دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

دستور صلوات بر پیامبر در کدام سوره است

ترجمه: خدا و فرشتگان او بر پيامبر اسلام درود مى‏فرستند، شما هم اى کسانى که ايمان آورده‏ايد بر او صلوات بفرستيد، و آن طور که بايد تسليم شويد. الف – صلوات، يک لفظ يا جمله نيست و اساساً خداوند متعال که لفظ و جمله نمي‌فرمايد، بلکه «قول» خدا، همان «فعل» خدا

دستور صلوات بر پیامبر در کدام سوره است

ترجمه: خدا و فرشتگان او بر پیامبر اسلام درود مى‏فرستند، شما هم اى کسانى که ایمان آورده‏اید بر او صلوات بفرستید، و آن طور که باید تسلیم شوید. الف – صلوات، یک لفظ یا جمله نیست و اساساً خداوند متعال که لفظ و جمله نمی‌فرماید، بلکه «قول» خدا، همان «فعل» خدابازدید : زمان تقریبی مطالعه : تاریخ : چهارشنبه 1390/09/02

دستور صلوات بر پیامبر(ص) در قرآنخداوند در سوره احزاب 56 فرمود بر پیامبر صلوات فرستید، پس چرا ما به او و خاندانش صلوات می‌فرستیم؟با ذکر آیه مبارکه، نظر گرامیان در خصوص «صلوات» به نکات مهم ذیل جلب می‌گردد:«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً» (احزاب، 56)ترجمه: خدا و فرشتگان او بر پیامبر اسلام درود مى‏فرستند، شما هم اى کسانى که ایمان آورده‏اید بر او صلوات بفرستید، و آن طور که باید تسلیم شوید.الف – صلوات، یک لفظ یا جمله نیست و اساساً خداوند متعال که لفظ و جمله نمی‌فرماید، بلکه «قول» خدا، همان «فعل» خداست. پس وقتی می‌فرماید که خدا صلوات می‌فرستد، معنایش این نیست که خودش می‌گوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد» و همین طور است وقتی می‌فرماید که ملائکه نیز صلوات می‌فرستند و یا می‌فرماید شما نیز صلوات بفرستید.ب – صلوات خداوند متعال و ملائکه اختصاص به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ندارد، بلکه شامل حال همه‌ی مؤمنین می‌گردد. چنان چه می‌فرماید:«هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیکمْ وَ مَلائِکتُهُ لِیخْرِجَکمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ کانَ بِالْمُؤْمِنینَ رَحیماً» (الأحزاب، 43)ترجمه: اوست کسى که بر شما درود مى‏فرستد، و نیز ملائکه او، تا شما را از ظلمت‏ها به سوى نور در آورد، و خدا به مؤمنان مهربان است.و یا می‌فرماید:«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ * أُوْلَئک عَلَیهِْمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ  وَ أُوْلَئک هُمُ الْمُهْتَدُونَ» (البقره، 157)ترجمه: یعنى آنهایى را که وقتى مصیبتى بایشان مى‏رسد میگویند: (إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) ما ملک خدائیم و بسوى او باز خواهیم گشت * اینان مشمول صلواتى از پروردگارشان هستند و ایشان تنها ایشان راه یافته‏گانند.صلوات از ریشه «صلّ» به معنای نزدیک شدن و پیوستن [وصل شدن] است. پس اگر فرمود خدا صلوات می‌فرستد، یعنی رحمت خاص خود را شامل می‌کند تا بنده‌ی او نزدیک‌تر و بیشتر وصل شود و چنان چه بیان شد، اختصاص به یک شخص ندارد، بلکه همه‌ی مؤمنین را شامل می‌گرددبدیهی است کسی که عبد و بنده‌ی واقعی خداوند متعال است، به چیزی یا کسی جز او وابستگی ندارد که اگر مصیبتی وارد شد و چیزی از دستش رفت، می‌داند که اسباب را از دست داده است و نه مسبب را. چنین فردی مشمول هدایت و رحمت خاصه‌ی «صلوات» قرار می‌گیرد.ج – صلوات از ریشه «صلّ» به معنای نزدیک شدن و پیوستن [وصل شدن] است. پس اگر فرمود خدا صلوات می‌فرستد، یعنی رحمت خاص خود را شامل می‌کند تا بنده‌ی او نزدیک‌تر و بیشتر وصل شود و چنان چه بیان شد، اختصاص به یک شخص ندارد، بلکه همه‌ی مؤمنین را شامل می‌گردد.در قرآن کریم نیز آیات بسیاری دارد که در آنها از این واژه به معنای وصل شدن استفاده شده است. چه وصل شدن به امر الهی باشد و چه به عصیان  جهنم به عنوان مثال:«وَ الَّذینَ یصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ وَ یخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ» (الرعد، 21)ترجمه: و کسانى که آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده پیوسته مى‏دارند، و از خداى خویش مى‏ترسند، و از بدى حساب بیم دارند.و در آیه‌ی صلوات نیز تصریح می‌کند که صلوات بفرستید و آن طور که باید تسلیم شود (صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً). این تسلیم و اسلام آوردن، همان وصل شدن است. و تداوم اتصال به وصل شدن و تسلیم شدن و اطاعت از آل محمد علیهم‌السلام است.ھ – با توجه به مباحث فوق،‌ گفته‌اند: صلوات از ناحیه‌ی خداوند متعال، رحمت خاصه‌ی در هدایت است. چنان چه در سوره‌ی احزاب آیه 43 می‌فرماید که او با این «صلوات» مؤمنین را از ظلمات به سوی نور هدایت می‌نماید. و صلوات از ناحیه‌ی ملائکه درود و تکریم است و صلوات از ناحیه‌ی انسان‌ها، «دعا» است. چنان چه معنای جمله‌ی صلوات نیز دعایی است که پیشگاه حق تعالی عرضه می‌داریم.خدایا! صلوات و برکات خود را بر محمد و آل محمد قرار بده همچنان که بر ابراهیم و آل ابراهیم(ع) قرار دادى. همانا تو ستوده و بخشنده‏اى و بر محمد صلى الله علیه و آله و آل محمد علیهم السلام برکت ببخش چنان که بر ابراهیم‏ علیه السلام و آل ابراهیم بخشیدى که تو ستوده و بزرگوارىلذا صلوات مؤمن نیز نباید فقط لفظ و جمله باشد. بلکه باید مبتنی بر شناخت، ایمان، باور و محبتش باشد و از قلب باشد. چنان که اگر انسان به کسی بگوید: «دوستت دارم»، فقط لفظ یا جلمه نیست، بلکه بیان حالت قلبی و تجلی آن در کلام است.و – اما راجع به این که خداوند فرمود بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرستید، پس چرا بر خاندان او نیز می‌فرستیم؟ مثل این است که بپرسیم: خداوند فرمود اقامه نماز کنید،‌ پس چرا صبح دو رکعت و ظهر چهار رکعت به جا می‌آوریم؟ پاسخ این است که بنا بر همان امر خداوند «اطیعوا الرسول»، چگونگی انجام اوامر الهی را از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌پرسیم. سؤال می‌کنیم: حال چگونه اقامه‌ی نماز کنیم؟ چگونه طواف دهیم؟ چگونه صلوات بفرستیم ...؟ابوحمزه ثمالى از یکى از یاران پیامبر صلى الله علیه و آله به نام "کعب ابن عجوه" چنین نقل مى‏کند:هنگامى که آیه 56 سوره احزاب نازل شد، عرض کردیم "یا رسول الله! سلام بر تو را مى‏دانیم، ولى صلوات بر تو چگونه است؟" فرمود، بگویید:«خدایا! صلوات و برکات خود را بر محمد و آل محمد قرار بده همچنان که بر ابراهیم و آل ابراهیم(ع) قرار دادى. همانا تو ستوده و بخشنده‏اى و بر محمد صلى الله علیه و آله و آل محمد علیهم السلام برکت ببخش چنان که بر ابراهیم‏ علیه السلام و آل ابراهیم بخشیدى که تو ستوده و بزرگوارى.» آثار الصادقین، آیة ‏الله احسان‏بخش، ج‏11، ص‏210.در مورد چگونگی بیان صلوات احادیث بسیاری در کتب و منابع معتبر و موثق شیعه و سنی ثبت است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: بر من درود ناقص نفرستید. گفتند: اى رسول خدا! درود ناقص چیست؟ حضرت فرمودند: این که بگویید: اللّهُمَّ صَلّ على محمّدٍ.بلکه بگویید:اللّهُمَّ صَلَّ على محمّدٍ وَ آلِ محمّدٍ. (مرحوم فیض‏الإسلام در ترجمه صحیفه سجادیه).بخش قرآن تبیانمنبع : سایت ایکس شبهه

گنجینه پرسش های قرآنی 

هم اکنون سوال کنید 

طبقه بندی موضوعی قرآنتفسیرعلوم قرآنیچهارده معصومپیامبر اکرم صمناقب و ویژگی هاآخرین پیامبرپیامبری برای جهانیانپیامبر، ناظری بر کردار مردمقرآن و دیگر معجزاتپیامبر قبل از نبوتپیامبر ص در مکهاسراء و معراجهجرتتشکیل حکومتجنگهای پیامبر صرفتار با پیروانرفتار با غیر مسلمانانزندگی خصوصیبیماری، رحلت و وفاتگوناگونوحی، نبوت و عصمت امام علی عخصوصیات و مناقببرخی دلایل امامت امیر المؤمنین عگوناگونحدیث دوات و قلمغدیر خمقرآن و امام علی عامام علی ع و خلفاجنگهای امام علی عرفتار امام علی عشهادت امام علی عمرقد امام علی عروایات و دعاهای برجای ماندهگوناگونسقیفه بنی ساعدهحضرت فاطمه زهرا سویژگی ها و مناقبالقاب حضرت زهرا سکوثرعزیزترین فرزند پیامبر صزندگی با امیر المؤمنین ععبادت زهرا سزهرا بعد از پیامبر صشهادت زهرا س و مرقد ایشانفرزندان زهرا سگوناگونفدکامام حسن مجتبی عامام حسین عامام حسین قبل از امامتقیام امام حسین عاز خلافت یزید تا رسیدن به کربلاحوادث روز عاشورااهل بیت و یارانسپاهیان دشمنحوادث بعد از شهادتاربعیننقلهای غیر مستندفضائل و مناقبزیارت عاشورا و دیگر زیاراتخونخواهان حسین عگوناگونعزاداری و زیارتامام سجاد عامام باقر عامام صادق عامام کاظم عامام رضا عامام جواد عامام هادی عامام حسن عسکری عامام مهدی عجمهدی در قرآنمهدی ع از زبان پیامبر صمیلاد مهدیخصوصیات و مناقبمادر امام مهدیمهدی و اهل سنتمنجی در دیگر ادیاندلایل غیبتکیفیت زندگی امام غایبفایدۀ امام غایبعمر طولانینایبان مهدیملاقات با مهدیوظیفۀ شیعیان در زمان غیبتانتظار فرجنشانه های ظهوربعد از ظهورمهدی و عیسی بن مریمسوء استفاده از مهدویتقیام های قبل از ظهورگوناگونرجعتپیامبرانآدمشیث(هبة الله)ادریسنوحسامهودصالحابراهیملاحجلوطاسماعیلاسحاقیعقوبیوسفایوبشعیبموسیهارونیوشعحزقیلحیقوقعزیردانیالجرجیسسموئیلداودسلیمانارمیاءذوالکفلالیاسیسعیونسشعیاعمرانزکریایحییعیسیخالد بن سنانپیامبر اسلام(ص)آیا پیامبر بودند؟قیداربنیامینکنفوسیوسسقراطبودامانیافلاطونارسطوطالوتذوالقرنینشمعونزرتشتلقمانخضرالیاحنظلةکالبباروخحدیثدرایه الحدیثرجال الحدیثکلامهستی شناسیقدمحدوثعلت و معلولامتناعوجوبامکانعدموجودخداشناسیخدا و جهانتوکلارتباط انسان با جهانهدف آفرینشآفرینش انسان و جهانعدل الهیانسان و سرنوشتحسن و قبح عقلیبداءانسان و اختیارقضاء و قدرامتحان و آزمایش الهیدلایل عدل الهیمعنای عدل الهیصفات الهیصفات فعلیهصفات ذاتیهاسمای الهیمراتب توحیدتوحید در عبادتتوحید در افعالتوحید در ربوبیتتوحید در خالقیتتوحید در صفاتتوحید در ذاتاثبات وجود خدای تعالیادله نقلیادله عقلیپیامبر شناسینبوت خاصهنبوت حضرت محمد(ص)معجزه حضرت محمد(ص)ختم نبوتپیامبران اولواالعزمنبوت عامهصفات و زندگی پیامبراناسامی پیامبرانعصمتوحیارتباط میان نبوت و معجزهضرورت بعثت پیامبرانامام شناسیتقیهرجعتتوسل به اولیای الهیمحبت و اطاعت امامانشرایط و صفات امامعلمعصمتتعیین امامدلایل اثبات امامتمصداق امامامامت مهدی(عج)اسامی امامانرابطه نبوت و امامتامامت در سنتقرآن و امامتضرورت وجود اماممعاد شناسیقیامتبهشت و جهنمجهنمیانبهشتیانشفاعتپل صراطاوصاف بهشت و جهنممعاد جسمانی و روحانینشانه های برپایی قیامتبرزختناسخدلائل عقلی و نقلی معادحقانیت مرگدین شناسیادیاندیگر ادیانادیان ابراهیمیمسیحیتیهوددین اسلامفرقه های اسلامیاهل سنتشیعهمصالح و مفاسد در احکام دیناسلام و عقلانیتجامعیت اسلامدین خاتمفطرتقلمرو دینهرمنوتیکزبان دیننسبت علم و دینPhilosophy of Religio دین نفس الامریچیستی دینکلام قدیمکلام جدیدتاریختاریخ فقهتاريخ کلامتاريخ بزرگانتاریخ اماکنسیرهمعصومینحضرت زهرا (س)بزرگانعرفان و اخلاقTheo e icalکلیاتاصطلاحاتعرفان و فلسفهعشق و عرفانعرفان و شناخت نفستعریف عرفانعرفان های کاذبیوگاکیهانیشیطان پرستیحلقهاکنکارآموزش عرفانعرفان اسلامی و مکاتب دیگررمزی بودن و کتمانقابلیت های عرفاندین و عرفاناصول و مبانیتوحیدشناسیوحدت وجودمقامات ذاتتجلی ذاتیچینش وجودموحدشناسیانسان شناسیانسان کاملانسان و خدامقاماتفنامقام محمودفتح المبینشهود قلبیشرح حالعرفان عملی و اخلاقکلیاتفرق عرفان عملی و نظریدین و فرهنگتکامل اخلاقیاصول و مبانینظریانسان شناسیمعیار شناسی (دین و اخلاق)شبهه شناسی عملیروش شناسیاختلاف روش ها دستور العمل ها چله نشینی ذکر قرائت قرآن ترک لذت کنترل قوۀ خیال استاد راهنما رفیق راه فضایل اخلاقی توبهمانع شناسیحجاب های نورانیعجب و خود پسندی گناه و رذائل اخلاقی درمان رذائل اخلاقیمقام شناسیقرب فنا طی الأرض عشق خلسه شهود قلبی مقام محمود موت اختیاری فتح المبین خوف منطق و فلسفهمنطقکلیاتروش ریاضی دکارت و قطعیت موضوع علم ترتیب مباحث منطق ارسطو و دیالکتیک تعریف شناسیمعقول ثانی ادراک جزئیات سبر و تقسیماستدلال شناسیصناعات خمسبرهان لمی و انیقیاس اقترانی و استثنائیجدل یا دیالکتیک در قرآنمنبع شناسیفلسفهکلیاتمعرفت شناسیماهیتتجرد ادراکاتمعقول ثانیتأثیر پیش فرض های علمیعلم حضوری و حصولیحکمت نظری و عملیابطال دور و تسلسلامتناع اجتماع مثلینادراک جزئیاتارزش معلوماتجوهر و عرض وجود ذهنیهستی شناسیتباین یا تشکیک موجوداتوحدت وجودکثرت موجوداتوجود ذهنی حرکت جوهریعلیت و معلولیتجوهر و عرضتجرد یا مادیت صور نوعیعالم مثالزمانانسان شناسیمبدأ شناسیبرهان نظمبرهان تمانعبرهان صدیقینصفات واجبرابطه واجب و ممکنپاسخ به شبهاتپرسش و پاسخغایت شناسیمنبع شناسیآراء شناسیقواعد عربیلغت شناسیصرف و نحوفصاحت و بلاغتبیشتر بدانید

موضوعات جانبی شیعه چه می گویدولایت فقیهمفاهیم قرآنی

در خبرنامه سایت عضو شوید آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

آخرین مطالب