دسته‌بندی‌ها

ساز سنج

ساز سنج

سنجسازهای کوبه‌ایرده‌بندی سازهای کوبه ایهورن‌بوستل-زاکس111.142 if played i pai s, o 111.242 if played wi h a ha d o bea e (Co cussio o pe cussio vessels)گسترۀ صوتی کوک نامعینسازهای مرتبط سنج انگشتی سِنج نوعی ساز کوبه‌ای به شکل دو صفحهٔ برنجی گرد است که معمولاً صدای آن را با کوبیدن به هم درمی‌آورند. سنج عبارت از یک صفحه برنجی و فلزی مدور با قطرهای مختلف بین ۲۰ تا ۶۰ سانتیمتر و معمولاً وسط سمت بیرونی سنج برای نگهداشتن آن بکار می‌رود است. صدای سنج‌ها بسته به خاصیت آن‌ها تفاوت می‌کند. این خاصیت‌ها عبارتند از: قطر سنج ضخامت سنج شکل سنج آلیاژ و جنس فلزی که در ساختن سنج بکار رفته‌است. در جنوب ایران جنس سنج از فلزی سخت و محکمی است که به آن «هفت‌جوش» می‌گویند. در منطقه خلیج فارس، در گذشته بر این عقیده بوده‌اند که چون جنس سنج از فلز است و اجنه از فلز می‌هراسند به همین خاطر آن را در کنار نوازنده‌های دَمّام می‌نوازند تا جسمشان از اشباح و شیاطین آزاد شود و نوازنده بتواند با نیتی پاک به نواختن بپردازد. در جنوب ایران، آیین سنج و دمام، معمولاً با تعداد هفت سنج نواخته می‌شود، سه سنج که از دیگر سنج‌ها خوش‌صداتر هستند در جلو و چهار سنج دیگر را در عقب گروه می‌نوازند.[۱] جستارهای وابسته[ویرایش] شرکت ایودیس زیلجیان شرکت پایستی منابع[ویرایش] ↑ شریفیان، محسن: اهل ماتم. مؤسسه فرهنگی هنری ماهور، ۱۳۹۱. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Cymbal». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۷ ژوئن ۲۰۱۳. .mw-pa se -ou pu . avba {display:i li e;fo -size:88%;fo -weigh : o mal}.mw-pa se -ou pu . avba -collapse{floa : igh ; ex -alig : igh }.mw-pa se -ou pu . avba -box ex {wo d-spaci g:0}.mw-pa se -ou pu . avba ul{display:i li e-block;whi e-space: ow ap;li e-heigh :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::befo e{ma gi -lef :-0.125em;co e :"[ "}.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::af e {ma gi - igh :-0.125em;co e :" ]"}.mw-pa se -ou pu . avba li{wo d-spaci g:-0.125em}.mw-pa se -ou pu . avba -mi i abb {fo -va ia :small-caps;bo de -bo om: o e; ex -deco a io : o e;cu so :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -c -full{fo -size:114%;ma gi :0 7em}.mw-pa se -ou pu . avba -c -mi i{fo -size:114%;ma gi :0 4em}.mw-pa se -ou pu .i fobox . avba {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox . avba {display:block;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox- i le . avba {floa : igh ; ex -alig : igh ;ma gi -lef :0.5em}نبوسازهای کوبه‌ایسازهای کوبه‌ای با کوک معین Ca illo C o ales زنگوله دستی Ha dchime هنگ کایزا ماریمبا S eelpa تیمپانی ویبرافون زیلوفون ناقوس ناقوس لوله‌ای تخته معابد طبله اره موسیقی پیانو سازهای کوبه‌ای با کوک معین سازهای کوبه‌ای با کوک نامعین Bodh á طبل بانگو Cabasa قاشقک سنج جمبه Jam block Lage pho e ماراکا طبل کوچک دایره‌زنگی Timbales Washboa d مثلث تایکو جغجغه تنبک جفه حلقه انگشتی دف دهل ضرب طبل سندان سازهای کوبه‌ای با کوک نامعین ارکستر سازهای کوبه‌ای Acme si e Clash cymbals گلوکن‌اشپیل طبل کوچک تیمپانی Tubula bells سازهای کوبه‌ای موسیقی کلاسیک غربی موسیقی ملل Af ica Asia Ce al Ame ica a d Ca ibbea Eu ope‎ No h Ame ica Ocea ia‎ Sou h Ame ica‎ گروه‌بندی‌های سازهای کوبه‌ای درام Pe cussio sec io Pe cussio e semble دیگر Pe cussio i s ume s i ve ed si ce 1800 Classifica io of pe cussio i s ume s درگاه سازهای کوبه‌ای - فهرست سازهای کوبه‌ای نبوسازهای موسیقی زهی چنگ ویولن ویولا ویولا دا گامبا ویولنسل کنترباس گیتار گیتار کلاسیک گیتار استیل گیتار الکتریک گیتار بیس بالالایکا بانجو کاواکینیو چپمن استیک یوکللی زیتر سی‌تار لوت عود ماندولین لاعود بادیبرنجی کر فلوگل‌هورن ساکس هورن اوفی کلاید ترومپت کورنت شیپور شیپور پست ترومبون توبا توبای واگنر سوسافون شوفارچوبی فلوت پیکولو فلوت فلوت آلتو فلوت باس ابوا کر آنگله کلارینت کلارینت باس ساکسوفون فاگوت کنترفاگوت ریکوردر نی‌انبانکوبه‌ای زیلوفون ماریمبا ویبرافون متالوفون گلوکن‌اشپیل ماریمبا ناقوس لوله‌ای تیمپانی دایره‌زنگی درام دف سنج طبل طبل بزرگ طبل کوچک طبل تنور مثلث هنگ کاخون جمبه گانگ شستی‌دار ارگ هارمونیوم ارگ بادی ارگ هموند پیانو کلاویکورد هارپسیکورد چلستا آکوردئون ملوترون سینث‌سایزر متفرقه ملودیکا سازدهنی دیجریدو نبوسازهای موسیقی ایرانیسازهای زهیکمانه‌ای غژک • کمانچه • رباب • بم صراحی  • شاه‌کمان زخمه‌ای بربط (عود) • چنگ • دوتار • قانون • رباب • سلانه • سه‌تار • تنبور • تار • بم‌تار • شورانگیز • باغلاما • دیوان • چگور (قپوز) • کرشمه • ساغر • تنبورک ضربه‌ای سنتور سازهای بادیباز درای • سورنا • کرنا • شهنای • نرمه‌نای • دوزله • نی‌انبان • قوشمه • بالابان • لـله‌وا  • نی‌جفته مجرایی هفت‌بند • نی • شمشال • شیپور سازهای کوبه‌ایضربی دف • دهل • دهلک • دایره • دایره زنگی • نقاره • ناقارا • تنبک • کوس • سنج • دمام • دوطبله • طاس • کوزه • طبل • حلقه انگشتیموسیقی سنتی ایران .mw-pa se -ou pu .asbox{posi io : ela ive;ove flow:hidde }.mw-pa se -ou pu .asbox able{backg ou d: a spa e }.mw-pa se -ou pu .asbox p{ma gi :0}.mw-pa se -ou pu .asbox p+p{ma gi - op:0.25em}.mw-pa se -ou pu .asbox-body{fo -s yle:i alic}.mw-pa se -ou pu .asbox- o e{fo -size:smalle }.mw-pa se -ou pu .asbox . avba {posi io :absolu e; op:-0.75em;lef :1em;display: o e}این یک مقالهٔ خرد سازهای موسیقی است. می‌توانید با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.نبو برگرفته از «h ps://fa.wikipedia.o g/w/i dex.php? i le=سنج&oldid=23485382» رده‌ها: سنجخودصداهاسازهای ابتداییسازهای کوبه‌ای با کوک نامعینسازهای کوبه‌ای موسیقی کلاسیک غربیموسیقی نظامیرده‌های پنهان: مقاله‌های دارای الگوی یادکرد-ویکیهمه مقاله‌های خردمقاله‌های خرد ساز

این مقاله نیازمند ویکی‌سازی است. لطفاً با توجه به راهنمای ویرایش و شیوه‌نامه، محتوای آن را بهبود بخشید. سنج و دمام مراسمی است سنتی که در ایام عزاداری مذهبی شیعیان در استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان از دیرباز تاکنون اجرا می‌شده‌است. یک گروه سنج و دمام معمولاً هفت، نه یا یازده دمام، تعدادی سنج و یک بوق است. بعضی نیز یک گروه سنج و دمام را فقط هفت دمام،هشت سنج و یک بوق دانسته‌اند. محتویات ۱ اجزای تشکیل دهنده یک گروه سنج و دمام ۱.۱ بوق ۱.۲ سنج ۱.۳ دمام ۲ انواع دمام ۲.۱ دمام اشکون ۳ نواختن سنج و دمام ۴ منابع ۵ پیوند به بیرون اجزای تشکیل دهنده یک گروه سنج و دمام[ویرایش] بوق[ویرایش] معرب این کلمه بوکسینا و از آلات بادی می باشد. بوق، سازی ساده و مارپیچی شکل است با امتداد مخروطی و دهانه ای بازتر و طولی بین ۴۰ تا ۸۰ سانتی متر که با دمیدن از دهانه کوچک نواخته می شود.بوق‌، سازی ویژه در بین سازهای محلی ایران است. فقط در فرهنگ موسیقایی بوشهر واقع در شمال خلیج فارس رواج دارد و منحصراً برای آیین عزاداری امام سوم شیعیان یا دیگر بزرگان دینی نواخته می‌شود. بوق معمولاً همراهی‌کننده گروه نوازندگان سنج و دمام است و به صورت متناوب با دیگر نوازندگان همراهی می‌کند. نوازنده بوق گاه شروع‌کننده مراسم سنج و دمام نوازی است. بوق در اصل همان شاخ نوعی گوزن آفریقایی به نام A elope یا Kudo است. همچنین این ساز در قدیم از شاخ بز کوهی تهیه می‌شد ولی امروزه از نوع مصنوعی نیز ساخته می‌شود. صدای بسیار بلند و مهیبی دارد و بدون نیاز به دستگاه تقویت‌کننده، از فاصله‌های دور شنیده می‌شود. نوازنده بوق با دمیدن بر سوراخ کوچکی که در انتهای باریک ساز تعبیه شده است، می‌تواند بین دو تا سه نت موسیقی را تولید کند. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت، بوق همانند دیگر سازهای ملودیک، بتواند ملودی‌های رنگارنگی تولید کند. صداهای تولید شده توسط این ساز، در یک گروه کوبه‌ای سنج و دمام، ترکیب زیبایی از صداهای کوبه‌ای و کششی ایجاد می‌کند. امروزه در برخی آثار ارکستری از این ساز به صورت محدود استفاده می‌شود ولی کاربرد اصلی اش همچنان محدود به آیین عزاداری بوشهر است [۱]. در بوشهر چهار بوق اصلی وجود دارد که آذین بندی مخصوصی شده‌اند، البته در حومه بوشهر نیز بوقهایی وجود دارند (مانند محلات هلیله، خواجه‌ها، بندرگاه و امامزاده) که به تأیید افراد محلی آن‌ها نیز از هند آورده شده‌اند البته به نظر می‌رسد که این بوق‌ها اصالتاً آفریقایی هستند ولی تا آنجا که به حافظه افراد بومی مربوط می‌شود این بوقها از هند آورده شده‌اند. در قسمت فوقانی بوق کوی بهبهانی‌های بوشهر سری از جنس نقره قرار دارد که به آن تاج می‌گویند. تاج این بوق در هندوستان ساخته شده و بر روی آن قلم زنی شده‌است و هم‌زمان با این بوق که جزو قدیمی‌ترین بوقهای منطقه‌است وارد بوشهر شده‌است البته از دیگر زینتهای این بوق حلقه‌هایی است که مانند طوق بر روی آن قرار گرفته و همچنین دسته‌ای که در ابتدای بوق مشاهده می‌شود این زینتها همگی از جنس نقره می‌باشند و حکاکی شده‌اند بوق کوی بهبهانی‌ها پنج طوق داشته که دو تای آن مفقود شده و در حال حاضر تنها سه طوق دارد. بوق دارای صداهایی از دو اکتاو است و با فشار هوا و تغییر لب فواصل آن عوض می‌شود. ابتدا و انتهای سنج و دمام بوق زده می‌شود و در حین اجرای سنج و دمام این ساز بداهه نوازی می‌کند بوق یک سوراخ (دهنی) و یک خروجی دارد. بوقها دارای اندازه‌های متفاوتی هستند مثلاً بوق مسجد بهبهانیها سه پیچه بوده و بزرگتر از بوق مسجد شنبدی است که دو پیچ دارد. بوق بهبهانی‌ها یکصد و چهار سانتیمتر طول و هشتاد و شش سانتی‌متر ارتفاع دارد. به منظور حفظ و ممانعت از تخریب این ساز هر چند گاه یک بار با روغن کنجد آن را چرب می‌کنند، این کار مانع از ترک خوردن آن می‌شود. سنج[ویرایش] این ساز از دسته سازهای زنگ وار، بدون ارتفاع معین است. متشکل از دو قرص فلزی مدور به قطر ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر که به هم کوبیده می‌شوند (قرص‌ها بی شباهت به سینی نیستند). هر یک از قرص‌ها در ناحیهٔ مرکزی پشت خود حلقه‌ای چرمی دارند که نوازنده آن را به دست می‌کند. اجرای متداول بیشتر این است که لبهٔ قرص را با یکدیگر در تماس دهیم یا یک قرص را بر قرص دیگر سُر دهیم [۲]. همچنین می‌گویند آلیاژی است از هفت فلز که به آن هفت جوش گویند. این ساز نیز از شهر پونای هند آورده شده‌است، سنج سر ضرب را نگه می‌دارد، البته بعضی از نوازندگان هنگام نوازندگی سنج اصطلاحاً ریز می‌گیرند و به عبارتی ریتم را خرد می‌کنند. این ساز دارای قطری بین بیست تا بیست و پنج سانتی‌متر و دارای دسته‌ای کوتاه به اندازه ده سانتی‌متر است و برای اینکه بر اثر تماس با دست زنگ صدای آن از بین نرود دسته‌ها را با تکه‌های پارچه عایق می‌کنند. مراسم دمام زنی در دسته عزاداری دمام[ویرایش] نوشتار اصلی: دمام نوازنده با چوبی از جنس شاخه‌های درخت خرما بر روی آن می‌نوازد این چوب با اندازه‌ای حدود چهل سانتی‌متر باید هنگام نوازندگی در دست راست نوازنده باشد و بر آن طرف از دمام نواخته شود که بدون علامت است، نوازنده همچنین با دست دیگر خود (بدون چوب) بر آن سوی دمام (که نشاندار است) می‌نوازد. طرف نشاندار را که طرف دستی یا شمالی نیز می‌گویند دارای صدایی زیرتر است.[نیازمند منبع] دمامها بنا به مورد استفاده‌ای که در یک گروه سنج و دمام دارند دارای ابعادی متفاوت هستند ولی ضخامت همه پیپ‌ها حدود دو سانتی‌متر است که در لبه‌ها به یک سانتی‌متر می‌رسد. انواع دمام[ویرایش] در یک گروه سنج و دمام سه نوع دمام وجود دارد: دمام اشکون[ویرایش] این دمام به نسبت سایر دمام‌ها باید کوچکتر باشد و صدای بهتری نیز داشته باشد. در مساجد یک دمام مخصوص را برای این کار در نظر می‌گیرند و هنگام پوست‌گیری در مورد آن دقت بیشتری معمول می‌دارند، قطر این دمام حدود سی تا سی و چهار سانتی‌متر و طول آن تقریباً چهل و پنج سانتی‌متر است. همان‌طور که از اسم این دمام بر میآید کار اصلی آن بداهه نوازی و شکستن ریتم است و ریتمهای آن غالباً ضد ضرب اجرا می‌شود. بعد از اشکون سایر دمامها را «غمبر» می‌نامند ولی معمولاً منظور از دمام غمبر، دو دمامی است که بعد از دمام اشکون رو به روی یکدیگر قرار می‌گیرند ریتم این دو دمام با چهار دمام دیگر فرق می‌کند و همین‌طور است اندازه آنها، طول تقریبی این دو دمام بین چهل تا پنجاه سانتی‌متر است و قطر آن‌ها حدود سی و هشت سانتی‌متر می‌باشد سایر دمامهای غمبر دارای ریتمی ساده می‌باشند و از نظر اندازه نیز کوچکتر از دو دمام غمبر یاد شده. این دمامها نیز قطر حدود سی تا سی و چهار سانتی‌متر و طولی برابر با چهل و هفت تا پنجاه سانتی‌متر دارند. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که در وهله اول این ریتم و شیوه اجراست که دمامها را از یکدیکر متمایز می‌سازد و موجب ایجاد نامهای مختلف بر آن‌ها می‌شود. در بوشهر افرادی هستند که به‌طور حرفه‌ای به ساختنِ دمام می‌پردازند. نواختن سنج و دمام[ویرایش] مراسم سنج زنی در عزاداری محرم در گذشته برای جمع‌آوری عزاداران و سینه زنان بعد از ذکر و روضه و زیارتنامه و قبل از سینه زنی مراسم سنج و دمام اجرا می شده‌است. هنگام نواختن سنج و دمام در روحیه فرد شنونده حس عجیبی ایجاد می‌شود به‌طوری‌که احساس می‌کند می‌تواند یک تنه به لشکر بزند و با هر زورگویی به نبرد بپردازد. هر محله تعدادی دمام داشته که در مراسم عزاداری به کار بسته می‌شده است. هر گروه یا بر دمام (BOR) شامل هفت عدد دمام، هشت عدد سنج و یک عدد بوق بوده‌است. سنج و دمام در چهار محل (محله بهبهانی، شنبدی، کوتی و دهدشتی) اجرا می‌شده و گاهی به منظور رقابت با یکدیگر تا یک ساعت ادامه می‌یافته. لازم به ذکر است که مراسم سنج و دمام در زمان رضا شاه ممنوع بوده هر چند دوباره آزاد شد. ریتم دمام در هنگام راه رفتن و هنگام ایستادن متفاوت بوده، مثلاً هنگام ایستادن اشکون زن تک چوب می‌زده و هنگام حرکت به اصطلاح سه چوب. نکته قابل ذکر اینکه دمام “غمبر“ دارای ریتم‌های متفاوتی است و این ریتم‌ها متناسب با اشکون تغییر می‌کند. گرگ علی خسروی پیرمرد کوی شنبدی می‌گفت: من در جوانی بیست نمونه غمبر می‌زدم و با اینکه کار اصلی غمبر با دست چپ می‌باشد تمامی شنوندگان را جذب خود می‌کردم. واقعیت این است که اشکون زن با نگاه به دست غمبر زن و شنیدن ریتم قادر به شکستن، متناسب با ریتم بوده‌است. ماشاالله فرجی نوازنده صاحب سبک اشکون می‌گفت: من مجموع دمام‌ها و خصوصاً غمبر را زمان اشکون زدن از نظر می‌گذراندم و متناسب با ریتم و حال و هوای آن اشکون می‌زدم اما غمبر همانطور که گفته شد ریتم‌های متفاوتی دارد. از آن جمله تک چوب که پس از نواختن هر چوب بر روی پوست عیناً دست چپ پاسخ دست راست را می‌دهد (شایان ذکر است که اصطلاح تک چوب در خصوص غمبر با آنچه در مورد اشکون با همین نام ذکر کردیم دارای معنای متفاوتی است). در شب بیست و هشتم ماه صفر“ دو بر “به معنای دو گروه دمام به راه می‌افتادند. البته باید گفت که مواردی بیش از دو بر نیز بوده‌است ولی آنچه بیشتر مورد تأکید است وجود دو بر دمام است. این عمل که در پایان ماه صفر و پس از دو ماه عزاداری و از طرفی به علت احترام بیشتر به محمد بن عبدالله انجام می‌شود با دو بر کامل و مجزا از دو سو یعنی در کل چهارده دمام، شانزده سنج و یک بوق که نقش رهبری را ما بین دو بر ایفا می‌کند همراهی می‌شود. در محله بهبهانی یک بر دمام به سیاه پوستان مقیم اختصاص می‌یافت، در این شب بخصوص سیاهان تا یک ساعت دمام می‌زدند و در تمام این مدت دمام را به کس دیگری نمی‌دادند. (در بوشهر رسم است که نوازندگان پس از مدتی نوازندگی جای خود را با افراد جدیدی که تمایل به نوازندگی دارند می‌دهند) حال آنکه در سایر روزها دمام به دست سایر افراد محل نیز می‌افتاد در این بین گاهی به سر دسته دمامی‌ها شال (که اهمیت آن به باور مردم باز می‌گردد) می‌دادند مردم باور داشتند که شال خلعتی است که از طرف حسین بن علی برای آن عزادار فرستاده شده البته مردم نیز در هنگام شال دادن پول هدیه می‌کردند. می‌گویند مرحوم آمبومون (عمو بمان -بمان جان باباحاجی) که سیاه‌پوست بوده (و سردسته دمامیهای محله بهبهانی) زمانی که گرم نواختن اشکون می‌شد چیزی را نیز زمزمه می‌کرد. جعفر بردک نیا اعتقاد داشت که او وردی را با لهجه سومالیایی با ریتم تلفیق می‌نمود. در راس یک بر دمام، دمام اشکون قرار دارد، کار این دمام شکستن ریتمی می‌باشد که توسط سایر دمام‌ها ایجاد شده‌است قابل ذکر است که در حال حاض نوازندگان صاحب سبکی وجود دارند که این ساز را با حال وهوای خود می‌زنند. در واقع بهترین نوازنده این ساز کسی است، که بهتر بداهه بنوازد و ارتباط بهتری با سایر سازها و مستمعین ایجاد کند. در قدیم بودند کسانی چون عامبومون که ساده اشکون می‌زدند ولی در اشکون زدن هنوز هم آوازه آن‌ها باقی است. بعد از اشکون دو دمام غمبر که دارای ریتم متفاوتی با سایر دمامها هستند قرار می‌گیرند. بعضی از افراد قدیمی غمبر را همبار (HOMBAAR) تلفظ می‌کنند، همبار در زبان محلی به معنای ملایم و آرام است (همبار =هموار) و از آنجا که نوازنده غمبر نسبت به اشکون ملایمتر می‌نوازد و در واقع زیر صدای دمام است از این رو بعید نیست کلمه غمبر را از همبار گرفته باشند. بعد از دو دمام غمبر اصلی سایر دمام‌ها دو به دو روبروی هم قرار می‌گیرند، سنج‌ها نیز بیشتر در دو سر بر واقع می‌شوند. تنهاسازی که آزادانه حرکت می‌کند بوق است این ساز گاهی چندین متر از سایر سازهای گروه فاصله می‌گیرد. خصوصاً در ابتدای دمام، نوازنده بوق در آستانه مسجد است و اوست که سایر نوازندگان را از پایان زیارتنامه با سیهه‌ای که از سازش برمی خیزد مطلع می‌سازد، و دقیقاً در همین لحظه‌است که نوازنده دمام اشکون با ضرباتی شروع مراسم را به سایر سازها اعلام می‌کند. سرعت ریتم از ابتدا تند نیست بلکه کم‌کم تند می‌شود، اشکون زن نیز از ابتدا شروع به بدا هه نوازی و ضد ضرب زدن نمی‌کند بلکه همچون سایر سازها ریتمی ساده را اجرا می‌نماید. ختم مراسم سنج و دمام نیز توسط بوق اعلام می‌شود. در بیست و هشتم صفر دو بر دمام با فاصله از یکدیگر، هر کدام جداگانه به نواختن می‌پردازند و از آنجا که دو گروه، صدای یکدیگر را نمی‌شنوند، این بوق است که رهبری دو گروه را به منظور اجرا با سرعت ریتمی برابر تا زمان نزدیک شدن دو گروه به یکدیگر به عهده دارد. یک بر دمام معمولاً هفت، نه یا یازده دمام است. نکته قابل توجه فرد بودن دمام هاست، چون هر بر دمام تنها یک اشکون زن دارد. بعضی‌ها یک بر دمام را فقط هفت دمام هشت سنج و یک بوق دانسته‌اند. دمام، بوق و سنج را در قلندر خانه مسجد نگهداری می‌کنند و تا مراسم بعدی بند دمامها را آزاد کرده و برای در امان بودن از دست حیوانات موذی آن را از میخ آویزان می‌کنند. منابع[ویرایش] بلادی، محمدرضا، مجموعه مقالات دربارهٔ موسیقی آیینی، حکمی و مذهبی ایران به کوشش جهانگیر نصر اشرفی-مقاله دمام سازشناسی تالیف پرویز منصوری ↑ کویرها و بیابان‌های ایران i a dese s.com د ↑ سازشناسی تالیف پرویز منصوری غمبر، به غمبر کمر دمام نیز گفته می شود، اصولا اشخاصی بعنوان غمبر زن قرار می گیرند که تبحر خاصی در نواختن این ساز که شامل کنترل کلی دمامها از نظر تندی و کندی ریتم و پوشش اشتباهات دمامهای دیگر "غیر از اشکون" و در بعضی موارد که اشکون زن ناوارد باشد دمام را به شییوه مقتضی کنترل می کند تا شخصی که در وسط بر دمام قرار گرفته است اشکون زن را تعویض کند یک غمبر زن معمولا کسی است که سالها دمام زده است و الان قادر به کنترل کلی گروه را دارا است. مسخضه غمبر زن خوب نواختن دمام با دست بدون چوب است که اکثر صدای دمام غمبر را تشکیل می دهد پیوند به بیرون[ویرایش] فیلم اجرای مراسم سنج و دمام توسط گروه لیمر در یوتیوب kudo حیوانی متعلق به سرزمین‌های آفریقایی که از شاخ آن برای بوق استفاده می‌کنند .mw-pa se -ou pu . avba {display:i li e;fo -size:88%;fo -weigh : o mal}.mw-pa se -ou pu . avba -collapse{floa : igh ; ex -alig : igh }.mw-pa se -ou pu . avba -box ex {wo d-spaci g:0}.mw-pa se -ou pu . avba ul{display:i li e-block;whi e-space: ow ap;li e-heigh :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::befo e{ma gi -lef :-0.125em;co e :"[ "}.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::af e {ma gi - igh :-0.125em;co e :" ]"}.mw-pa se -ou pu . avba li{wo d-spaci g:-0.125em}.mw-pa se -ou pu . avba -mi i abb {fo -va ia :small-caps;bo de -bo om: o e; ex -deco a io : o e;cu so :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -c -full{fo -size:114%;ma gi :0 7em}.mw-pa se -ou pu . avba -c -mi i{fo -size:114%;ma gi :0 4em}.mw-pa se -ou pu .i fobox . avba {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox . avba {display:block;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox- i le . avba {floa : igh ; ex -alig : igh ;ma gi -lef :0.5em}نبوواقعه کربلاکشتگان سپاه حسین در کربلا‏از بنی‌هاشم: حسین بن علی • عباس بن علی • علی‌اکبر • علی‌اصغر • محمد بن علی • جعفر بن عقیل بن ابیطالب • جعفر بن علی • عثمان بن علی • محمداصغر بن علی • ابوبکر بن علی • ابراهیم بن علی • عبدالله بن علی • عمر بن علی • محمداوسط بن علی • عباس‌اصغر بن علی • عبدالله بن حسن • عمر بن حسن • قاسم بن حسن • ابوبکر بن حسن • بشر بن حسن • ابوبکر بن حسین • ابراهیم بن حسین • عبدالله بن حسین • محمد بن عباس • جعفر بن عقیل • عبدالرحمن بن عقیل • محمد بن جعفر طیار • محمد بن مسلم بن عقیل • عبدالله بن مسلم بن عقیل • عون بن عبدالله بن جعفر • از صحابه: • انس بن حارث • زیاد بن عریب • جابر بن عروه • حبیب بن مظاهر • عبدالرحمن بن عبد رب • عقبة بن صلت جهنی • عمار بن ابی سلامی • مجمع بن زیاد جهنی • مسلم بن عوسجه از یاران: عمرو بن کعب • اسلم ترکی • بریر بن خضیر همدانی • حر بن یزید ریاحی • جون بن جوی • حارث بن امری القیس • حجاج بن مسروق • حلاس بن عمرو • حنظله بن اسعد • زهیر بن بشر • زهیر بن قین • سعید بن عبدالله • سوید بن عمرو • عبدالله بن عمیر • نافع بن هلال • وهب بن وهب • هفهاف بن مهند • حبیب بن عبدالله • یزید بن ثبیط • جنادة بن حارث • عابس بن ابی‌شبیب از زنان: ام‌حسن • حمیده بنت مسلم • ام وهباسیران از سپاه حسین علی بن حسین محمد باقر عمر بن حسین محمد بن حسین زید بن حسن عمرو بن حسن محمد بن عمرو بن حسن قاسم بن عبدالله بن جعفر عبدالله بن عباس بن علی قاسم بن محمد بن جعفر محمد بن عقیل اصغر عقبه بن سمعان مسلم بن رباح علی بن عثمان مغربی زینب بنت علی فاطمه بنت علی ام کلثوم بنت علی ام حسن بنت علی فاطمه بنت حسین سکینه بنت حسین رقیه بنت حسین رباب ام محمد بنت حسن عاملان نبرد کربلا‏ عمر بن سعد یزید شمر حرمله سنان بن انس نخعی عبیدالله بن زیاد مراسم‌ ماه محرم‏ زنجیرزنی سینه‌زنی سنج و دمام سوگواری محرم شام غریبان شاه‌حسین‌گویان مرثیه نوحه تعزیه روضه قمه‌زنی نخل‌گردانی گل‌مالی در آثار هنری روز واقعه فیلمنامه فیلم سمفونی ستاره خضراء مختارنامه رستاخیز سفیر معصومیت از دست رفته روایت عشق ثارالله فرستاده طفلان مسلم مستند کربلا، جغرافیای یک تاریخ در آیات و روایات حدیث ریان بن شبیب جستارهای وابسته عاشورا تاسوعا اسارت در شام اربعین تحریفات عاشورا سقاخانه تکیه عَلَم کتل نبومداحیسبک نوحه روضه مرثیه مقاتل مولودی مراسم دسته عزاداری تشت‌گذاری سینه‌زنی زنجیرزنی قمه‌زنی گل‌مالی تعزیه شام غریبان شاه‌حسین‌گویان سنج و دمام نخل‌گردانی همایش شیرخوارگان حسینی پیاده‌روی اربعین مداحانایران سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی سید جواد ذاکر محمود کریمی سعید حدادیان محمدرضا طاهری عبدالرضا هلالی منصور ارضی صادق آهنگران غلام کویتی‌پور حسین فخری محمدعلی کریم‌خانی حسین سیب‌سرخی میثم مطیعی سید مجید بنی‌فاطمه سید قاسم موسوی قهار سید جواد ذبیحی جهانبخش کردی‌زاده سایر محمد مرزوق عرب حائری باسم کربلایی نزار القطری مدیحه‌سرایان محتشم کاشانی صامت بروجردی دعبل خزاعی علی آهی قاسم رسا یاور همدانی محمدرضا آقاسی جابر عناصری جستارهای وابسته علم (عزاداری) سوگواری محرم عاشورا تاسوعا اربعین پیرغلام باز این چه شورش است رده الگو درگاه نبوحسین بن علی شیعه دوازده‌امامی امامت نبرد کربلا زندگی زندگانی گاه‌شمار زندگی مباهله رویداد خانه فاطمه زهرا نبرد صفین نبرد نهروان خطبه منا نبرد کربلا در فرهنگ عامه تبار و بستگان نیاکان شجره‌نامه همسران علی‌اکبر (فرزند) سجاد (فرزند) علی‌اصغر (فرزند) فاطمه (فرزند) سکینه (فرزند) رقیه (فرزند) زینب (فرزند) جعفر (فرزند) محمد (فرزند) در قرآن و روایات در قرآن و حدیث آیه مباهله سوره انسان آیه تطهیر آیه مودت آیه کهیعص آیه اطعام هنر و ادبیات حسین بن علی در هنر و ادبیات باز این چه شورش است روز واقعه فیلمنامه فیلم سمفونی ستاره خضراء مختارنامه رستاخیز سفیر معصومیت از دست رفته روایت عشق ثارالله فرستاده طفلان مسلم مستند کربلا، جغرافیای یک تاریخ آثار کتاب‌شناسی حسین بن علی فهرست کتاب‌ها با موضوع حسین بن علی منسوب به وی: دعای عرفه • مجموعه اشعار با موضوع وی: زیارت ناحیه مقدسه زیارت عاشورا دائرةالمعارف حسینی روضة الشهدا لهوف مقتل ابومخنف ناسخ‌التواریخ مقاتل الطالبین حماسه حسینی اسرار الشهادة محرق القلوب حسین وارث آدم انوار الشهاده پس از پنجاه سال تأملی در نهضت عاشورا حسین شهید جاوید فاجعه جهل مقدس مقتل‌الحسین نامیرا اصحاب و شاگردان فهرست اصحاب حسین بن علی مرتبط اصحاب کسا خطبه علی بن حسین در شام عاشورا فتنه دوم نهضت توابین نبرد عین الورده ماجرای حره حرم امام حسین تربت کربلا کتل سنج و دمام سوگواری محرم حدیث ریان بن شبیب شام غریبان شاه‌حسین‌گویان مرثیه تعزیه روضه نخل‌گردانی حسی چهل منبر گل‌مالی محتشم کاشانی واقعه کربلا تشت‌گذاری دسته عزاداری همایش شیرخوارگان حسینی علم (عزاداری) پیرغلام زیارت اربعین پیاده‌روی اربعین حسینیه ذوالجناح محرم تل زینبیه مسجد نقطه فطرس ملک تاسوعا قمه‌زنی سینه‌زنی نوحه زنجیرزنی کربلا عتبات عالیات سامانه سماح یزید عمر بن سعد برگرفته از «h ps://fa.wikipedia.o g/w/i dex.php? i le=سنج_و_دمام&oldid=32633568» رده‌ها: استان بوشهرمراسم ماه محرمرده‌های پنهان: مقاله‌های نیازمند به ویکی‌سازیهمه مقاله‌های دارای عبارت‌های بدون منبع

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب