دسته‌بندی‌ها

ساز ایرانی بالابان

ساز ایرانی بالابان

بالابان (ساز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد بالابانساز اصیل بالابان از عناصر موسیقی آذربایجانی و کردی.[۱][۲][۳][۴][۵][۶]سازهای بادی چوبیرده‌بندی سازهای بادی چوبی بادی گسترۀ صوتی نوازندگان علیخان صمدوف بالابان یا بالامان[۷] (ترکی آذربایجانی: Balaba ‎) ساز بادی استوانه‌ای دو نی به طول حدود ۳۵ سانتی‌متر که در ابتدا و به صورت اورجینال شش سوراخ انگشت داشت که اکنون به هفت یا هشت سوراخ انگشت میرسد . این ابزار موسیقی در بین مردمان آذربایجان و کردستان علل خصوص بین مردم آذربایجان شرقی معروف است محتویات ۱ پیشینه ۲ جستارهای وابسته ۳ نگارخانه ۴ پانویس ۵ منابع ۶ پیوند به بیرون پیشینه[ویرایش] بنابر اسناد و مدارک در دسترس، نوعی ساز بادی از خانواده نی و سرنا دست‌کم از سده‌های نخستین دورة اسلامی در ایران شناخته شده بوده، و در میان مردم بخشهایی از این سرزمین به کار می‌رفته‌است. بالابان به معنای نوعی ساز بادی نیین به صورتهای بَلَبَن، بالَبَن و بالابَن در فرهنگهای لغات ترکی - روسی آمده‌است. در «لغت آذربایجانی - روسی»، بالابان به معنای ساز بادی نه چندان بزرگ و شبیه زُرنا (= سرنا)، در دائرةالمعارف موسیقی ترکی» بَلَبَن یا نایِ بَلَبَن با اشاره به مطلب جامع‌الالحان، نوشته عبدالقادر مراغی و «سازهای ترکی» نوشته فارمر،‌سازی بادی شبیه زُرنا، و در «فرهنگ موسیقی ترکی» بَلَبَن ساز بادی شبیه‌ساز نیین مِی متداول در ارزروم، تعریف شده‌است. در فرهنگها و دائرةالمعارفهای روسی واژه بالابان به معنای‌سازی بادی زبانه‌دار معمول میان اقوام قفقاز شمالی و ایرانیان آمده‌است. بالابان به عنوان‌سازی بادی و بومی در حوزه‌های جغرافیایی - فرهنگی آذربایجان، به ویژه تبریز، ارومیه و اردبیل و زنجان، و کردستان ایران و برخی جاهای دیگر به کار می‌رود و گروهی از نوازندگان این مناطق بالابان نوازند. در زبان کردی این ساز را «باله‌وان»، و در شوشتری نی را «بَلَبون» (= بلبان) می‌گویند. جستارهای وابسته[ویرایش] سازهای ایرانی بالابان (ساز) دودوک قمیش (موسیقی) نگارخانه[ویرایش] ساز بالابان از موسیقی شمال استان همدان موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان یک عاشیق در باکو در حال بالابان زدن پانویس[ویرایش] ↑ Толковый словарь русского языка Кузнецова. 1 е изд е: СПб.: Норинт. С. А. Кузнецов. ↑ Музыкальная энциклопедия. Азербайджанская музыка. Под ред. Ю. В. Келдыш. Т 1. А — М.: Советская энциклопедия, 1973. ↑ Меджнун Керимов. Атлас традиционной азербайджанской музыки. Бабалан ↑ Известия. Ру: «Имеющий уши да услышит…» ↑ Сергей Александрович Токарев. Основы этнографии: Учеб. пособие для ист. специальностей вузов.. — Высшая школа, 1968. — С. 311. — 359 с. ↑ E cyclopaedia I a ica. Balaba .: «BĀLĀBĀN, a cyli d ical-bo e, double- eed wi d i s ume abou 35 cm lo g wi h seve fi ge holes a d o e humb hole, played i eas e Aze baija i I a a d Sovie Aze baija (whe e i is also called düdük).» ↑ Музыкальная энциклопедия. Баламан. Под ред. Ю. В. Келдыш. Т 1. А — М. : Советская энциклопедия, 1973. منابع[ویرایش] بالابان، نرمه‌نای یا دودوک، وب‌گاه آفتاب. بالابان دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، جلد: ۱۱، علی بلوکباشی، مقاله شماره :۴۳۹۸. پیوند به بیرون[ویرایش] Ch. Alb igh . BĀLĀBĀN. I a ica. Balaba , Duduk a d Mey (video) .mw-pa se -ou pu . avba {display:i li e;fo -size:88%;fo -weigh : o mal}.mw-pa se -ou pu . avba -collapse{floa : igh ; ex -alig : igh }.mw-pa se -ou pu . avba -box ex {wo d-spaci g:0}.mw-pa se -ou pu . avba ul{display:i li e-block;whi e-space: ow ap;li e-heigh :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::befo e{ma gi -lef :-0.125em;co e :"[ "}.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::af e {ma gi - igh :-0.125em;co e :" ]"}.mw-pa se -ou pu . avba li{wo d-spaci g:-0.125em}.mw-pa se -ou pu . avba -mi i abb {fo -va ia :small-caps;bo de -bo om: o e; ex -deco a io : o e;cu so :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -c -full{fo -size:114%;ma gi :0 7em}.mw-pa se -ou pu . avba -c -mi i{fo -size:114%;ma gi :0 4em}.mw-pa se -ou pu .i fobox . avba {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox . avba {display:block;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox- i le . avba {floa : igh ; ex -alig : igh ;ma gi -lef :0.5em}نبوسازهای موسیقی ایرانیسازهای زهیکمانه‌ای غژک • کمانچه • رباب • بم صراحی  • شاه‌کمان زخمه‌ای بربط (عود) • چنگ • دوتار • قانون • رباب • سلانه • سه‌تار • تنبور • تار • بم‌تار • شورانگیز • باغلاما • دیوان • چگور (قپوز) • کرشمه • ساغر • تنبورک ضربه‌ای سنتور سازهای بادیباز درای • سورنا • کرنا • شهنای • نرمه‌نای • دوزله • نی‌انبان • قوشمه • بالابان • لـله‌وا  • نی‌جفته مجرایی هفت‌بند • نی • شمشال • شیپور سازهای کوبه‌ایضربی دف • دهل • دهلک • دایره • دایره زنگی • نقاره • ناقارا • تنبک • کوس • سنج • دمام • دوطبله • طاس • کوزه • طبل • حلقه انگشتیموسیقی سنتی ایران برگرفته از «h ps://fa.wikipedia.o g/w/i dex.php? i le=بالابان_(ساز)&oldid=30959479» رده‌ها: اختراع‌های جمهوری آذربایجانیسازهای موسیقی آذربایجانیسازهای موسیقی ایرانیردهٔ پنهان: مقاله‌های دارای واژگان به زبان آذربایجانی

نرمه‌نای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد نَرمه‌نای سازی محلی و متعلق به نواحی کردنشین است. این ساز در ایران در غرب و شمال غربی ایران نواخته می‌شود.[۱] نرمه‌نای دارای نی مخصوص کوچکی است که قمیش) خوانده می‌شود و معمولاً دارای ۹ تا ۱۴ سانتی‌متر درازا است. نی کوچک یا قمیش به‌وسیله بست چوبی انعطاف‌پذیری احاطه شده‌است که در طول نی متحرک است و بر روی آن می‌لغزد. این بست برای کوک کردن نرمه‌نای است، زیرا همین بست باز و بسته کردن دهانه نی را کنترل می‌کند. این نی به وفور در اطراف رود ارس و نیز در نیزارهای کرمانشاه و ایلام می‌روید. اولین و مهم‌ترین چیز به هنگام نواختن نرمه‌نای طرز به دهان گذاشتن نی کوچک یا قمیش آن می‌باشد. جستارهای وابسته[ویرایش] سازهای ایرانی بالابان (ساز) دودوک قمیش (موسیقی) پیوند به بیرون[ویرایش] بالابان، نرمه‌نای یا دودوک، وبگاه آفتاب. منابع[ویرایش] ↑ کُردپرس: نخستین جشنوارۀ مجازی تکنوازی موسیقی بومی ایلام برگزیدگان خود را شناخت، نوشته‌شده در ۸ مرداد ۱۳۹۹؛[پیوند مرده] بازدید در ۸ مرداد ۱۳۹۹. ساز بالابان، درگاه کویرفرهنگ و تاریخ کویرفرهنگ و رسوم ایران سازهای سنتی ایران. .mw-pa se -ou pu . avba {display:i li e;fo -size:88%;fo -weigh : o mal}.mw-pa se -ou pu . avba -collapse{floa : igh ; ex -alig : igh }.mw-pa se -ou pu . avba -box ex {wo d-spaci g:0}.mw-pa se -ou pu . avba ul{display:i li e-block;whi e-space: ow ap;li e-heigh :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::befo e{ma gi -lef :-0.125em;co e :"[ "}.mw-pa se -ou pu . avba -b acke s::af e {ma gi - igh :-0.125em;co e :" ]"}.mw-pa se -ou pu . avba li{wo d-spaci g:-0.125em}.mw-pa se -ou pu . avba -mi i abb {fo -va ia :small-caps;bo de -bo om: o e; ex -deco a io : o e;cu so :i he i }.mw-pa se -ou pu . avba -c -full{fo -size:114%;ma gi :0 7em}.mw-pa se -ou pu . avba -c -mi i{fo -size:114%;ma gi :0 4em}.mw-pa se -ou pu .i fobox . avba {fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox . avba {display:block;fo -size:100%}.mw-pa se -ou pu . avbox- i le . avba {floa : igh ; ex -alig : igh ;ma gi -lef :0.5em}نبوسازهای موسیقی ایرانیسازهای زهیکمانه‌ای غژک • کمانچه • رباب • بم صراحی  • شاه‌کمان زخمه‌ای بربط (عود) • چنگ • دوتار • قانون • رباب • سلانه • سه‌تار • تنبور • تار • بم‌تار • شورانگیز • باغلاما • دیوان • چگور (قپوز) • کرشمه • ساغر • تنبورک ضربه‌ای سنتور سازهای بادیباز درای • سورنا • کرنا • شهنای • نرمه‌نای • دوزله • نی‌انبان • قوشمه • بالابان • لـله‌وا  • نی‌جفته مجرایی هفت‌بند • نی • شمشال • شیپور سازهای کوبه‌ایضربی دف • دهل • دهلک • دایره • دایره زنگی • نقاره • ناقارا • تنبک • کوس • سنج • دمام • دوطبله • طاس • کوزه • طبل • حلقه انگشتیموسیقی سنتی ایران .mw-pa se -ou pu .asbox{posi io : ela ive;ove flow:hidde }.mw-pa se -ou pu .asbox able{backg ou d: a spa e }.mw-pa se -ou pu .asbox p{ma gi :0}.mw-pa se -ou pu .asbox p+p{ma gi - op:0.25em}.mw-pa se -ou pu .asbox-body{fo -s yle:i alic}.mw-pa se -ou pu .asbox- o e{fo -size:smalle }.mw-pa se -ou pu .asbox . avba {posi io :absolu e; op:-0.75em;lef :1em;display: o e}این یک مقالهٔ خرد موسیقی است. می‌توانید با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.نبو برگرفته از «h ps://fa.wikipedia.o g/w/i dex.php? i le=نرمه‌نای&oldid=32119913» رده‌ها: سازهای موسیقی ایرانیسازهای موسیقی کردیرده‌های پنهان: صفحه‌های دارای پیوند مردههمه مقاله‌های خردمقاله‌های خرد موسیقی

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب