دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

سوالات متن درس از معدن تا خانه علوم هفتم

سوالات متن درس از معدن تا خانه علوم هفتم

سوالات متن فصل پنجم علوم هفتم  از معدن تا خانه  1- ماده اولیه مورد نیاز برای تهیه بسیاری از مواد و وسایل از معادن به دست می آید   2- در ساختن اتومبیل ، پل از چه موادی استفاده می شود و آیا همه این مواد در طبیعت یافت می شود ؟ از مواد گوناگون مثل آهن ، پلاستیک ، بتن ، شیشه ، آلومینیوم استفاده می‌شود که برخی در طبیعت وجود دارد و برخی توسط انسان ساخته می‌شوند ادامه مطلب ...

جواب سوالات فصل پنجم (5) علوم هفتم ، از معدن تا خانه که شامل فکر کنید، خود را بیازمایید، فعالیت، آزمایش کنید، اطلاعات جمع آوری کنید و گفت و گو کنید صفحه های ۳۷، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳ و ۴۵ می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.پاسخ سوال های فصل ۵ علوم هفتمجواب فصل پنجم علوم هفتم ؛ از معدن تا خانهجواب فکر کنید صفحه ۳۷ فصل پنجم علوم هفتمشکل زیر مراحل کلی تولید تقریبا ۵۰۰ کیلوگرم آهن را از سنگ معدن نشان می دهد. با بررسی دقیق آن به پرسش های مطرح شده پاسخ دهید.گام به گام فکر کنید های فصل پنجم علوم پایه هفتمالف) مقدار آهن مورد نیاز ساختن خانه مسکونی را که در آن زندگی می کنید به طور تقریبی حساب کنید.✅ در کشور ما ساختمان ها را از سازه بتنی می سازند. در این ساختمان ها در حدود ۵۰ کیلوگرم در هر متر مربع میلگردهای مورد استفاده در فونداسیون ها و … به کار برده می شود. حال اگر خانه ما ۱۲۰ متر باشد، مقدار آهن مورد نیاز برای ساخت آن عبارت است از :۶۰۰۰ = ۵۰ × ۱۲۰ یعنی ۶ تن آهن استفاده شدهب) با توجه به پاسخ پرسش الف، حساب کنید برای تامین میزان آهن به کار رفته در خانه شما چند تن سنگ آهن مصرف شده است.✅ برای تولید ۵۰۰ کیلوگرم آهن به ۱۰۰۰ کیلوگرم سنگ معدن نیاز است پس :پاسخ فکر کنید صفحه ۳۹ علوم هفتم درس ۵آیا از فلز آهن خالص می توان به عنوان تیرآهن در ساخت اسکلت های ساختمانی و ورقه های آهن در ساخت بدنه خودروها و لوازم آشپزخانه استفاده کرد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.✅ از آنجایی که آهن خالص نرم است با کوچک ترین ضربه ای خم می شود و روی آن نیز به راحتی خط می افتد، همچنین آهن خالص در اثر رطوب زنگ میزند و واکنش سریعی با اکسیژن دارد لذا به صورت خالص اصلا برای ساخت اسکلت های ساختمانی و ورقه های آهنی نیست. اگر بخواهیم از آهن برای ساخت چنین چیزهایی استفاده کنیم باید آن را به صورت آلیاژ استفاده کنیم یعنی مثلا آن را با کربن ترکیب کنیم. با این کار در برابر خوردگی نیز قوی تر می شود.حل خود را بیازمایید صفحه ۳۹ علوم هفتم درس از معدن تا خانهجدول زیر مواد اولیه به کار برده شده در تولید کارد و چنگال های مختلف را نشان می دهد. در هر مورد علت استفاده مواد را مشخص و جدول را کامل کنید.ماده اولیه به کار برده شدهعلت کاربردآهنداشتن قیمت مناسب، بالا رفتن استحکام در زمان آلیاژ شدنکروم و نیکلجلوگیری از زنگ زدن آهن، بالا بردن سختی آهننقرهخاصیت باکتری کشی، درخشش بالا، مقاوم در برابر خوردگیچوب یا پلاستیکعایق بودن و سبکیچسبچسبندگی بین اجزای سازندهجواب سوال فعالیت صفحه ۴۰ علوم پایه هفتمدرباره استحکام این ساختمان ها در برابر حوادث طبیعی مانند زمین لرزه و سیل گفت و گو کنید. در گفت و گوی خود به ارتباط استحکام ساختمان با مواد به کار رفته در ساخت آن بپردازید.پاسخ فعالیت های فصل 5 علوم هفتم✅ پاسخ :شکل سمت راست : ضعیف است و در برابر زلزله و سیل مقاوم نیست زیرا فقط از خاک برای ساختن آن استفاده شده است.شکل وسط : نسبتا محکم ، از شکل سمت راست استحکام بیشتری دارد زیرا در ساخت آن از آجرهای حرارت دیده نیز استفاده شده است.شکل سمت چپ : مستحکم می باشد، زیرا در آن از اسکلت فلزی، بتن و مصالح ساختمانی محکمی استفاده شده است و دوام بیشتری در برابر زلزله وسیل دارد.پاسخ آزمایش کنید صفحه ۴۰ فصل پنجم علوم هفتموسایل و مواد: مقوا، ماسه، سیمان، تشتک، آب، سیم یا توری فلزیپاسخ آزمایش کنیدهای فصل 5 علوم هفتمروش آزمایش۱- چهار قوطی مقوایی مکعبی شکل به ابعاد ۱۰ × ۵ × ۵۰ سانتی متر بسازید و آنها را شماره گذاری کنید.۲- دو تشتک جداگانه بردارید. در اولی پنج لیوان ماسه و یک لیوان سیمان و مقدار کافی آب و در دومی پنج لیوان ماسه، دو لیوان سیمان و مقدار کافی آب بریزید و خوب هم بزنید.۳- در قوطی شماره (۱)، بتن به دست آمده در تشتک اول و در قوطی شماره (۲) از بتن تشتک دوم بریزید؛ سپس بگذارید تا یک هفته به حال خود باقی بمانند و خشک شوند.4- در هر یک از قوطی های شماره (۳) و (۴) ابتدا دو عدد سیم یا توری فلزی با قطرهای یکسان، قرار دهید و آنها را با بتن ها پر کنید. اجازه دهید تا یک هفته به حال خود باقی بمانند و خشک شوند.۵- پس از یک هفته با طراحی یک آزمایش استحکام بتن های خشک شده را بررسی و مقایسه کنید.توجه: قطعه های بتنی را هر روز با ریختن آب خیس کنید.✅ استحکام بتن قوطی های سوم و چهارم بیشتر از استحکام بتن قوطی دوم است و استحکام بتن قوطی دوم بیشتر از استحکام بتن قوطی اول است. در نتیجه قوطی شماره یک از همه ضعیف تر می باشد.جواب آزمایش کنید صفحه ۴۱ علوم هفتم فصل ۵در حدود ۵۰ گرم آهک را در یک ظرف بریزید و دو لیوان آب روی آن اضافه کنید. مشاهدات خود را یادداشت کنید؛ سپس با استفاده از کاغذ پی اچ مشخص کنید آیا مخلوط آب آهک خاصیت اسیدی دارد؟✅ اگر آب روی اکسید کلسیم ریخته شود، با آب واکنش داده و گرمایی ایجاد می کند که باعث تبخیر مقداری از آب می شود. در این فرآیند آهک به دلیل جذب متورم شده و سپس به پودر سفید رنگی به نام آهک تبدیل می شود. به این پودر آهک مرده نامیده می شود. وقتی مقداری آب به آهک مرده اضافه می شود به شیر آهک تبدیل می شود که اگر فیلتر شود محلول شفافی است که در واقع محلول اشباع شده هیدروکسید کلسیم در آب است. به آن آب آهک می گویند. مخلوط آب آهک خاصیت بازی دارد، زیرا کاغذ تورنسل موجود در آن آبی می شود. اگر سنگ آهک را در دمای بالا قرار دهیم، آب خود را از دست می دهد و به آهک تبدیل می شود، سپس با اضافه کردن خاک رس به آن تبدیل به سیمان می شود.پاسخ فعالیت صفحه ۴۱ علوم هفتم درس از معدن تا خانهجدول زیر اطلاعاتی درباره مقدار تولید و مصرف سیمان در کشورمان را نشان می‌دهد. با بررسی آن به پرسش های مطرح شده پاسخ دهید.حل فعالیت های فصل از معدن تا خانه علوم هفتمالف) نمودار ستونی مقدار تولید سیمان را در سال های مختلف رسم کنید.گام به گام سوال های فصل پنجم از معدن تا خانه کتاب علوم پایه هفتمب) در چه سال هایی کشور ایران صادر کننده سیمان نبوده است؟ پاسخ خود را توضیح دهید.✅ سال ۱۳۷۷، زیرا تمامی سیمان تولید شده در خود کشور مصرف شده است. ولی در سال های دیگر چون میزان تولید از مصرف بیشتر بوده است مقداری از آن صادر شده است.جواب فعالیت صفحه ۴۲ علوم کلاس هفتم متوسطهیک شرکت بزرگ قصد دارد در حومه یکی از شهرهای ایران از یک معدن بزرگ بهره برداری کند. در زیر نظر چند نفر از افراد مختلف در این باره ارائه شده است. در یک پژوهش گروهی، مزایا و معایب بهره برداری از یک معدن در استان محل زندگی خود را از نظر اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بررسی، و به کلاس گزارش کنید.گام به گام فعالیت های فصل پنجم از معدن تا خانه علوم پایه هفتم✅ مزایا: ۱- پیدا شدن شغل مناسب در نزدیکی محل زندگی ۲- رونق اقتصادی برای کسبه محل ۳- مواد اولیه مناسب تا چند سال در دسترس قرار می گیرد .۴- بهره برداری از منابع طبیعی و کمک به اقتصاد کشور.✅ معایب:‌ ۱- محیط زیست منطقه از بین میرود ۲- هوا آلوده و پر از آلاینده ها و گرد و غبار می شود ۳- مناظر زیبای طبیعی از بین می روند ۴- الودگی صوتی در محیط ایجاد می شوند.اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۴۳ علوم هفتم درس ۵در شهرهایی مانند یزد، همدان و … ظرف های سفالی و چینی مختلفی ساخته می شود. درباره تنوع، ویژگی های و چگونگی ساختن این ظرف ها اطلاعات جمع‌ آوری کنید.✅ پاسخ :در ساخت ظرف های سفالی از نوعی خاک به عنوان ماده اولیه به همراه مقداری کاه و شن به عنوان چسب استفاده می شود. سپس با استفاده از مخلوط کردن این مواد با آب قالب شکل ظرف را می سازند و بعد در کوره عملیات پخت شروع می شود و بعد آهسته آهسته خنک می شوند.سپس با اضافه کردن اکسیدهای رنگی فلزات آهن، آلومینیم، مس و سرب، لعاب روی ظرف قرار گرفته و دوباره عملیات پخت تکرار می شود.مراحل ظرف های چینی به صورت زیر می باشد:۱- آماده کردن مواد اولیه ۲- فرم دهی و ریخته گری۳- پخت اولیه و لعاب زنی و پخت لعاب ظروف۴- دکور زنی و مراحل تکمیلیپاسخ گفت و گو کنید صفحه ۴۳ فصل پنجم علوم هفتممی دانید شیشه در اثر ضربه می شکند. درباره اینکه چگونه خمیر شیشه ای را به شکل های مختلف در می آورند در کلاس گفت و گو کنید.پاسخ گفت و گو کنید های فصل 5 علوم کلاس هفتم✅ مهمترین وسیله لعاب کاری لوله ای به طول ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی متر از فولاد یا آلیاژ مخصوص است که به آن دم می گویند. این لوله خالی است و برای خارج کردن شیشه از داخل کوره استفاده می شود. روش استفاده به این صورت است که شیشه سازها آن را در شیشه مذاب فرو می کنند و پس از برداشتن مقدار کمی از شیشه مذاب در لوله، آن را کمی می چرخانند. به این ترتیب توپ کوچکی به نام گوی اول به دست می آید. پس از خنک شدن این توپ، دم آن را دوباره در شیشه مذاب فرو کرده و شیشه مورد نیاز برای ساخت دستگاه مورد نظر را خارج می کنند. برای تراش این گونه ابزارها از سنگ های مخصوصی استفاده می شود که از درجه سختی بالاتری نسبت به شیشه برخوردارند و سپس صیقل داده می شوند تا تنوع لازم به دست آید.حل فعالیت صفحه ۴۴ علوم پنجم درس ۵نمودار زیر زمان تقریبی پیش بینی شده برای پایان یافتن اندوخته های شناخته شده از چند ماده را نشان می دهد. درباره داده های این نمودار در کلاس گفت و گو کنید.گام به گام سوالات فصل 5 علوم پایه هفتم✅ زمان پیش بینی شده برای مصرف طلا خیلی کمتر از سایر مواد می باشد و این عامل خود سبب گرانبها بودن آن می باشد. زمان پیش بینی شده به دو مورد وابسته است که عبارتند از میزان تقاضا برای مصرف ماده و میزان پیش‌بینی شده برای مصرف اندوخته های شناخته شده.پاسخ فکر کنید صفحه ۴۵ درس پنج علوم هفتمبرای محافظت از منابع طبیعی سه راه پیشنهاد شده است که عبارت اند از:«کاهش مصرف، بازیافت، مصرف دوباره»نمودار مجاور، کدام یک از راه های بالا را برای حفظ منابع آهن نشان می دهد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.۱- دوباره مصرف کردن ۲- بازیافت کردن ۳- استفاده از جایگزین ها مثل پروفیل ها و ستون های بتنیجواب گفت و گو کنید صفحه ۴۵ علوم هفتم فصل از معدن تا خانههر یک از عبارت های داده شده به یکی از روش های محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست اشاره می‌کند. درباره اینکه هر عبارت بیانگر کدام روش است در کلاس گفت و گو کنید.الف) ظرف های شیشه ای سس، ترشی و … را می توان شست و حبوبات را داخل آنها نگهداری کرد.مصرف دوبارهب) برای خرید میوه با خود زنبیل یا کیسه پارچه ای می بریم.کاهش مصرفپ) قوطی ها و ظرف های فلزی خراب را در کارخانه پس از ذوب کردن به حالت شمش در می‌آورند.بازیافت✅ در این بخش جواب فکر کنید، فعالیت، آزمایش کنید و … فصل پنجم علوم هفتم درس از معدن تا خانه را مرور کردیم، جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. تگ هاآموزش و پرورش / Educa io پایه هفتم دبیرستان / Seve h G ade High School

اشتراک گذاری فیسبوک توئیتر لینکدین ‫پین‌ترست پاکت واتس آپ تلگرام

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب