیقت تخته‌هایی سفت و سختی بودند که توسط یک لایه پلاستیکی نازک پوشیده شده بودند. با هر بار فشار بر روی قلم، می‌توان تا یک خط برجسته بر روی آن ایجاد کرد. من و همکارانم طی 20 سال گذشته، از طریق این تجهیزات توانستیم تا درک خود را از لمس اشیاء تغییر دهیم. به طور کلی، ما متوجه شدیم که افراد بینا و نابینا طرحی کلی از اشیاء را ترسیم می‌کنند. هر دو دسته برای طراحی، از خطوط متحرک و همگرا استفاده ‌کرده و اشیاء را از یک نقطه به تصویر می‌کشند. در حقیقت طراحی تصاویر توسط افراد، ابتدایی‌تر از طرح واقعی اشیاء هستند. اصلی ترین نکات در مورد نابینایان پس از اینکه با بتی ملاقات کردم، می‌خواستم تا متوجه شوم که آیا افراد نابینا می‌توانند که یک پروفایل را طراحی کنند؟ در طول سال‌ها، من از داوطلبان نابینا در آمریکای شمالی خواستم، تا پروفایل‌های مختلفی را طراحی کنند. اخیرا در سال 1993، من به همراه ایوان اریکسون از دانشگاه سوئدی، مطالعاتی را انجام داده و 9 نفر بزرگسال را مورد آزمایش قرار دادیم. این 9 نفر، شامل 3 نفر مرد و 6 نفر زن بودند. چهار نفر از آنها به طور مادرزادی نابینا بودند و سه نفر دیگر، بعد از سن 3 سالگی به طور کلی بینایی خود را از دست دادند. هر یک از آنها، چهار پروفایل طراحی کردند. هانس یورگن دانمارکی، با چسباندن سیم‌های نازک به یک روکش و صفحه فلزی، طراحی خود را انجام داد. من و اریکسون، از داوطلبان خواستیم تا چهار تصویر مهم را شناسایی کنند، که این چهار تصویر شامل طرح لبخند، موهای فر، ریش و بینی بزرگ بود. پنج نفر از آنها، از جمله یك مرد كه از بدو تولد كاملاً نابینا بود، هر چهار تصویر را کاملا دقیق طراحی کرد. اما فقط یکی از شرکت‌کنندگان، نتوانسته بود که تصاویر را به درستی طراحی کند. این گروه 2.8 تا از تصاویر را به طور دقیق طراحی کردند. در مقابل، 18 دانشجویی که در تورنتو با چشمانی بسته به طراحی تصاویر پرداختند، نمرات کمی را با میانگین 3.1 گرفتند. اصلی ترین نکات در مورد نابینایان  بسیاری از محققان در ایالات متحده، ژاپن، نروژ، سوئد، اسپانیا و انگلستان نتایج مشابهی را گزارش کرده‌اند، و جای هیچ گونه شکی، در اینکه افراد نابینا می‌توانند، شکل کلیه اجسام را تشخیص دهند، باقی نمانده است. در ابتدا ممکن است  عجیب به نظر برسد که حتی کسانی که هرگز بینایی نداشته‌اند، دارای حس شهودی جهت طراحی اشیاء و حتی چهره هستند. اما با تأمل بیشتر، این یافته کاملاً منطقی است. خطوط در نقاشی‌ها نشان دهنده 2 موضوع هستند: جایی که دو سطح با هم همپوشانی دارند، به نام لبه مسدود کننده، یا جایی که دو سطح در یک گوشه به هم می‌رسند، که ما نیازی به درک هیچکدام از این دو ویژگی‌ها نداریم. همه افراد نابینا، همانند هم نمی‌توانند که طراحی کنند، این اختلافات بستگی به سنی داردکه آنها بینایی خود را از دست داده‌اند. به عنوان مثال، افرادی که از بدو تولد و یا نوزادی نابینا شده‌اند، را نابینایان اولیه می‌نامند. در سال 1993، یاتوکا شیمیزو از دانشکده فنی تسوکوبا در ژاپن با همکارانش شینیا سایدا و هیروشی شیمورا، دریافتند که 60 درصد از نابینایان می‌توانند که اشکال معمولی مانند ماهی و یا بطری را به خوبی تشخیص دهند، اما سطح تشخیص افراد بینا از افراد نابینایان بیشتر است.  نتیجه نهایی تحقیق درباره نابینایان همانطورکه بتی من را سوق داد تا به مطالعه نابینایان بپردازم، یک هنرمند آماتور دیگر، به نام کتی از اوتاوا، نیز من را شگفت زده کرد. کتی اولین بار در سن 30 سالگی به شرکت من آمده بود و به دلیل سرطان شبکیه در آن سن نابینا شده بود و هرگز دید کاملی نداشت. اما او به طراحی نقاشی‌های برجسته علاقه‌مند بود.  یکبار، کتی چندین طرح از یک مکعب و یک بول L شکل طراحی کرد. وقتی که بلوک‌ها را در کنار هم قرار می‌دادم، اندازه آنها کاملا درست بود. درمورد نقاشی دمو یعنی مکعب‌ها، هر چه قدر که از دید دورتر بودند، زاویه دید آنها کمتر می‌شد. ( مانند تصاویر تیر چراق در پیاده رو). این موضوع نیز نشان داد، که برخی از زوایا را نابینایان نیز درک می‌کنند. در نهایت به این نتیجه رسیدم که ما با دیدن تصاویر، طرحی خاص در ذهنمان شکل می‌گیرد. برای اثبات این نظریه، من به همراه پل گابیاس از کالج دانشگاه اوکاناگان در کلمبیا، مطالعه‌ای را در این زمینه انجام دادیم. ما 5 نقاشی که یکی جدول و چهار تای دیگر مکعب بودند را آماده کردیم. ما این نقاشی‌ها را در بین 24 نفر نابینای مادرزادی تقسیم کردیم و از آنها سوالاتی را پرسیدیم. ما از آنها خواستیم تا در مورد نقاشی‌ها توضیح دهند، سپس همه آنها توضیحات خود را ارائه دادند، اما یکی از آنها توضیحات متفاوتی را بیان کرد. در مرحله بعدی از داوطلبان خواستم تا نقشه مکعبی را که به احتمال زیاد توسط شخصی که نقاشی جدول را انتخاب کرده، بررسی کنند. آنها باید می‌فهمیدند که چه استراتژی در رسم جدول و مکعب وجود دارد. یکی از مکعب‌ها شبیه به جعبه‌ای بود که چین خورده است. نقاشی دیگر که نشان دهنده دو مربع بود، از بالا و از روبه‌رو شبیه به مکعب بود. تصویر سوم، مکعبی مربعی شکل بود، که از بالا شبیه به مستطیل بود. مستطیل چهارم ذوزنقه‌ای بود، که کلیه خطوط آن، به وسیله خطی طولانی به هم وصل شده بودند. فکر می‌کنید کسی که نقاشی جدول را انتخاب کرده بود، کدام مکعب را کشیده است؟ بیشتر داوطلبان ذوزنقه را انتخاب کردند. در حقیقت آنها تصویری را انتخاب کرده بودند، که نشان دهنده پرسپکتیو بود. فردی که امیدوار بود مربعی متقارن کشیده است، در حقیقت همان مکعب چین خورده را طراحی کرده بود. من و هلر با یکدیگر هماهنگ شدیم تا مطالعه‌ای دیگر در مورد نابینایان از دنیای جامدات انجام دهیم. ما سه نوع جامد که شامل: کره، مخروط و مکعب را انتخاب کردیم. افراد نابینا در یک طرف نشستند و در طرف دیگر ما اشیاء را روی میز قرار دادیم و از آنها خواستم تا آن اشیاء را ترسیم کنند. (ژان پیاژه ، روانشناس کودک سوئیسی این تمرین را وظیفه یابی یا “سه کوه” نامید). بسیاری از بزرگسالان و کودکان نابینا، برای طراحی این تصاویر به مشکل برخورد کردند. آنها از 5 تصویر 3 یا 4 تصویر را به درستی طراحی کردند. در ادامه از افراد خواستیم تا پنج نقاشی دیگر طراحی کنند. ما 2 نقاشی را به صورت تصادفی انتخاب کردیم، که دارای بالاترین امتیاز یعنی 10 بود. امتیاز افراد نابینا که به درستی اشیاء را طراحی کرده بودند، 6.7 بود. آنها امتیاز 9 و افراد بینا امیتاز 7.5 را گرفتند. افراد نابینا نمره خوبی را دریافت کرده بودند. با توجه به مطالعاتی که انجام شد، نشان دهنده این است که افراد نابینا، می‌توانند تا تصاویر را طراحی کنند، اما در حقیقت، تصاویر کشیده شده فراتر از شکل واقعی آن است. در یکی از تحقیقات من، یک زن نابینا تنواسته بود که یک منحنی را داخل یک دایره طراحی کند و این موضوع من را بسیار شگفت زده کرد. ویلهم بوش، کاریکاتوریست معروف در قرن 19، تقریبا تا سال 1877، هرگز از خطوط منحنی در آثارش استفاده نکرده بود. زمانیکه از افراد نابینا خواستم تا چرخی که در حال چرخش است را طراحی کنند، آنها طرح‌های بسیار هوشمندانه‌ای را طراحی کردند. چند نفر از آنها از خطوط منحنی استفاده کردند. وقتی از آنها پرسیدم که چرا از خطوط منحنی استفاده می‌کنید، اکثریت پاسخ دادند، که خطوط منحنی به خوبی حرکت چرخ را نشان می‌دهد. علاوه بر این، من می‌خواستم تا متوجه شوم که آیا حرکت از نظر افراد بینا و نابینا یکسان است؟ در میان این پاسخ‌ها، من و گابیاس نقاشی‌هایی را با خطوط منحنی، موج دار و خمیده طراحی کردیم. سپس از 18 داوطلب خواستیم، تا به ما در مورد آنها توضیح دهند. این گروه شامل 18 دانشجوی بینا از دانشگاه تورنتو بود. افراد نابینا به جز یکی از آنها کلیه حرکت‌ها را به خوبی تشخیص دادند. ما در ادامه مقاله به این نتیجه رسیدیم که افراد نابینا، کلیه حرکت‌های دیگر را نیز به خوبی تشخیص می‌دهند. کتی یک گهواره کودک طراحی کرده بود و به گفته خودش نمادی از عشق به کودک بود. در ادامه مطالعات خود را با چانگ هونگ لیو، دانشجوی دکترا از چین در مورد اینکه چگونه نابینایان می‌توانند، تا اشیاء را درک کنند، ادامه دادم. ما لیستی از 20 کلمه مختلف را آماده کرده و از آنها خواستیم تا کلماتی که به شکل دایره و یا مربعی هستند، را انتخاب کنند. 94 درصد از افراد اشکال دایره و مربع را به سختی از هم تشخیص دادند. 79 درصد آنها با سرعت کمتری توانستند، تا تفاوت آنها را تشخیص دهند و فقط 51 درصد از افراد متوجه تفاوت میان دایره و مربع شدند. یکی از افراد مرد نابینایی بود، که از ابتدای تولد نابینا به دنیا آمده و توانسته بود تا رتبه بالایی را کسب کند. در این میان فقط 53 درصد از افراد توانستند، تا تفاوت این دو شکل را کاملا از یکدیگر تشخیص دهند. معمولا افراد نابینا به وسیله ادراکی که دارند، می‌توانند تا اشکال را به صورت تجربی لمس کرده و تفاوت آن را درک کنند. زمانیکه افراد نابینا اشیاء را لمس می‌کنند، می‌توانند تا تفاوت میان آنها را تشخیص دهند. نحوه ادراک نابینایان نحوه ادراک نابینایان خطوط به عنوان جدا کننده تصاویر از یکدیگر در تصویر اول هستند. در تصویر دوم، یک خط ترسیم کننده مرزهاست. در حقیقت تصویر اول و دوم یک تصویر هستند، اما با نتایجی متفاوت، که تصویر اول قابل شناسایی‌تر از تصویر دوم است. در این مطالعه ما توانستیم به این موضوع پی ببریم که نابینایان به راحتی میتوانند، نقاشیها و اشکال را از یکدیگر تشخیص دهند. گروههای بسیاری از سراسر جهان به بررسی مطالعاتی در مورد نابینایان پرداختند، به عنوان مثال موزه هنر آمریکا و موزه هنر ویتنام از جمله گروههایی بودند که به این مطالعات پیوستند. آنها به طراحی نقاشیهای برجسته که قابل تشخیص توسط نابینایان باشد، پرداختند. بیشتر بدانید: مهمترین نکات طلایی برای یادگیری زبان انگلیسی How do he bli d pai ? I fi s me Be y, a bli d ee age i To o o, as I was i e viewi g pa icipa s fo a upcomi g s udy of mi e o ouch pe cep io i 1973. Be y had los he sigh a age wo, whe she was oo you g o have lea ed how o d aw. So I was as o ished whe she old me ha she liked o d aw p ofiles of he family membe s. Befo e I bega wo ki g wi h he bli d, I had always hough of pic u es as copies of he visible wo ld. Af e all, we do o d aw sou ds, as es o smells; we d aw wha we see. Thus, I had assumed ha bli d people would have li le i e es o ale i c ea i g images. Bu as Be y’s comme s evealed ha day, I was ve y w o g. Relyi g o he imagi a io a d se se of ouch, Be y e joyed aci g ou he dis i c ive shape of a i dividual’s face o pape . I was so i igued by Be y’s abili y ha I wa ed o fi d ou if o he bli d people could eadily make useful illus a io s— a d if hese d awi gs would be a y hi g like he pic u es sigh ed i dividuals use. I addi io , I hoped o discove whe he he bli d could i e p e he symbols commo ly used by sigh ed people. To b i g he bli d i o he fla , g aphical wo ld of he sigh ed, I u ed o a umbe of ools, i cludi g models, wi e displays a d, mos of e , aised-li e d awi g ki s, made available by he Swedish O ga iza io fo he Bli d. These ki s a e basically s iff boa ds cove ed wi h a laye of ubbe a d a hi plas ic shee . The p essu e f om a y ballpoi pe p oduces a aised li e o he plas ic shee . Tha ks o his equipme , my colleagues a d I have made some ema kable fi di gs ove he pas 20 yea s, a d his i fo ma io has evised ou u de s a di g of se so y pe cep io . Mos sig ifica ly, we have lea ed ha bli d a d sigh ed people sha e a fo m of pic o ial sho ha d. Tha is, hey adop ma y of he same devices i ske chi g hei su ou di gs: fo example, bo h g oups use li es o ep ese he edges of su faces. Bo h employ fo esho e ed shapes a d co ve gi g li es o co vey dep h. Bo h ypically po ay sce es f om a si gle va age poi . Bo h e de ex e ded o i egula li es o co o e mo io . A d bo h use shapes ha a e symbolic, hough o always visually co ec , such as a hea o a s a , o elay abs ac messages. I sum, ou wo k shows ha eve ve y basic pic u es eflec fa mo e ha mee s he eye. Ou li es Af e mee i g Be y, I wo de ed whe he all bli d people could app ecia e facial p ofiles show i ou li e. Ove he yea s, I asked bli d volu ee s i No h Ame ica a d Eu ope o d aw p ofiles of seve al ki ds of objec s. Mos ece ly, I u de ook a se ies of s udies wi h Yvo e E iksso of Li köpi g U ive si y a d he Swedish Lib a y of Talki g Books a d B aille. I 1993 we es ed i e adul s f om S ockholm— h ee me a d six wome . Fou we e co ge i ally bli d, h ee had los hei sigh af e he age of h ee, a d wo had mi imal visio . Each subjec exami ed fou aised p ofiles, which Ha s-Jo ge A de se , a u de g adua e psychology s ude a Aa hus U ive si y i De ma k, made by glui g hi , plas ic-coa ed wi es o a fla me al boa d. E iksso a d I asked he volu ee s o desc ibe he mos p omi e fea u e o each display usi g o e of fou labels: smile, cu ly hai , bea d o la ge ose. Five of hem—i cludi g o e ma who had bee o ally bli d si ce bi h—co ec ly ide ified all fou pic u es. O ly o e pa icipa ecog ized o e. O ave age, he g oup labeled 2.8 of he fou ou li es accu a ely. I compa iso , whe 18 sigh ed u de g adua es i To o o we e bli dfolded a d give he same aised-li e p ofiles, hey sco ed o ly sligh ly be e , ma chi g up a mea of 3.1 ou of fou displays. Ma y i ves iga o s i he U.S., Japa , No way, Swede , Spai a d he U.K. have epo ed simila esul s, leavi g li le doub ha bli d people ca ecog ize he ou li e shape of familia objec s. A fi s , i may seem odd ha eve hose who have eve had a y visio wha soeve possess some i ui ive se se of how faces a d o he objec s appea . Bu wi h fu he hough , he fi di g makes pe fec se se. The li es i mos simple d awi gs show o e of wo hi gs: whe e wo su faces ove lap, called a occludi g edge, o whe e wo su faces mee i a co e . Nei he fea u e eed be see o be pe ceived. Bo h ca be disce ed by ouchi g. No all bli d people ead aised-li e d awi gs equally well, a d hese i dividual disc epa cies ca eflec he age a which someo e los his o he sigh . Fo example, people who have bee bli d f om bi h o i fa cy— e med he ea ly bli d—some imes fi d aised-li e d awi gs challe gi g. Bu i 1993 Ya uka Shimizu of Tsukuba College of Tech ology i Japa , wi h colleagues Shi ya Said a d Hi oshi Shimu a, fou d ha 60 pe ce of he ea ly-bli d subjec s hey s udied could ecog ize he ou li e of commo objec s, such as a fish o a bo le. Recog i io a es we e somewha highe fo sigh ed, bli dfolded subjec s, who a e mo e familia wi h pic u es i ge e al. I e es i gly, subjec s who lose visio la e i life—called he la e bli d—f eque ly i e p e aised ou li es mo e eadily ha ei he sigh ed o ea ly bli d i dividuals do, acco di g o Mo o Helle of Wi s o -Salem U ive si y. O e likely expla a io is ha he la e bli d have a double adva age i hese asks: hey a e ypically mo e familia wi h pic u es ha a e he ea ly bli d, a d hey have much be e ac ile skills ha do he sigh ed. Pe spec ive Jus as Be y p omp ed me o s udy whe he he bli d app ecia e p ofiles i ou li e, a o he ama eu a is , Ka hy f om O awa, led me o i ves iga e a diffe e ques io . Ka hy fi s pa icipa ed i my s udies whe she was 30 yea s old. Because of e i al ca ce de ec ed du i g he fi s yea of life, Ka hy had bee o ally bli d si ce age h ee a d had eve had de ailed visio . Eve so, she was qui e good a maki g aised-li e d awi gs. O o e occasio Ka hy ske ched seve al diffe e a a geme s of a cube a d a L-shaped block ha I used o es how ela ive dis a ces appea i li e a . Whe he blocks sa side by side, she made hem he same size—as hey we e i ac uali y. Bu whe he cube was fa he f om he ha he o he block, she made i smalle i he d awi g. This seco d d awi g evealed a fu dame al p i ciple of pe spec ive— amely, ha as a objec becomes mo e dis a , i sub e ds a smalle a gle. (Thi k abou viewi g a picke fe ce a a a gle a d how i s pos s appea sho e close o he ho izo .) Ka hy’s use of his basic ule sugges ed ha some aspec s of pe spec ive migh be eadily u de s ood by he bli d. Agai he p oposi io seemed easo able, give some co side a io . Jus as we see objec s f om a pa icula va age poi , so, oo, do we each ou fo hem f om a ce ai spo . Fo p oof of he heo y, I desig ed a s udy wi h Paul Gabias of Oka aga U ive si y College i B i ish Columbia, who was he a New Yo k U ive si y. We p epa ed five aised-li e d awi gs: o e of a able a d fou of a cube. We showed he d awi gs o 24 co ge i ally bli d volu ee s a d asked hem a se ies of ques io s. The able d awi g had a ce al squa e a d fou legs, o e p o udi g f om each co e . The subjec s we e old ha a bli d pe so had d aw he able a d had explai ed, “I’ve d aw i his way o show ha i is symme ical o all fou sides.” They we e he old ha a o he bli d pe so had d aw a ide ical able bu had offe ed a diffe e expla a io : “I’ve show i f om u de ea h i o de o show he shape of he op a d all fou legs. If you show he able f om above o f om he side, you ca ’ eally show he op a d all fou legs, oo.” Nex we asked ou volu ee s o pick ou he cube d awi g ha had mos likely bee made by he pe so who d ew he able f om below. To a swe co sis e ly, hey eeded o u de s a d wha s a egy had bee used i d awi g he able a d each cube. O e cube esembled a foldou of a box, showi g he f o face of he cube i he middle, su ou ded by i s op, bo om, lef a d igh faces. A o he d awi g showed wo squa es, ep ese i g he f o a d op of he cube. A hi d pic u e depic ed he f o of he cube as a squa e a d he op as a ec a gle—fo esho e ed because i was ecedi g away f om he obse ve . A fou h illus a ed wo apeziums joi ed alo g he lo ges li e; he ex a le g h of his li e evealed ha i was he edge ea es o he obse ve . Which cube do you hi k was d aw by he pe so who i e ded o show he able f om below? Mos of he bli d volu ee s chose he d awi g ha showed wo apeziums. Tha is, hey selec ed he illus a io ha made he mos sophis ica ed use of pe spec ive. Acco di gly, hey picked as he leas likely ma ch he fla “foldou ” d awi g— he o e ha used o pe spec ive wha soeve . The foldou d awi g was also he o e hey judged mos likely o have bee made by he pe so who, i d awi g he able, had hoped o highligh i s symme y. Helle a d I joi ed fo ces o p epa e a o he ask fo demo s a i g ha he bli d u de s ood he use of pe spec ive. (You migh like o y i , oo.) We a a ged h ee solids—a sphe e, a co e a d a cube—o a ec a gula able op. Ou bli d subjec s sa o o e side. We asked hem o d aw he objec s f om whe e hey we e si i g a d he o imagi e fou diffe e views: f om he o he h ee sides of he able a d f om di ec ly above as well. (Swiss child psychologis Jea Piage called his exe cise he pe spec ive- aki g, o “ h ee mou ai s,” ask.) Ma y adul s a d child e fi d his p oblem qui e difficul . O ave age, howeve , ou bli d subjec s pe fo med as well as sigh ed co ol subjec s, d awi g 3.4 of he five images co ec ly. Nex , we asked ou subjec s o ame he va age poi used i five sepa a e d awi gs of he h ee objec s. We p ese ed he d awi gs o hem wice, i a dom o de , so ha he highes possible sco e was 10 co ec . Of ha o al, he bli d subjec s amed a ave age of 6.7 co ec ly. Sigh ed subjec s sco ed o ly a li le highe , givi g 7.5 co ec a swe s o ave age. The i e la e -bli d subjec s i he s udy fa ed sligh ly be e ha he co ge i ally bli d a d he sigh ed, sco i g 4.2 o he d awi g ask a d 8.3 o he ecog i io ask. Agai , he la e bli d p obably sco ed so well because hey have a familia i y wi h pic u es a d e ha ced ac ile skills. Me apho F om he s udies desc ibed above, i is clea ha bli d people ca app ecia e he use of ou li es a d pe spec ive o desc ibe he a a geme of objec s a d o he su faces i space. Bu pic u es a e mo e ha li e al ep ese a io s. This fac was d aw o my a e io d ama ically whe a bli d woma i o e of my i ves iga io s decided o he ow i i ia ive o d aw a wheel as i was spi i g. To show his mo io , she aced a cu ve i side he ci cle. I was ake aback. Li es of mo io , such as he o e she used, a e a ve y ece i ve io i he his o y of illus a io . I deed, as a schola David Ku zle o es, Wilhelm Busch, a e dse i g 19 h-ce u y ca oo is , used vi ually o mo io li es i his popula figu es u il abou 1877. Whe I asked seve al o he bli d s udy subjec s o d aw a spi i g wheel, o e pa icula ly cleve e di io appea ed epea edly: seve al subjec s showed he wheel’s spokes as cu ved li es. Whe asked abou hese cu ves, hey all desc ibed hem as me apho ical ways of sugges i g mo io . Majo i y ule would a gue ha his device somehow i dica ed mo io ve y well. Bu was i a be e i dica o ha , say, b oke o wavy li es—o a y o he ki d of li e, fo ha ma e ? The a swe was o clea . So I decided o es whe he va ious li es of mo io we e ap ways of showi g moveme o if hey we e me ely idiosy c a ic ma ks. Mo eove , I wa ed o discove whe he he e we e diffe e ces i how he bli d a d he sigh ed i e p e ed li es of mo io . To sea ch ou hese a swe s, Gabias a d I c ea ed aised-li e d awi gs of five diffe e wheels, depic i g spokes wi h li es ha cu ved, be , waved, dashed a d ex e ded beyo d he pe ime e of he wheel. We he asked 18 bli d volu ee s o assig o e of he followi g mo io s o each wheel: wobbli g, spi i g fas , spi i g s eadily, je ki g o b aki g. Which wheel do you hi k fi s wi h each mo io ? Ou co ol g oup co sis ed of 18 sigh ed u de g adua es f om he U ive si y of To o o. All bu o e of he bli d subjec s assig ed dis i c ive mo io s o each wheel. I addi io , he favo ed desc ip io fo he sigh ed was he favo ed desc ip io fo he bli d i eve y i s a ce. Wha is mo e, he co se sus amo g he sigh ed was ba ely highe ha ha amo g he bli d. Because mo io devices a e u familia o he bli d, he ask we gave hem i volved some p oblem solvi g. Evide ly, howeve , he bli d o o ly figu ed ou mea i gs fo each li e of mo io , bu as a g oup hey ge e ally came up wi h he same mea i g—a leas as f eque ly as did sigh ed subjec s. We have fou d ha he bli d u de s a d o he ki ds of visual me apho s as well. Ka hy o ce d ew a child’s c ib i side a hea —choosi g ha symbol, she said, o show ha love su ou ded he child. Wi h Cha g Ho g Liu, a doc o al s ude f om Chi a, I have begu explo i g how well bli d people u de s a d he symbolism behi d shapes such as hea s, which do o di ec ly ep ese hei mea i g. We gave a lis of 20 pai s of wo ds o sigh ed subjec s a d asked hem o pick f om each pai he e m ha bes ela ed o a ci cle a d he e m ha bes ela ed o a squa e. (If you wish o y his you self, he lis of wo ds ca be fou d a he lef .) Fo example, we asked: Wha goes wi h sof ? A ci cle o a squa e? Which shape goes wi h ha d? All ou subjec s deemed he ci cle sof a d he squa e ha d. A full 94 pe ce asc ibed happy o he ci cle, i s ead of sad. Bu o he pai s evealed less ag eeme : 79 pe ce ma ched fas a d slow o ci cle a d squa e, espec ively. A d o ly 51 pe ce li ked deep o ci cle a d shallow o squa e. Whe we es ed fou o ally bli d volu ee s usi g he same lis , we fou d ha hei choices closely esembled hose made by he sigh ed subjec s. O e ma , who had bee bli d si ce bi h, sco ed ex emely well. He made o ly o e ma ch diffe i g f om he co se sus, assig i g “fa ” o squa e a d “ ea ” o ci cle. I fac , o ly a small majo i y of sigh ed subjec s—53 pe ce —had pai ed fa a d ea o he opposi e pa e s. Thus, we co cluded ha he bli d i e p e abs ac shapes as sigh ed people do. Pe cep io Pe cep io We ypically hi k of sigh as he pe cep ual sys em by which shapes a d su faces speak o he mi d. Bu as he empi ical evide ce discussed above demo s a es, ouch ca elay much of he same i fo ma io . I some ways, his fi di g is o so su p isi g. Whe we see some hi g, we k ow mo e o less how i will feel o he ouch, a d vice ve sa. Eve so, ouch a d sigh a e wo ve y diffe e se ses: o e eceives i pu i he fo m of p essu e, a d o e espo ds o cha ges i ligh . How is i ha hey ca he i e p e some hi g as simple as a li e i exac ly he same way? To a swe his ques io , we mus co side wha ki d of i fo ma io i is ha ou li es impa o ou se ses. As we have fou d, he abili y o i e p e su face edges fu c io s eve whe i does o eceive a y visual sig als. I is fo his ve y easo ha he bli d so eadily app ecia e li e d awi gs a d o he g aphic symbols. K owi g his fac should e cou age schola s a d educa o s o p epa e ma e ials fo he bli d ha make vi al use of pic u es. Seve al g oups a ou d he wo ld a e doi g jus ha . Fo i s a ce, A Beyo d Sigh , a o ga iza io associa ed wi h he Whi ey Museum of Ame ica A a d he Museum of Mode A i New Yo k Ci y, has p epa ed aised-li e ve sio s of He i Ma isse pai i gs a d of cave a . I may o be lo g befo e aised pic u es fo he bli d a e as well k ow as B aille ex s. منبع:h p://www.a beyo dsigh .o g/ each/how-bli d-d aw.sh ml

Ve ifyi g ha you a e o a obo ...

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب