دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

تفاوت خوب گوش دادن با شنیدن چیست

تفاوت گوش دادن و شنیدن

این جمله بسیار معروف است که: « شنیدن و گوش دادن با هم فرق دارند ». در واقع این جمله، نخستین موردی است که همه اساتید مربوط به رشته های مشاوره ، روانشناسی و خبرنگاری در دروس فنون مصاحبه خود بیان می دارند. زیرا این اساتید نگران آن هستند که دانشجویانشان در آینده به حرف مصاحبه شوندگان خود خوب گوش ندهند. در چنین مشاغلی این مشکل می تواند منجر به فجایعی بزرگ گردد . متاسفانه برخی از پزشکان وقت کافی را برای معاینه بیمار در نظر نگرفته و به حرف های او توجهی نشان نمی دهند . این دسته از پزشکان فقط عجله دارند که نسخه را پر نموده و مریض بعدی را پذیرش نمایند . بدین ترتیب با کمی توجه درخواهیم یافت که در روابط میان دو نفر ، خوب گوش ندادن می تواند به یک فاجعه منتهی گردد . حال این سوال مطرح می شود که به راستی تفاوت گوش دادن و شنیدن چیست؟ چنانچه علاقه دارید درباره فرق شنیدن و گوش دادن بیشتر بدانید، در این مقاله طنین سمعک با ما همراه شوید . در این نوشتار می خواهیم همه چیز را به طور کامل برای شما علاقه مندان به گفتاردرمانی تشریح نماییم : گوش دادن به حرف دیگران فرق شنیدن و گوش دادن در چیست ؟ در ادبیات سنتی ایران، بر روی یک نکته تاکید زیادی شده است : « گوش جان ». یعنی زمانی که کسی با « گوش جان » به سخنان فردی گوش می دهد، دقیقا در حال انجام همان نکته ای است که متخصصان علوم ارتباطی آن را مطرح می نمایند . به عبارتی دیگر این شخص فعالانه به اطلاعاتی که به صورت کلامی منتشر می شود ، توجه می نماید. در کل چنین می توان اظهار نمود که «شنیدن» تنها یک فرآیند فیزیکی و جسمانی است و «گوش دادن» یک فرآیند ذهنی . شنیدن یعنی چه : زمانی که امواج صوتی به گوش ما می رسند عمل « شنیدن » که یک نوع حالت غیر ارادی  و جسمی و مکانیکی می باشد اجرا می گردد . گوش دادن یعنی چه : هنگامی که امواج صوتی به گوش ما می رسند، پردازش آن ها در مغز انجام می گیرد تا بتوانیم  آن را تفسیر کرده و بفهمیم . گوش دادن یک نوع فرایند ذهنی است که یادگرفتنی نیز می باشد . بدین ترتیب عمل گوش دادن شکل می گیرد. تفاوت دقیق تر گوش دادن و شنیدن : درست گوش دادن ، در ابتدا به خود فرد کمک می نماید تا برداشت درستی داشته باشد . گفتنی است معمولا زمانی که ما ذهنمان درگیر است ، بیشتر به صدای ذهنمان گوش می دهیم تا صدای طرف مقابل . باید توجه داشت که گوش دادن همزمان دو چیز ، باعث برهم خوردن تمرکز بر روی هر دو مورد می شود و ذهن نمی تواند به راحتی همزمان دو چیز را خوب گوش کند. حتما تا کنون به این نکته برخورده اید زمانی که مجری های تلویزیون در گوششان از طریق هدفون چیزی اعلام می شود و دقتشان معطوف به صحبت های اتاق فرمان می باشد ، برای چند لحظه ای قادر نیستند صحبت های طرف مقابل را متوجه شوند . تا حال بسیار شنیده ایم که « فلانی سنگ صبور است » ؟ این بدان معناست که گوش خوبی دارد و با او می توان دردل کرد . پس گوش دادن خوب ، همان سنگ صبور می باشد . فواید خوب گوش دادن چیست ؟ حال که با معانی و تفاوت گوش دادن و شنیدن آشنا گشته ایم بهتر است در مورد فواید خوب گوش دادن بحث نماییم  ، خوب گوش دادن باعث : افزایش تعداد دوستان گشته و باعث وسعت بخشیدن به دایره اطرافیان ما می شود . اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد ، چنانچه زمانی که فردی ما را برای صحبت کردن انتخاب می کند ناخودآگاه اعتماد به نفس ما افزایش می یابد. عزت نفس فرد بالا می رود چون خود را فردی مفید دانسته و بیشتر تمایل به کمک به دیگران خواهد داشت . از نظر پزشکی نیز می توان گفت حال عمومی فرد بهتر می شود : ( زیرا رابطه مستقیمی بین گوش دادن و فشار خون وجود دارد ) . خوب است بدانید زمانی که ما صحبت می کنیم فشار خونمان بالا می رود و وقتی گوش می کنیم فشار خونمان پایین می آید. فرق گوش دادن با شنیدن را دقیق تر بدانید : در صورتی که بخواهیم اندکی تخصصی تر توضیح دهیم، بایستی در مورد حرکت امواج صوتی بحث کنیم . می توان از لحظه ای که امواج صوتی توسط دستگاه کلامی فرد گوینده منتشر می گردد را تا زمانی که این امواج توسط فرد شنونده دریافت و درک می شود را به صورت چند مرحله تقسیم بندی کنیم . در مورد «شنیدن» باید عنوان نمود زمانی که این امواج صوتی به گوش فرد شنونده می رسد، متوقف می گردند . این مورد را ما در زندگی عادی خود به کرات متوجه شده ایم . مثلا در زمانیکه در پیاده رو شلوغی راه می رویم می توانیم همهمه صدای اطرافیان را بشنویم ، اما متوجه نخواهیم شد که این افراد چه می گویند. گفتنی است حتی در هنگام رانندگی نیز زمانی که به موسیقی گوش می دهیم، در زمانی که فکرمان مشغول چیز دیگری می باشد ، شعر موسیقی را گوش نداده و تنها آهنگ آن را به خاطر می سپاریم. همه این موارد مربوط به مثال هایی از نوع « شنیدن » هستند. تفاوت گوش دادن و شنیدن در هنگامی که به حرف و سخن کسی « گوش می دهیم » ، مراحل فوق الذکر از ابتدا تا انتها اجرا می گردند. به عبارتی دیگر ، ابتدا امواج صوتی توسط گوش فرد  احساس می گردد و در مرحله بعدی توسط مغز وی مورد پردازش قرار می گیرد . در این مرحله به صورت کامل می توان معنای حروف طرف مقابل را متوجه شد. در چنین حالتی می توان این حرف ها را تفسیر کرده و ارزش آن ها را سنجید. همچنین می توان این سخنان را در مغز خود ذخیره (Save) نمود . در نهایت و بر این اساس ، فرد شنونده می تواند  برای فرد گوینده پاسخی را در نظر بگیرید. مزایای مهارت در گوش دادن چیست ؟ گاهی این سوال مطرح می گردد که « گوش دادن به چه دردی می خورد و چه مزیتی دارد ؟ » کاملا مشخص است که خوب گوش دادن به درد زندگی کردن می خورد ! از آنجایی که تا لحظه ای که نتوانید به حرف های یک نفر گوش دهید، پس لاجرم نخواهید توانست که با او رابطه برقرار نمایید . گوش دادن به سخنان استاد و معلم، گوش دادن به صورت عمیق و همدلی و همراهی با همسر یا دوست صمیمی ، گوش دادن و ارزیابی نمودن سخنان کارکنان یک سازمان ، همگی نمونه های گوناگونی از کنش های ارتباطی می باشند .  به صورت خیلی کلی و بدون توجه به موقعیت های خاص، در مورد «فواید گوش دادن» می توان چنین گفت : « گوش دادن خوب به معنای توجه به سخنان دیگران است » . در حقیقت در زمان برقراری رابطه ای که در آن ، طرف مقابل احساس نماید که به او توجه می کنید، می تواند برای شما بسیار لذت بخش باشد. زمانی که شما از طریق خوب گوش دادن به حرف های طرف مقابل ، به خوبی به او توجه می کنید، در نهایت می توانید برداشتی بسیار جامع تر و همه جانبه تر  از سخنان او داشته باشید . گوش دادن و توجه به دیگران، نشانه های ظاهری خاص خود را دارد! لازم به توضیح است برعکس این موضوع نیز صادق است. هنگامی که طرف مقابل شما متوجه شود که شما به حرف های او علاقمند بوده و نگرانش می باشید ، در کنار شما احساس آرامش بیشتری خواهد نمود . این مساله به خودی خود سبب خواهد شد که طرف مقابل نیز تشویق شود و در مورد خودش با آزادی و صراحت  بیشتری صحبت نماید . به همین جهت است که گفته می شود : در هر رابطه ای، هرچقدر که یک نفر رازهای خود را راحت تر بیان نماید، رابطه هم صمیمانه تر خواهد گشت . در نهایت گوش دادن باعث خواهد شد که صمیمیت میان شما و فرد مقابل افزایش یافته و این دور مثبت همچنان ادامه یابد. حال می خواهیم طرف مقابل موضوع را مورد سنجش قرار دهیم . فرض نمایید که استاد ، رئیس، کارمند و یا حتی همسر شما متوجه گردد که شما بخشی از سخنانش را گوش نداده اید. این مساله چه عواقبی را در پی خواهدداشت ؟ ممکن است همسر شما از دستتان عصبانی گشته و منجر به مشاجره ای درباره عدم توجه به همسر به راه بیفتد . در فضای کاری و شغلی نیز گوش ندادن می تواند باعث گردد که کار خود را به کلی از دست بدهید. به همین گفته می شود  که گوش دادن یکی از عناصر مهم در زندگی هر فردی می باشد . بی توجهی و گوش ندادن به صحبت های دیگران، می تواند منجر به فاجعه شود! حال که این موارد مطرح شد، احتمالا در ذهن شما نمونه های فراوانی از این گوش ندادن ها و لو رفتن پس از آن مرور می شود ! قبلا گفتیم که انسان ها قادر به مدیریت فرآیندهای ذهنی خود هستند . مثلا ما می توانیم حس کنیم که چه موقع به حرف یک نفر با دقت گوش می دهیم و نیز حس کنیم  که چه موقع حواسمان پرت است. شایان ذکر است که چنین اتفاقی ( یعنی گوش ندادن ) در مورد مطالعه یک کتاب هم می تواند اتفاق افتد . مثل زمانی که شما کتابی را در دست گرفته اید و می خواهید آن را مطالعه کنید ، اما فقط کلمات آن را می بینید و چیزی از آن نمی فهمید. البته در چنین مواردی زیاد جای نگرانی نیست! زیرا کتاب یار بی زبان است! و به خاطر گوش ندادن به حرفش با ما بحث نمی کند ! اما در زمان صحبت کردن با افرادی دیگر، چنانچه فرد متوجه شود که به حرفش گوش نداده ایم، این مشکل تبدیل به یک بحران خواهد شد. گوش دادن، در مورد توجه به نوشته های کتاب نیز صادق است. گوش دادن فعال و گوش دادن منفعل :  همانند هر حرکت انسانی دیگر ، گوش دادن نیز انواع مختلفی دارد . گاهی از اوقات می توانیم با جان و دل به حرف های طرف مقابل گوش دهیم و هیچ گونه واکنشی در حالت صورت خود به او نشان ندهیم. خوب است بدانید افراد علاقه دارند که وقتی حرف می زنند، طرف مقابل با چهره خود تعجب ، خشم، خوشحالی و یا هر احساسی را نسبت به سخنان او ابراز دارند. اما چنانچه در زمانی که به حرف های او گوش می دهیم، سرمان را پایین انداخته ایم و یا به گوشی همراه خود مشغول هستیم، آنگاه به طرف مقابل هیچ گونه احساس خوبی منتقل نمی گردد . پس طرف مقابل در چنین حالتی ، در یک حالت مبهم قرار گرفته و نه می تواند شما را به گوش ندادن متهم نماید و نه نشانه ای از گوش دادن در شما می ببیند. گفتنی است دراین حالت معمولا برای این که فرد مقابل مطمئن شود به حرف هایش گوش می دهید، سوالاتی از شما مطرح می کند. مثلا پس از یک جمله می گوید: «متوجه شدی ؟» یا «گرفتی چی شد ؟» گوش دادن سر کلاس، بسیار مهم است! چنانچه فرد مقابل نتواند سوالی را مطرح کند و حرف هایش را ادامه دهد، دچار چنین ابهامی شده و نمی داند که آیا شما واقعا به حرفهایش گوش می دهید یا خیر؟ به این منظور ، شخص در این حالت ترجیح می دهد که خودش حرفهایش را زودتر خاتمه دهد . گاهی افراد در این حالت می گویند : «گوشم پیش شما است » . جالب آن است که این حرف معمولا نه تنها فایده ای ندارد بلکه اعصاب طرف را بیشتر به هم می ریزد. این نوع گوش دادن ، همانی است که روانشناسان به آن، «گوش دادن منفعل» می گویند . در مقابل این نوع گوش دادن ، گوش دادن فعال قرار می گیرد . بدین صورت که علاوه بر این که ما با جان و دل ،سخنان طرف مقابل را مورد توجه قرار می دهیم ، احساسات مختلفی را با چشم ها، ابروها، لب ها، تکان دادن سر و ….  نسبت به حرف های مخاطب منتقل می کنیم . تفاوت گوش دادن و شنیدن لازم به توضیح است نمی توان در گوش دادن تقلب نمود ! یعنی چنانچه شما به سخنان طرف مقابل خود گوش ندهید و سعی نمایید با لبخند زدن و سر تکان دادن ، گوش دادن خود را اثبات کنید ، بالاخره لو خواهید رفت. چرا که درک و شعور انسان بسیار قوی بوده و هنگامی که سخنانش را تمام کرد و متوجه شد که شما سر تکان می دهید! یا زمانی که حرف ناراحت کننده ای زد، و دید که شما لبخند به لب دارید! شما به راحتی  لو خواهید رفت . پس نباید تقلب بود . چگونه می توان مهارت گوش دادن را  تقویت کرد ؟ افرادی وجود دارند که شدیدا مشکل گوش دادن دارند و نمی دانند که چگونه می توانند آن را تقویت نمایند. در این زمینه باید گفت گوش دادن، بیش از هرچیز به شخصیت خود فرد بستگی دارد. به همین جهت است که افراد زیادی حتی بدون دانستن کوچک ترین مهارت درباره ارتباط موثر، در میان دوستان به عنوان سنگ صبور مشهور می باشند . « سنگ صبور بودن » یعنی شخص به خوبی می تواند به سخنان طرف مقابل خود گوش داده و با ذات انسانی آن ها را منتقل سازد . با این حال، با در نظر گرفتن روش هایی که در ادامه خواهیم گفت، حتی افراد سنگ صبور نیز می توانند مهارت خود را در گوش دادن افزایش دهند. در هنگام گوش دادن و توجه کردن، چهره شما به صورت ناخودآگاه تغییر خواهد کرد! برای افرادی هم که شخصیت شنونده ای ندارند و پیوسته می خواهند که دیگران سخنان آن ها را بشنوند ، دانستن نکات ذیل می تواند به شدت در تقویت مهارت این افراد کمک نماید. از این رو در این بخش از این گونه افراد درخواست می کنیم که واقعا به این نکات گوش فرا دهند ! (حتی اگر واقعا هیچ جا را گوش نداده اند، اینجا را واقعا گوش دهند! ) 1- هنگامی که حوصله ندارید ، گوش ندهید! اگر فرصت یا حوصله کافی برای شنیدن سخنان کسی ندارید، بهتر است که به طرف مقابل خود بگویید که الان نمی توانم گوش دهم زیرا ذهنم مشغول است. این گفته ، بسیار بهتر از این است که طرف مقابل حرف هایش را بزند و شما به حرفش گوش فرا ندهید! 2- لازم است به زبان بدن طرف مقابل توجه کنید. خوب است بدانید انسان ها هیچ وقت تمام گفته خود را از طریق زبانشان منتقل نمی سازند ! لازم است به حرکات شخص و از جمله تکان دادن پاها، لحن طرف مقابل ، حالت چشم ها، نحوه خندیدن (خنده معمولی یا خنده تمسخر یا خنده ناشی از عصبانیت ) توجه کنید. زمانی که  فرد دستش را گره کرده و یا ناخن هایش را بر روی شلوارش می کشد، دیگر لازم نیست که بگوید : « من عصبانی هستم!» یا مثلا زمانی که فردی مدام پایش را تکان می دهد، صورتش عرق کرده و با تپق حرف می زند، لازم نیست بگوید: «من مضطرب هستم !» . می توان گفت خانم ها از لحاظ توانایی درک، به شدت از آقایان قوی تر بوده و فوری این موارد را درک می کنند. به هر حال لازم است برای گوش دادن بهتر، کاملا به این علامت ها توجه کنید .  از این جهت است که می گوییم شما باید به فرد و مخصوصا به صورت وی نگاه کنید ! مثلا شما در تصویر زیر، تعجب فرد  را حس خواهید کرد : در هنگام گوش دادن، به زبان بدن طرف مقابل توجه کنید! 3- در مورد سخنان طرف مقابل با او صحبت کنید : چنانچه تمایل دارید به گونه ای نشان دهید که به سخنان فرد مقابل خود توجه می کنید، بهتر است که در مورد سخنان طرف مقابل خود، حرف بزنید نه درباره خودتان ! احتمالا تا به حال تجربه کرده اید که هرکسی نکته ای می گوید، حرف های مشابهی در مورد خودتان به یاد شما می آید. البته لازم به توضیح است چنین مورد تاحدی طبیعی است . با این وجود بهتر آن است که تا جای ممکن از خود حرفی نزنید و به طرف مقابل اثبات کنید که تمام تمرکز شما روی سخنان او است. چنانچه شما سخنان او را با حرف زدن درباره خودتان قطع نمایید ، طرف مقابل ممکن است خسته شود و امیدی به ادامه حرفهایش نداشته باشد. از این رو توصیه می شود که طرف مقابل را برای ادامه صحبت ها ترغیب و تشویق نموده و از قطع کردن سخنان و صحبت های او پرهیز نمایید. 4- بهتر است با کلام خود به طرف مقابل بفهمانید که در حال توجه به او هستید : لازم است که پس از هر چند جمله، به نحوی به طرف مقابل خود اثبات کنید که در حال توجه به او هستید. مثلا برای این کار می توانید نظر خود را درباره بخشی از سخنان وی ابراز دارید . مثلا بگویید : «تحملش واقعا سخت است ؟ تو چرا هیچی بهش نگفتی؟» گفتنی است چنین تکنیکی نیازی به این که به شخص نگاه کنید ندارد، یعنی شما قادرید حتی هنگامی که به کار با گوشی خود مشغول هستید، این موارد را به زبان آورید. بدین ترتیب فرد از این که به او نگاهی نمی کنید ، دلسرد نخواهد شد. نشان دادن توجه به حرف های طرف مقابل، بسیار مهم است! علاوه بر این می توانید برای این که فرد مقابل بهتر بتواند سخنانش را مطرح کند ، از او سوالاتی بپرسید . همچنین می توانید در میان سخنان او از واژه هایی نظیر «خب» و یا «بعدش چی شد» استفاده نمایید . این موارد  همگی نشانگر آن هستند که شما دارید به حرف های طرف مقابل گوش می کنید. 5- می توانید با زبان بدن خود، به شخص نشان دهید که به سخنانش گوش می کنید : استفاده از زبان بدن ، نکته ای بسیار مهم است. معمولا زمانی که فردی به حرف های دیگری گوش فرا می دهد، بدنش حالت خاصی به خود می گیرد. به عنوان مثال گاهی سرش را به نشانه تایید به پایین تکان داده و یا کمی به سمت جلو متمایل می کند . در این حالت چشمان به فرد گوینده خیره می شوند. البته در مورد چشم ، بسیار ضروری است که حواستان به سطح فرهنگی و عقاید مذهبی جنس مخالف (که بسیار محترم هستند) نیز باشد. گفتنی است  این علائم به خودی خود نشانه ی گوش دادن قطعی نیست . سعدی در اشعار خود می گوید: « دل و جانم به تو مشغول و نظر در چپ و راست / تا نفهمند رقیبان که تو منظور منی ! » در هنگام خوب گوش دادن، چهره شما تغییر خواهد کرد! 6- می توان از گفت و گوهای درونی خود برای مدیریت ذهن استفاده نمود : می دانیم که همه افراد گاهی با خودشان در وسط حرف های دیگران، حرف می زنند. به عنوان مثال زمانی که شخص شروع به شرح دادن مسئله ای می کند، فرد مخاطب در ذهن خود می گویید: « منظورش چیست؟ » یا « الان می خواهد چه بگوید ؟ » و دیگر مونولوگ هایی از این موارد . بکار بردن چنین مونولوگ هایی سبب می شود که شما سخنان مخاطب را بهتر درک نمایید . جالب آن است که این مونولوگ ها تغییرات خوبی در حالت چهره شما نیز پدید خواهد آورد . این تغییرات می تواند چهره شما را کنجکاو نشان دهد و از سویی دیگر طرف مقابلتان اشتیاق بیشتری برای ادامه صحبت هایش پیدا می کند. با این وجود لازم است که این مونولوگ ها در یک لحظه رخ بدهند ، نه این که آن قدر با خود فکر کنید تا کملا حواستان از اصل موضوعی که مخاطب می گوید پرت گردد . کلینیک شنوایی طنین سمعک: ارائه دهنده کم ترین قیمت سمعک نامرئی و قیمت سمعک زیمنس برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید! [کل: 0 میانگین: 0]{"@co ex ":"h ps:\/\/schema.o g\/","@ ype":"BlogPos i g"," ame":"\u062a\u0641\u0627\u0648\u062a \u06af\u0648\u0634 \u062f\u0627\u062f\u0646 \u0648 \u0634\u0646\u06cc\u062f\u0646","desc ip io ":"\u0627\u06cc\u0646 \u062c\u0645\u0644\u0647 \u0628\u0633\u06cc\u0627\u0631 \u0645\u0639\u0631\u0648\u0641 \u0627\u0633\u062a \u06a9\u0647: \u00ab \u0634\u0646\u06cc\u062f\u0646 \u0648 \u06af\u0648\u0634 \u062f\u0627\u062f\u0646 \u0628\u0627 \u0647\u0645 \u0641\u0631\u0642 \u062f\u0627\u0631\u0646\u062f \u00bb. \u062f\u0631 \u0648\u0627\u0642\u0639 \u0627\u06cc\u0646 \u062c\u0645\u0644\u0647\u060c \u0646\u062e\u0633\u062a\u06cc\u0646 \u0645\u0648\u0631\u062f\u06cc \u0627\u0633\u062a \u06a9\u0647 \u0647\u0645\u0647 \u0627\u0633\u0627\u062a\u06cc\u062f \u0645\u0631\u0628\u0648\u0637 \u0628\u0647 \u0631\u0634\u062a\u0647 \u0647\u0627\u06cc \u0645\u0634\u0627\u0648\u0631\u0647 \u060c \u0631\u0648\u0627\u0646\u0634\u0646\u0627\u0633\u06cc \u0648 \u062e\u0628\u0631\u0646\u06af\u0627\u0631\u06cc \u062f\u0631 \u062f\u0631\u0648\u0633 \u0641\u0646\u0648\u0646 \u0645\u0635\u0627\u062d\u0628\u0647 \u062e\u0648\u062f \u0628\u06cc\u0627\u0646 \u0645\u06cc \u062f\u0627\u0631\u0646\u062f. \u0632\u06cc\u0631\u0627 \u0627\u06cc\u0646 \u0627\u0633\u0627\u062a\u06cc\u062f \u0646\u06af\u0631\u0627\u0646 \u0622\u0646 \u0647\u0633\u062a\u0646\u062f \u06a9\u0647 \u062f\u0627\u0646\u0634\u062c\u0648\u06cc\u0627\u0646\u0634\u0627\u0646 \u062f\u0631 \u0622\u06cc\u0646\u062f\u0647 \u0628\u0647 \u062d\u0631\u0641...","image":{"@ ype":"ImageObjec ","u l":"h ps:\/\/www. a i samak.com\/wp-co e \/uploads\/2017\/01\/\u062d\u0631\u0641-\u0632\u062f\u0646-\u0628\u0627-\u0645\u062e\u0627\u0637\u0628.jpeg","wid h":600,"heigh ":300},"da ePublished":"1398\/10\/8 0:18:35","headli e":"\u062a\u0641\u0627\u0648\u062a \u06af\u0648\u0634 \u062f\u0627\u062f\u0646 \u0648 \u0634\u0646\u06cc\u062f\u0646","mai E i yOfPage":{"@ ype":"WebPage","@id":"h ps:\/\/www. a i samak.com\/%d9%81%d8%b1%d9%82-%d8%b4%d9%86%db%8c%d8%af%d9%86-%da%af%d9%88%d8%b4-%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86\/"},"au ho ":{"@ ype":"Pe so "," ame":"Mi zaie"},"da eModified":"1398\/11\/25 16:37:33","publishe ":{"@ ype":"O ga iza io "," ame":"\u0637\u0646\u06cc\u0646 \u0633\u0645\u0639\u06a9","logo":{"@ ype":"ImageObjec ","u l":"","wid h":0,"heigh ":0}}}

مطالب مرتبط14 آبان 1400معاینه گوش با اتوسکوپی چگونه است؟اطلاعات بیشتر8 آبان 1400چه دلیلی باعث از دست دادن شنوایی من شده است؟اطلاعات بیشتر 17 مهر 1400کم شنوایی ناشی از سر و صدا چه درمانی دارد؟ چطور پیشگیری کنیم؟اطلاعات بیشتر

4 Comme s محمد گفت: 4 اسفند 1395 در 1:49 ب.ظ واقعا خیلی خوب بود می دونستم فرق بین شنیدن و گوش دادن چی هست ولی این خیلی جامع تر بود دستتون درد نکنه پاسخ مشایخ گفت: 14 فروردین 1396 در 0:29 ق.ظ متشکرم مطالب زیبایی بود پاسخ مقیم اسلام گفت: 13 آذر 1397 در 0:25 ق.ظ با سلام و احترام چقدر جامع و خوب به تفاوت شنیدن و گوش دادن پرداخته اید تشکر از شما پاسخ میترا گفت: 28 بهمن 1398 در 11:34 ب.ظ خیلی خیلی خوب به تفاوت های شنیدن و گوش دادن اشاره کرده بودین … امروز توی دبیرستان معلم گفت تو چرا گوش نمیدی گفتم دارم گوش میدم و همین بحث رو شروع کرد گفت امشب برو توی نت سرچ کن ببین فرق شنیدن و گوش دادن چیه متوچه میشی که به درس گوش نمیدی :)))) پاسخ دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخنشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *دیدگاه نام * ایمیل * وب‌ سایت ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

گوش دادن موثر – برنامه فکرانه – دکتر احمد محمدی نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار اشتراک گذاری Sha e o wha sapp Sha e o eleg am Sha e o wi e Sha e o li kedi شنوایی یکی از حس‌های انسان است. اما داشتن شنوایی به معنی این نیست که هر فرد می‌تواند به‌طور موثر و کارآمد گوش دهد.بعضی از افراد به مکالمه‌ها و صحبت‌های دیگران گوش می‌دهند ولی چیزی عاید آن‌ها نمی‌شود چراکه مهارت گوش دادن موثر را بلد نیستند.گوش دادن درست و اصولی مهارتی است که با تمرین و تکرار می‌توان آن را یاد گرفت. گوش دادن موثر از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت گوش دادن چیست؟ آیا می‌‌تواند منجر به موفقیت شغلی شود؟ مهارت گوش دادن را فرا بگیرید.پلتفروم هوشمند ستاره یابکلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو ورود برای استخدام حرفه‌ای گوش دادن چیست؟مهارت گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است، که در موفقیت شغلی و کیفیت روابط‌ ما با سایرین تاثیر بسیاری دارد. بسیاری از ما چون به اشتباه فکر می‌کنیم که یک شنونده سراپا گوش هستیم، هیچ وقت به صرافت یادگیری این مهارت نیفتاده‌ایم.خوب گوش دادن مثل فن بیان، یک مهارت یادگرفتنی است که در ادامه با اصول اولیه آن آشنا خواهید گشت. گوش دادن به معنای توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها در فرآیند ارتباط می‌باشد. این توانایی، کلید ارتباط موثر است.چنانچه به مهارت گوش دادن تسلط نداشته باشید، به آسانی ممکن است، پیام‌های ارسالی از سوی طرف مقابل‌ خود را به اشتباه برداشت نمایید. در چنین شرایطی، فرآیند ارتباط بی‌اثر گردیده و به سادگی موجب نا‌امیدی و رنجش فرستنده پیام خواهد شد.پادکست گوش دادن موثر همان‌طور که مشخص است، گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی به حساب می‌آید، تا حدی مهم که بسیاری از کارفرمایان برجسته برای کارمندان‌ خود جلسات آموزش مهارت گوش دادن ترتیب می‌دهند.افزایش سطح رضایت مشتریان، بهبود کارآمدی در نتیجه اشتباهات کمتر و افزایش تبادل اطلاعات چند نمونه از مزیت‌هایی است که در پی یادگیری مهارت گوش دادن حاصل می‌گردند.بسیاری از رهبران و کارآفرینان موفق، موفقیت خود را مدیون خوب گوش دادن می‌باشند. به اعتقاد ریچارد برانسون (Richa d B a so )، مهارت گوش دادن یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک (Vi gi A la ic) بوده است.با توجه به اینکه خوب گوش دادن از جمله مهارت‌هایی به شمار می‌رود که در اساس تمامی روابط انسانی مثبت قرار دارد، پس به نفع‌ همه ماست که کمی وقت صرفت یادگیری و پرورش مهارت گوش دادن بنماییم که عنصر سازنده موفقیت است.بزرگسالان به طور متوسط ۷۰ درصد زمان خود را درگیر فرآیندهای ارتباطی می‌باشند، که ۴۵ درصد آن صرف گوش دادن، ۳۰ درصد صرف حرف زدن، ۱۶ درصد صرف مطالعه و ۹ درصد صرف نوشتن می‌گردد. استاد احمد محمدیاگر می‌خواهی دانسته‌هایت شگفتی‌ساز شوند، به آن‌ها عمل کن. کیفیت ۴۵ درصدی که صرف گوش دادن می‌شود، تنها در حوزه کسب‌ و کار موثر نیست، بلکه بر زندگی شخصی افراد نیز تاثیر می‌گذارد و سبب گسترده‌تر شدن تعداد دوستان و شبکه‌های اجتماعی، ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس، کسب نمرات بهتر در دوران تحصیل و حتی تقویت سلامتی و تندرستی عمومی بدن می‌گردد.همچنین مطالعات نشان داده است که حرف زدن موجب بالا رفتن فشار خون خواهد شد، در حالی که گوش دادن با دقت به افت فشار خون منجر می‌گردد.گوش دادن با شنیدن یکی نیستگوش دادن با شنیدن تفاوت دارد. شنیدن یعنی توانایی درک صدا، حال آنکه گوش دادن نیازمند تمرکز عمیق‌تر و استفاده از بقیه حواس می‌باشد. برای گوش دادن نه تنها باید به ماجرایی که تعریف می‌گردد دل بدهید، بلکه لازم است به طرز بیان، شیوه استفاده از زبان، لحن و حرکات بدن گوینده نیز دقت داشته باشید.به عبارت دیگر، گوش دادن به معنای درک همزمان پیام‌های کلامی و غیرکلامی می‌باشد. بنابراین تنها شنیدن کلمات گفته شده کافی نیست، بلکه برای گوش دادن، به چیزی بیشتر از گوش‌ها احتیاج دارید.در مجموع، مهارت خوب گوش دادن بستگی به این دارد که چه مقدار از حرف‌های طرف مقابل‌ خود را شنیده و به مفهوم‌ آنان آگاه هستید. استاد احمد محمدی سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کارپادکست فکرانه - گوش دادن موثر دکتر راشل نائومی رمن (Rachel Naomi Reme )، ترویج‌دهنده طب تلفیقی، در این باره می‌گوید: “گوش دادن اساسی‌ترین و قدرتمندترین روش برقراری ارتباط با دیگران می‌باشد. فقط گوش دهید. شاید مهم‌ترین چیزی که همواره به یکدیگر ارزانی می‌داریم، همین توجه‌ ما باشد.”خوب گوش دادن شامل زیر نظر گرفتن زبان بدن و توجه به ناهماهنگی‌های احتمالی بین پیام‌های کلامی و غیرکلامی ارسال شده از سوی گوینده می‌شود. به بیان ساده‌تر، یک شنونده خوب تنها به چیزی که گفته می‌شود گوش نمی‌دهد، بلکه به چیزهایی که گفته نمی‌شوند یا نصفه نیمه به زبان می‌آیند، نیز گوش فرا می‌دهد.برای مثال، اگر کسی به شما گفت که زندگی خوب و خوشی دارد، اما حین انتقال این پیام دندان‌های خود را به هم فشرد یا اشک در چشم‌هایش حلقه زد، بدانید که بین پیام کلامی و غیرکلامی او تناقض وجود دارد.ده اصل برای خوب گوش دادنتا اینجا، حتما به اهمیت خوب گوش دادن پی برده‌اید. بنابراین دیگر وقت آن است که با اصول اولیه این مهارت بیشتر آشنا گردید.1. زبان به دهان بگیریدوقتی شخص دیگری در حال صحبت کردن است، به چیزی که می‌گوید گوش دهید، بین صحبت وی نپرید، به جای او حرف نزنید و اجازه بدهید که خودش جملاتش را تمام نماید.پس ساکت بنشینید و فقط گوش دهید. زمانی که صحبت گوینده با شما تمام شد، آن وقت شاید لازم باشد خودتان در مورد چیزی که گوش داده‌اید حرف بزنید و توضیح دهید تا مطمئن گردید که پیام طرف مقابل‌ را درست متوجه گشته‌اید.2. خودتان را برای گوش دادن آماده نماییدآرام باشید و همه‌ توجه‌ خود را به گوینده اختصاص دهید. به عبارت دیگر، تمام چیزهای اضافه دیگر را از ذهن‌ خود خارج نمایید.ذهن انسان به سادگی به سمت افکار دیگر منحرف می‌گردد، برای نمونه، اینکه «ناهار چه باید بخورم؟ کی باید از اینجا بروم تا به اتوبوس برسم؟ ممکن است بارون بیاید؟»همه تلاش‌ خود را نمایید و این قبیل افکار نامربوط را از سر خود خارج کنید تا قادر باشید تمام و کمال روی پیام‌های ارسالی از سوی طرف مقابل‌ تمرکز نمایید.3. گوینده را راحت بگذاریدبه صورتی رفتار نمایید که گوینده برای صحبت کردن احساس راحتی نماید. نیازها و علایق طرف مقابل‌ را هم مد نظر قرار داشته باشید. بد نیست گاهی سرتان را تکان دهید، یا از حرکات و کلماتی استفاده نمایید که گوینده برای ادامه صحبت ترغیب گردد.نکته دیگر اینکه ارتباط چشمی فراموش نگردد، اما توجه داشته باشید که خیره نگردید. به طور خلاصه، به طریقی طرف مقابل را متوجه این سازید که در حال گوش دادن به وی هستید و حرف‌های او را می‌فهمید.4. حواس گوینده را پرت نکنیدتنها به چیزی که گفته می‌شود، توجه نمایید. خط‌خطی کردن یا بازی کردن با کاغذهای جلوی دست‌تان، از پنجره بیرون را نگاه کردن، بازی کردن با ناخن‌های دست و کارهای این چنینی را کنار بگذارید.این رفتارها علاوه بر این که سبب وقفه‌های بی‌مورد در فرآیند ارتباط می‌گردند، حواس طرف مقابل‌ را نیز پرت کرده، و این حس را به او منتقل می‌نمایند که از حرف‌های او خسته گشته‌اید و به پیامی که سعی در انتقال آن دارد، بی‌اعتنا می‌باشید.5. همدلی نماییدبهتر است دیدگاه طرف مقابل‌ را بفهمید و به قضایا از دید وی بنگرید. دیدگاه‌هایی را که از قبل برای خود ساخته‌اید، کنار گذاشته و با ذهنیت باز وارد مکالمه گردید تا بیشتر بتوانید با گوینده ابراز همدلی نمایید.چنانچه چیزی گفته شد که خلاف نظر شما بود، اندکی به خودتان فرصت دهید تا بتوانید به یک استدلال محکم در جهت اثبات مخالفت‌ خود دست یابید. در هر صورت به خاطر داشته باشید که با دیدگاه‌ها و نظرات دیگران با ذهنیت بسته مواجه نگردید.6. صبور باشیدگاهی ممکن است طرف مقابل‌ شما مکثی نماید، شاید حتی یک مکث طولانی، اما مکث کردن همواره به معنای این نیست که حرف گوینده تمام گشته است. استاد احمد محمدیاگر در باغچه زندگی‌ات بذر مهارت بکاری، به‌زودی گلستانی می‌شوی که بوی عطرش، معطر می‌کند فرداهایت را. بنابراین صبور باشید و اجازه دهید که طرف مقابل‌ با زمان‌بندی خودش جلو برود. برخی اوقات طول می‌کشد تا آدم‌ها در مورد این که چه چیزی بگویند و چطور مطلب‌ را عنوان نمایید، به نتیجه برسند. پس هر زمان فردی مکث کرد، فورا رشته کلام را به دست نگیرید و سعی ننمایید که جمله‌اش را با کلمات خود پایان ببخشید.7. تعصبات شخصی را کنار بگذاریدبی‌طرف باشید. زود نرنجید و اجازه ندهید که عادت‌ها و رفتار گوینده حواس‌ شما را از اصل مطلب دور نماید.توجه داشته باشید که هر انسانی شیوه بیان خودش را دارد. برخی دست‌پاچه‌تر یا خجالتی‌تر از سایرین هستند؛ برخی لهجه محلی یا حرکات دست‌ زیاد از حد دارند؛ برخی دوست دارند زمان صحبت کردن قدم بزنند و برخی هم تمایل دارند که بی‌حرکت بنشینند.پس تنها به چیزی که گفته می‌شود توجه نموده و اجازه ندهید که شیوه‌‌های فردی بیان مطلب حواس‌ شما را پرت نماید.8. به لحن گوینده گوش دهیدحجم و لحن صدا، چیزهایی را به آن چه گفته می‌شود اضافه می‌نمایند. یک گوینده توانا حجم صدا و لحن خود را طوری تنظیم می‌نماید، که از دقت شنونده کم نگردد.افراد در زمان های خاص از زیر و بمی، لحن و حجم صدا برای رساندن مقصود خود بهره می‌گیرند و شما می‌توانید با توجه به این موارد، اهمیت مطلبی که عنوان می‌گردد، را دریابید.9. به طرز فکر گوینده گوش دهید نه تنها کلمات ویباید از حرف‌های طرف مقابل‌ یک تصویر کلی برداشت نمایید، نه اطلاعات تکه‌تکه و پراکنده. یکی از دشوارترین قسمت‌های خوب گوش دادن، توانایی برقراری ارتباط بین تکه‌پاره‌های اطلاعات برای رسیدن به طرز فکر گوینده می‌باشد. برای به دست آوردن ساده‌تر این توانایی به توجه کافی، پرهیز از حواس‌پرتی و تمرکز نیاز خواهید داشت.10. منتظر نشانه‌های ارتباط غیرکلامی بمانیدبه اشارات و حرکات بدن، حالات چهره و حرکات چشم‌ها دقت داشته باشید. برای خوب گوش دادن فقط به گوش‌های خود اکتفا ننمایید، بلکه از چشم‌های خود هم کمک بگیرید، یعنی حواس‌تان به اطلاعات اضافه‌تری که از طریق ارتباط غیرکلامی منتقل می‌گردند هم باشد.سخن آخردر برنامه فکرانه امروز، آقای احمد محمدی، اطلاعات مفیدی را در رابطه با چگونگی کسب مهارت گوش دادن موثر ارائه دادند.امیدواریم این مطالب اهمیت کسب این مهارت مهم در تمام عرصه‌های زندگی فردی و شغلی، برای شما روشن نماید.مطالب فوق و همچنین فکرانه امروز نشان دادند که خوب گوش دادن چه فوایدی دارد و تعدادی تکنیک هم برای بهبود این مهارت ارائه گردید. چون اغلب مردم دوست دارند خوب صحبت کنند، تا نظر مخاطبان خود را جلب نمایند، و عموما در خوب گوش دادن ضعیف هستند. بنابراین اگر در دنیای پررقابت امروزی، شما این مهارت را در خود تقویت نمایید، به طور قطع بسیار جلوتر از رقبای خود خواهید بود! زمانی که خوب گوش بدهید، بهتر و دقیق‌تر می‌توانید مشتری خود و نیاز او را بشناسید!اگر این موارد را بدانید، مطمئنا راحت‌تر می‌توانید محصول یا خدمت خود را به آنان بفروشید! استاد احمد محمدی، مشاور و مدرس در زمینه فروش، بازاریابی و موفقیت با سال‌ها تجربه دوره آموزشی غیر حضوری را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند بسیار مفید باشد.پلتفروم هوشمند ستاره یابکلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو ورود برای استخدام حرفه‌ای

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب