دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

جواب سوالات نگارش درس پنجم کلاس ششم

جواب سوالات نگارش ششم ابتدایی درس پنجم هفت خان رستم, مبالغه, نگارش ششم درس پنجم دبستان با جواب صفحه ی ۳۳، ۳۴، ۳۵، ،۳۶، ۳۷, ۴۰ نگارش ششم

جواب سوالات نگارش درس پنجم کلاس ششم

جواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم 30 شهریور, 1399 آموزش ۵۷۸ کامنتجواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم (هفت خان رستم) چیزی است که در این صفحه تقدیم شما عزیزان می‌شود. در ادامه با جواب سوالات درس پنجم نگارش فارسی ششم دبستان به تفکیک هر بخش و هر صفحه همراه باشید. نگارش ششم درس پنجم هفت خان رستم با جواب????????????✅ جواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم صفحه 33 بخش املا و دانش زبانیجواب صفحه ی ۳۳ نگارش ششم1️⃣ مانند نمونه واژه هایی از متن درس بیابید و در شکل بنویسید.جست و جوراز و نیازشست و شوجواب نگارش ششم ابتدایی درس پنجم صفحه ی ۳۳????????????جواب صفحه ی ۳۴ نگارش ششم2️⃣ با توجّه به علامت ها و واژه های نوشته شده، جمله های متناسب با آنها را از متن درس پیدا کنید و بنویسید.بزد تیغ و بنداخت از بر، سرش. فروریخت چون رود خون از برش.رخش، می‌کوشد تا با کوفتن سم بر زمین، رستم را از وجود اژدها آگاه کند.رستم، با پشت سر گذاشتن هفت مرحله‌ی بسیار دشوار و خطرناک، یاران خود را از بند دیوان، نجات می دهد و به ستایش یزدان می پردازد: 3️⃣ ???? یک نمونه مبالغه که در صحبت‌هایتان به کار می‌برید، بنویسید.مثال: صد دفعه گفتم  ⬅ در اصل گوینده صد بار نگفته، بلکه چند بار تکرار کرده است.چند نمونه مبالغه :دو ساعته ما رو اینجا علاف کردی! ⬅ اینگونه نیست که واقعاً دو ساعت اونجا منتظر بودیم بلکه فقط زمان زیادی منتظر بودیم.انقدر اینجا بمون تا علف زیر پات سبز بشه ⬅ منظور این است که حتی اگه مدت بسیار زیادی هم اینجا منتظز باشی فایده‌ای ندارد.از سرما یخ زدم ⬅ این مبالغه رو وقتی خیلی سردمون هست به کار میبریم اما هیچوقت تا حالا به طور واقعی منجمد نشدیم!مخم سوت کشید ⬅ وقتی از یه مسئله پیچیده ای خیلی تعجب می‌کنیم اینگونه مبالغه میکنیم اما در واقع اصلاً مخمون صدایی نمیده ???? 3️⃣ ???? معنای دور و معنای نزدیک کنایه‌ی زیر را بنویسید.معنای دور و معنای نزدیک آب در هاون کوبیدن :معنای دور: انجام دادن یک کار بیهوده و بی‌نتیجهمعنای نزدیک: در هاون آب بریزیم و آن را بکوبیم. (هاون یه‌جور ظرف قدیمی هست که در اون ادویه و اینجورچیزا رو می‌کوبیدن و می‌ساییدن)????????????✅ نگارش ششم درس پنجم هفت خان رستم با جواب1️⃣ بیت زیر را به نثر ساده باز نویسی کنید.خروشید و جوشید و برکند خاک  ????   ز سمش زمین شد همه چاک چاکمعنی این بیت که در حال نوصیف حرکت رخش (اسب رستم) می‌باشد:شیهه ای بلند کشید و با ضربات سُمّش زمین تکه تکه شد و خاک بلند شد.برای مشاهده ی معنی کامل این شعر بر روی لینک: معنی درس هفت خان رستم فارسی ششم کلیک کنید. در این لینک جواب سوالات درس فارسی را نیز خواهید دید.2️⃣ برای موفقیت در زندگی، به نظرتان چه خان هایی پیش رو دارید؟یکی از لازمه‌های موفقیت در زندگی اجتماعی، داشتن تحصیلات است. برای رسیدن به درجات بالای علمی، خان‌های مختلفی پیش روی ما قرار دارد که از همین امتحانات پایه ششم ابتدایی گرفته تا کنکور و … ادامه خواهد داشت. 3️⃣ یک نمونه مبالغه از متن درس ذکر کنید و آن را توضیح دهید.یکی از مبالغه های درس هفت خان رستم کلاس ششم همین بیت سوال اول است:ز سمش زمین شد همه چاک چاک: این یک مثال برای مبالغه هست زیرا اسب آنقدر قدرت ندارد که با پاهایش زمین را تکه تکه کند بلکه شاعر قصد دارد قدرت اسب و تلاش او را به رخ بکشد.یک مثال دیگر برای مبالغه درس پنجم نگارش ششم ابتدایی:فرو ریخت چون رود، خون از برش: این هم مبالغه است چون هیچ موجودی آنقدر خون ندارد که باعث تشکیل رود بشود بلکه شاعر قصد داشته بزرگ بودن اژدها را تصویرسازی کند.????????????✅ جواب درس پنجم نگارش ششم بخش کارگاه نویسندگیبهره گیری از حواس پنجگانهبرای اینکه نویسنده ی خوبی باشیم، لازم است:همه چیز را خوب و دقیق ببینیم (خوب دیدن).خوب و دقیق گوش دهیم (خوب گوش دادن).نسبت به بو، مزه و طعم اشیا، حسّاس و دقیق باشیم (تقویت حسّ چشایی و بویایی).گاهی به کمک حسّ لامسه، پدیده ها و اشیا را بشناسیم (تقویت حسّ لامسه).پس، مقدّمه‌ی خوب نوشتن، خوب دیدن، خوب گوش دادن، استفاده از حسّ بویایی، چشایی و لامسه است.1️⃣ از پنجره ی کلاس به بیرون نگاه کنید و آنچه را می بینید در یک بند بنویسید.از پنجره کلاس به بیرون نگاه کنید چه میبینید ؟پنجره‌ی کلاس ما دریچه ای است به روی یک دنیای کوچک، یک طرف را که نگاه کنی دانش آموزان کلاس اولی که هنوز با خانه جدیدشان (مدرسه) سازگار نشده‌اند و غرق در دنیای بچگانه‌ی خود هستند و در سمت دیگر حیاط، همکلاسیان ششمی من در حال پچ پچ و خندیدن با هم هستند. حیاط دنیای کوچک دو دروازه بزرگ برای فوتبال بازی کردن در زنگ ورزش دارد اما در زنگ تفریح تبدیل به میله بارفیکس بچه های پر جنب و جوش مدرسه می‌شود. و ناظمی که او هم از پنجره‌ی دفتر مدیریت مدرسه در حال نظاره‌ی دانش آموزان است تا مبادا به خودشان آسیبی بزنند.2️⃣ چشمان خود را ببندید و حس خود را درباره ی صداهایی که می شنوید بنویسید.چشمانم را بسته ام و صدای گنجشک ها که روی درخت بزرگ حیاط ما درحال جیک جیک کردن هستند به گوشم می‌خورد. یعضی وقت ها فکر می‌کنم که گنجشک ها می‌خواهند چیز مهمی را به ما بگویند که اینگونه با شور و شوق آواز می‌خوانند. وقتی سکوت همه جا را فراگرفته صداهایی به گوشت می‌خورد که تاکنون به آن توجهی نمی‌کردی درست مثل تیک تیک ساعت. اکنون به گذر زمان بیشتر توجه می‌کنم؛ هر صدای ثانیه شمار ساعت به من می‌گوید که عمر در گذر است و باید از آن به خوبی استفاده کرد و شاد زیست. 3️⃣ برداشت خود را از ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب در یک بند بنویسید.این ضرب المثل به ما می‌گوید که هرکاری تنها در زمان خودش ارزش دارد و اگر کاری به موقع انجام نشود ممکن است سودمندی خودش را از دست بدهد و فایده ای نداشته باشد. درست مثل نوش دارویی که رستم پس از مرگ سهراب تهیه کرد و دیگر سودی به حال فرزندش نداشت.معنی ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب برای درس پنجم نگارش ششم را در تصویر زیر هم مشاهده می‌کنید.برداشت از ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب صفحه ی ۳۷ نگارش ششمSci-HuB.iR✅ درس پنجم نگارش ششم با جواب صفحه 38 درک متنالف) به جمله های زیر دقت کنید:هر قدر بیشتر بالا بروی، پایین افتادنت هم شدیدتر خواهد بود؛ بنابراین فراموش نکن که هنگام بالارفتن، از محکم بودن جای پایت مطمئن شوی.این وظیفه ی هر انسانی است؛ بنابراین تشکر لازم نیست.این حیوان وحشی است؛ بنابراین حمله خواهد کرد.واژه ی بنابراین یکی دیگر از واژه هایی است که میان دو جمله می آید و علّت، سبب و دلیل را بازگو می‌کند.ب) جاهای خالی را با اما، ولی، بنابراین، و کامل کنید.چند وقت پیش داستانی درباره ی خیر و شر خواندم. اینکه سال ها پیش خیر و شر برای شنا کردن به دریا رفتند اما شر زودتر از آب بیرون آمده و لباس های خیر را پوشید. بنابراین خیر هم برای اینکه برهنه نماند، مجبور شد لباس های شر را بپوشد. و حالا سالهاست که آدم‌ها خیر و شر را اشتباه می‌گیرند.✅ جواب درس پنجم نگارش ششم دبستان صفحه 39 هنر و سرگرمی1️⃣ از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.همان گنج دنیا و کاخ بلند          نخواهد بُدَن مر تو را سودمندسخن مانَد از تو همی یادگار          سخن را چنین خوار مایه مدارجواب سوالات نگارش ششم درس پنجم2️⃣ جمله های نوشته شده را در جورچین زیر شماره گذاری کنید و داستان آن را بخوانید.داستان به صورت مرتب شده:عنوان داستان: نگهبان کارواننگهبان کاروانی شب به خواب رفت.دزدان رسیدند و کاروان را غارت کردند.بامداد صاحبان مال دیدند که شتران و بار آنها ناپدید شده است.به پاسبان پرخاش کردند که چه پیش آمده است؟گفت: دزدان نقابدار کاروان را غارت کردند و مال مردم را به یغما بردند.گفتند: مگر تو سنگ بودی؟ چرا جلوی آن را نگرفتی؟گفت: تعداد آنها زیاد بود و من تنها بودم.گفتند: اگر نمی توانستی با آنها مبارزه کنی، باید فریاد و هیاهو می کردی تا بیدار شویم.گفت آن هنگام شمشیر کشیدند و گفتند اگر فریاد و هیاهو کنی تو را می کشیم.من نیز از ترس خاموش گشتم،امّا اکنون هر قدر که بخواهید برایتان فریاد می‌کشم!همچنین در عکس زیر جورچین شماره گذاری شده سوال دوم صفحه 40 کتاب نگارش ششم دبستان را مشاهده می‌کنید.جواب جورچین نگارش ششم درس پنجم صفحه 40لینک های پیشنهادی:جواب سوالات درس 6 نگارش ششم ابتداییجواب سوالات هدیه های آسمان ششمجواب سوالات مطالعات اجتماعی ششمجواب سوالات ریاضی ششم ابتداییجواب سوالات فارسی ششم ابتداییامیدوارم از جواب درس پنجم نگارش ششم ابتدایی به خوبی استفاده کرده باشید و از آن راضی وخوشحال باشید. باز هم به ساینس هاب سر بزنید. به اشتراک گذاری Facebook Twi e Li kedI Pi e es

پاسخ سوال های درس پنجم ۵ نگارش ششم دبستان «هفت خان رستم» که شامل املا و دانش زبانی، نگارش، کارگاه نویسندگی، درک متن و هنر و سرگرمی صفحه ۳۳ و ۳۴، ۳۵، ۳۶ و ۳۷، ۳۸، ۳۹ و ۴۰ می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.جواب املا و دانش زبانی صفحه ۳۳ و ۳۴ نگارش ششم۱- مانند نمونه واژه هایی از متن درس بیابید و در شکل بنویسید.جواب نگارش درس پنجم هفت خان رستم کلاس ششم دبستان???? واژه ها: جست، شست، نیاز، گفت، گو، راز، شو و جو.مطلب پیشنهادی: جواب درس ۴ نگارش ششم ☑️ داستان من و شما۲- با توجه به علامت ها و واژه های نوشته شده، جمله های متناسب با آنها را از متن درس پیدا کنید و بنویسید.بزد تیغ و بنداخت از بر، سرش.فرو ریخت چون رود، خون از پرش.رخش، می کوشد تا با کوفتن سم بر زمین، رستم را از وجود اژدها آگاه کند.رستم، با پشت سر گذاشتن هفت مرحله‌ی بسیار دشوار و خطرناک، یاران خود را از بند دیوان، نجات می دهد و به ستایش یزدان می پردازد.۳- الف) یک نمونه مبالغه که در صحبت هایتان به کار می برید، بنویسید.مثال : صد دفعه گفتم ⬅️ در اصل گوینده صد بار نگفته، بلکه چند بار تکرار کرده است.از بس غذا خوردم ترکیدم ⬅️ واقعیت این است که نترکیدیم و این مبالغه را زمانی به کار می بریم که زیاد غذا خورده باشیم.یه شوت به توپ زدم تا تهران رفت ⬅️ در اصل تا تهران نرفته بلکه مسافت نسبتا زیادی را طی کرده.ب) معنای دور و معنای نزدیک کنایه‌ی زیر را بنویسید.آب در هاون کوبیدنمعنای دور: کار بیهوده کردن.معنای نزدیک: آب را در هاون بریزیم و بکوبیم.جواب نگارش صفحه ۳۵ کلاس ششم درس ۵۱- بیت زیر را به نثر ساده بازنویسی کنید.خروشید و جوشید و برکند خاکز سمش زمین شد همه، چاک چاک???? رخش شیهه کشید و خشمگین شد و سم خود را بر زمین کوبید به گونه ای که زمین زیر پایش پاره پاره شد.۲- برای موفقیت در زندگی، به نظرتان چه خان هایی پیش رو دارید؟???? خان های مختلفی مثل پشت سر گذاشتن مقاطع تحصیلی، خان های غلبه بر بی هدفی، بی نظمی، تبلی، بی مسئولیتی و …۳- یک نمونه مبالغه از متن درس ذکر کنید و آن را توضیح دهید.خروشید و جوشید و برکند خاکز سمش زمین شد همه چاک چاک???? شاعر در جوش و خروش و پاره پاره کردن زمین توسط اسب مبالغه کرده است و هر چقدر هم که قدرتمند باشد نمی تواند زمین را تکه تکه کند. همچنین بخوانید: جواب درس ۳ نگارش ششم ، هوشیاریبزد تیغ و بنداخت از بر، سرشفرو ریخت چون رود از برش???? شاعر در جاری شدن خون اژدها مبالغه کرده است و هر چه هم خون اژدها زیاد باشد آن قدر نیست که رود درست شود.پاسخ کارگاه نویسندگی صفحه ۳۶ و ۳۷ درس پنجم نگارش ششم۱- از پنجره‌ی کلاس به بیرون نگاه کنید و آنچه را می بینید، در یک بند بنویسید.???? امسال به خاطر مریضی که آمده بود به صورت حضوری در مدرسه نیستیم و در خانه و با کمک معلم و مادرم درس می خوانم. از پنجره‌ی اتاقم درخت کنار نخل توت را در باغچه می بینم که در لا به لای شاخه هایش بلبل ها و گنجشک ها نغمه سرایی می کنند.خواهرم را می بینم که دارد دست هایش را می شوید و برادرم که ماسک زده، از سر کار برگشته و کیف و لباس هایش را جدا کرده تا ضد عفونی کند و برای حمام آماده می شود. امسال خانه‌ی ما بسیار دلگیر است چون مثل سالهای قبل بچه های همسایه و فامیل برای بازی به خانه‌ی ما نمی آیند. کاش این ویروس از بین برود و همه چیز به حالت قبل برگردد.۲- چشمان خود را ببندید و حس خود را درباره‌ی صداهایی که می شنوید، بنویسید.???? چشمان خود را بسته ام و به صدهای اطراف گوش می دهم. صدای آواز بلبل ها و گنجشک ها، حرف زدن مادرم با خواهرم می شنوم که حس خوشحال کننده و خوبی به من می دهد. صدای موتور از کوچه، صدای به هم خوردن ظرف هایی که خواهم می شورد، صدای پیام و زنگ گوشی تلفن همراه که برای من آزار دهنده است و حس خوبم را از بین می برد.حالا که دقت می کنم وقتی به سکوت به صداها گوش می دهم، خیلی از صداها را قبلا نمی شنیدم و یا توجهی نمی کردم اما حالا دوست دارم گهگاهی در سکوت به صداها گوش دهم و از شنیدن بعضی از صداها لذت ببرم و چیزهای جدیدی یاد بگیرم.۳- برداشت خود را از ضرب المثل «نوش دارو بعد از مرگ سهراب» در یک بند بنویسید.???? از این ضرب المثل می فهمیم که هر کار و کمکی تنها اگر در زمان خودش باشد ارزشمند و سودمند است و اگر کاری به موقع انجام نشود ممکن است سودمندی خودش را از دست بدهد و بی فایده باشد. مانند نوش دارویی که رستم پس از مرگ پسرش سهراب تهیه کرد و دیگر فایده ای نداشت.پاسخ درک متن صفحه ۳۸ نگارش کلاس ششم درس ۵الف) به جمله های زیر دقت کنید:هر قدر بیشتر بالا بروی، پایین افتادنت هم شدیدتر خواهد بود؛ بنابراین فراموش نکن که هنگام بالارفتن، از محکم بودن جای پایت مطمئن شوی.این وظیفه‌ی هر انسانی است؛ بنابراین تشکر لازم نیست.این حیوان وحشی است؛ بنابراین حمله خواهد کرد.واژه‌ی «بنابراین» یکی دیگر از واژه هایی است که میان دو جمله می آید و «علت، سبب و دلیل» را بازگو می‌کند.ب) جاهای خالی را با «اما، ولی، بنابراین، و» کامل کنید.چند وقت پیش داستانی درباره‌ی خیر و شر خواندم. اینکه سال ها پیش خیر و شر برای شنا کردن به دریا رفتند …اما… شر زودتر از آب بیرون آمده …و… لباس های خیر را پوشید …بنابراین… خیر هم برای اینکه برهنه نماند، مجبور شد لباس های شر را بپوشد. و حالا سال هاست که آدم ها خیر و شر را اشتباه می گیرند.جواب هنر و سرگرمی صفحه ۳۹ و ۴۰ درس هفت خان رستم نگارش ششم۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.همان گنج و دینار و کاخ بلندنخواهد بدن مر تو را سودمندسخن ماند از تو همی یادگارسخن را چنین خوارمایه مدارشعر بالا را با خط زیبا برای استاد مهربانتان بنویسید.۲- جمله های نوشته شده را در جورچین زیر شماره گذاری کنید و داستان آن را بخوانید.پاسخ سوالات نگارش درس پنجم هفت خان رستم کلاس ششم ابتدایی۱- نگهبان کاروانی شب به خواب رفت.۲- دزدان رسیدند و کاروان را غارت کردند.۳- بامداد صاحبان مال دیدند که شتران و بار آنها ناپدید شده است.۴- به پاسبان پرخاش کردند که چه پیش آمده است؟۵- گفت :«دزدان نقابدار، کاروان را غارت کردند و مال مردم را به یغما بردند.»۶- گفتند :«مگر تو سنگ بودی؟ چرا جلوی آنها را نگرفتی؟»۷- گفت :«تعداد آنها زیاد بود و من تنها بودم.»۸- گفتند : «اگر نمی توانستی با آنها مبارزه کنی، باید فریاد و هیاهو می کردی تا بیدار شویم.»۹- گفت :«در آن هنگام شمشیر کشیدند و گفتند اگر فریاد و هیاهو کنی تو را می کشیم.»۱۰- من نیز از ترس خاموش گشتم،۱۱- اما اکنون هر قدر که بخواهید برایتان فریاد می کشم!»مطلب پیشنهادی: جواب درس ۱۷ نگارش ششم ☑️ ستاره ی روشن ، صفحه ۹۹ تا ۱۰۴✅ به پایان سوالات درس ۵ نگارش ششم دبستان درس هفت خان رستم رسیدیم، برای دیدن بهترین جواب سایر نگارش ها کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو نمایید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. تگ هاآموزش و پرورش / Educa io پایه ششم ابتدایی / Eleme a y Six h G ade

اشتراک گذاری فیسبوک توئیتر لینکدین ‫پین‌ترست پاکت واتس آپ تلگرام

آخرین مطالب