دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

بر اساس ایه افحسبتم نتیجه ایمان چیست

آيه شريفۀ « افَحسبتُم اَنمَّا خلَقناكم  عَبَثاً و اَنَّکُمْ اِلَينا لا تُرْجَعونَ» به كدام يك از آثار ايمان اشاره دارد؟

بر اساس ایه افحسبتم نتیجه ایمان چیست

تحلیل ویدئویی تست

تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!

فرهنگ قرآنی:1. ایمان چیست؟ مؤمن کیست؟ نویسندگان: جواد محدثی منبع: بشارت 1376 شماره 1 حوزه های تخصصی: حوزه‌های تخصصی علوم اسلامی منطق، فلسفه و کلام اسلامی کلام کلام جدید ایمان دینی حوزه‌های تخصصی علوم اسلامی تفسیر و علوم قرآن تفسیر قرآن معارف قرآن اخلاق و تربیت در قرآن دریافت مقاله آرشیو آرشیو شماره ها: ۸۳ سال ۱۳۹۰ (۲) -بشارت سال چهاردهم خرداد و تیر 1390 شماره 83 -بشارت سال چهاردهم فروردین و اردیبهشت 1390 شماره 82 سال ۱۳۸۹ (۶) -بشارت سال چهاردهم بهمن و اسفند 1389 شماره 81 -بشارت سال سیزدهم آذر و دی 1389 شماره 80 -بشارت سال سیزدهم مهر و آبان 1389 شماره 79 -بشارت سال سیزدهم مرداد و شهریور 1389 شماره 78 -بشارت سال سیزدهم خرداد و تیر 1389 شماره 77 -بشارت سال سیزدهم فروردین و اردیبهشت 1389 شماره 76 سال ۱۳۸۸ (۶) -بشارت سال سیزدهم بهمن و اسفند 1388 شماره 75 -بشارت سال سیزدهم آذر و دی 1388 شماره 74 -بشارت 1388 شماره 73 -بشارت 1388 شماره 72 -بشارت 1388 شماره 71 -بشارت 1388 شماره 70 سال ۱۳۸۷ (۶) -بشارت 1387 شماره 69 -بشارت 1387 شماره 68 -بشارت 1387 شماره 67 -بشارت 1387 شماره 66 -بشارت 1387 شماره 65 -بشارت 1387 شماره 64 سال ۱۳۸۶ (۶) -بشارت 1386 شماره 63 -بشارت 1386 شماره 62 -بشارت 1386 شماره 61 -بشارت 1386 شماره 60 -بشارت 1386 شماره 59 -بشارت 1386 شماره 58 سال ۱۳۸۵ (۶) -بشارت 1385 شماره 57 -بشارت 1385 شماره 56 -بشارت 1385 شماره 55 -بشارت 1385 شماره 54 -بشارت 1385 شماره 53 -بشارت 1385 شماره 52 سال ۱۳۸۴ (۶) -بشارت 1384 شماره 51 -بشارت 1384 شماره 50 -بشارت 1384 شماره 49 -بشارت 1384 شماره 48 -بشارت 1384 شماره 47 -بشارت 1384 شماره 46 سال ۱۳۸۳ (۶) -بشارت 1383 شماره 45 -بشارت 1383 شماره 43 -بشارت 1383 شماره 42 -بشارت 1383 شماره 44 -بشارت 1383 شماره 41 -بشارت 1383 شماره 40 سال ۱۳۸۲ (۶) -بشارت 1382 شماره 38 -بشارت 1382 شماره 37 -بشارت 1382 شماره 36 -بشارت 1382 شماره 35 -بشارت 1382 شماره 39 -بشارت 1382 شماره 34 سال ۱۳۸۱ (۶) -بشارت 1381 شماره 33 -بشارت 1381 شماره 32 -بشارت 1381 شماره 31 -بشارت 1381 شماره 30 -بشارت 1381 شماره 29 -بشارت 1381 شماره 28 سال ۱۳۸۰ (۶) -بشارت 1380 شماره 27 -بشارت 1380 شماره 26 -بشارت 1380 شماره 25 -بشارت 1380 شماره 24 -بشارت 1380 شماره 23 -بشارت 1380 شماره 22 سال ۱۳۷۹ (۶) -بشارت 1379 شماره 21 -بشارت 1379 شماره 20 -بشارت 1379 شماره 19 -بشارت 1379 شماره 18 -بشارت 1379 شماره 17 -بشارت 1379 شماره 16 سال ۱۳۷۸ (۶) -بشارت 1378 شماره 15 -بشارت 1378 شماره 14 -بشارت 1378 شماره 13 -بشارت 1378 شماره 12 -بشارت 1378 شماره 11 -بشارت 1378 شماره 10 سال ۱۳۷۷ (۶) -بشارت 1377 شماره 9 -بشارت 1377 شماره 8 -بشارت 1377 شماره 7 -بشارت 1377 شماره 6 -بشارت 1377 شماره 5 -بشارت 1377 شماره 4 سال ۱۳۷۶ (۳) -بشارت 1376 شماره 3 -بشارت 1376 شماره 2 -بشارت 1376 شماره 1 چکیده متن فرهنگ قرآنی:1. ایمان چیست؟ مؤمن کیست؟ جواد محدثی «ایمان»، تنها یک «کلمه» نیست، بلکه یک «باور قلبی» است. باوری که به زندگی انسان «جهت» می‌دهد و در «چگونه زیستن» او نقشی مهمّ دارد و محور ارزش‌گذاری برای اندیشه‌ها و عملکردهای مردم است. به دلیل همین اهمیت است که گام اولِ ورود به مسیر بندگی و مسلمانی، «ایمان» است و کسی که این باور مقدّس را داشته باشد، «مؤمن» نامیده می‌شود. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که ایمان، چه تعهّدات و مسؤولیت‌هایی برای «مؤمن» فراهم می‌آورد؟ نقش ایمان در زندگی چیست؟ فرق یک مؤمن با فرد بی‌ایمان در کجاست؟ ایمان، گرایش قلبی و وابستگی فکری و اعتقادی و روحی به‌یک موجود برتر، به یک آفریدگار توانا، به یک مکتب نجات بخش، به یک زندگی دیگرپس از این دنیا (معاد)،به یک کتاب مقدّس که از سوی خدا نازل شده است (قرآن)، به پیامبرانی که سفیرانِ الهی برای هدایت بشرند، به وحی و ما وراء الطبیعه و… است. اینها و برخی امور دیگر، «متعلّقات ایمان»اند، یعنی اینها را باید قبول داشت و در پی این پذیرش و باور،عمل کرد. به تعبیر قرآن، پیامبران الهی مأمور بودند تا بذر این ایمان را در دل‌های مردم بکارند و زندگی‌ها را در سایه ایمان، از صفا و معنویت و پاکی و عدالت برخوردار سازند. مردم هم، اغلب عقلشان در چشمشان بود. چون به‌دیده‌ها و شنیده‌ها و محسوسات، بیشتر مأنوس بودند، پذیرشِ «خدای نادیدنی» و «فرشتگانِ نامرئی» و «جهان آخرت» برایشان دشوار بود. از این رو گاهی سرسختی و لجاجت نشان می‌دادند و «خدای یکتا» باورشان نمی‌شد و به «زندگی پس از مرگ»، کافر می‌شدند و به پیامبران، نسبت‌های ناروا می‌دادند. پیامبر اسلام فرموده است: «ایمان، اعتراف زبانی، شناخت و پذیرش قلبی و عمل با اعضا و جوارح است». این تعریف از ایمان، ریشه در قرآن کریم دارد. در قرآن هم، درباره ایمان، روی دو جنبه «باور قلبی» و «عمل» بسیار تأکید شده است.وقتی قرآن می‌خوانید، بارها و بارها به‌تعبیر «آمَنوا وَ عَمِلوا الصّالحات» برمی‌خورید؛ یعنی ایمان در کنار عملِ خوب و شایسته است. اگر ایمان را یک نهال و درخت بدانیم، «عمل» میوه و ثمره آن است. آیا شما می‌توانید قبول کنید که کسی به‌خدا، قیامت، بهشت وجهنم، وحی، قرآن، پیامبران و فرشتگان، ایمان و عقیده داشته باشد، ولی رفتارش مثل آدم‌های غیر معتقد به خدا و قیامت باشد؟ ایمان باید از «دل» به «اعضا» سرایت کند و از «درون» به «بیرون» جاری شود و باور درونی در عمل خارجی انسان اثر داشته باشد، وگرنه چه ایمانی؟ بعضی از ایمان‌ها سطحی و تقلیدی و متعصّبانه است؛ برخی هم عمیق و براساس شناخت و تفکّر و بصیرت. به‌همین دلیل می‌گوییم دو نوع ایمان داریم: یکی «ایمانِ مستقرّ» و دیگری «ایمانِ مستودع». «ایمان مستقرّ» مثل درختی کهنسال، ریشه‌دار و استوار است و به این زودی‌ها از بین نمی‌رود و مؤمن، با شنیدن شبهه‌ها، به‌شک نمی‌افتد. امّا «ایمان مستودع» حالتی شبیه خانه اجاره‌ای و اشیای عاریه‌ای دارد، همیشگی واستوار نیست؛ زود زایل می‌شود و رنگ می‌بازد و چون براساس منطق و برهان نیست، با کمترین آسیب از بین می‌رود، یا حدّ اقل از تأثیر گذاری در زندگی شخص، باز می‌ماند. به چه چیزهایی باید ایمان داشت؟ در آغاز، اشاره‌ای به متعلّقات ایمان کردیم، ولی گذرا بود. اینک کمی با تأمّل بیشتر به این مسأله می‌نگریم، آن هم براساس آیات قرآن. قرآن، هم صفات مؤمنان را بیان می‌کند، هم تکلیف و وظیفه صاحبان ایمان را، هم نشانه‌های زندگی همراه با ایمان را، هم این را که به چه چیز باید «ایمان» داشت. همه شما می‌دانید که گام نخستِ مسلمان بودن، ایمان به خداوند است، به عنوان آفریدگار و مدبّر جهان و روزی دهنده موجودات و هدایتگر همه هستی و انسان‌ها. ولی علاوه برایمان به‌خدا، به امور دیگری هم باید عقیده داشت، از قبیل: «ایمان به آخرت» (حیات جاویدان پس از مرگ، در سایه عمل دنیوی)؛ «ایمان به ملائکه» (موجوداتی که در همه هستی پخشند و مطیع و مجری فرمان پروردگارند)؛ «ایمان به کتب آسمانی» (مجموعه پیام‌های خدا برای سعادت بشر که توسّط وحی برپیامبران نازل می‌شود)؛ «ایمان به پیامبران» (افراد برگزیده از سوی خدا و فرستاده شده به سوی مردم)؛ «پیامبر اسلام» (به‌عنوان آخرین سفیر الهی و برترین پیامبران)؛ «قرآن» (آخرین و کامل‌ترین کتاب آسمانی)؛ «آیات خدا» (چه سخنان خدا در قرآن کریم، چه نشانه‌های وجود خدا در جهان). گاهی در بیان ایمان، به مهم‌ترین رکن مسلمانی اشاره می‌شود، یعنی ایمان به «مبدأ» و «معاد». نکات یاد شده، در برخی از آیات قرآن آمده است، از جمله در این آیه: «کُل آمَنَ باللّهِ ومَلائکتِهِ وَکُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ»1. در آیه دیگری، کسانی را که به خدا، فرشتگان، کتب آسمانی، فرستادگان الهی و روز قیامت کفر می‌ورزند، گمراه شمرده است: «وَمَنْ یکفُرْ بِاللّهِ ومَلائکتهِ وَکُتُبهِ وَرُسُلِهِ وَالْیوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیداً»2. راستی، مؤمن کیست؟ به فرموده قرآن، مؤمنان خدا را باور دارند، مطیع فرمان اویند، از قیامت بیمناکند، توکّلشان برخداست،از گناهان پرهیز می‌کنند، پیوسته در پی‌انجام اعمال صالحند، اهل تقوا و ایثارند، در راه خدا انفاق خالصانه می‌کنند، نام خدا دلهایشان را آرام می‌کند، با نماز و عبادت به خدا نزدیک می‌شوند، به مژده‌ها و وعده‌های الهی امیدوارند، در راه خدا با دشمنان می‌جنگند، کفّار ر به سرپرستی خود نمی‌گیرند، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، جانشان را در راه دین فدا می‌کنند، دوستدار خدا و رسولند، اگر خطا و گناه کنند توبه و استغفار می‌کنند، راستگو و درست کردارند، به پدر و مادر خویش نیکی می‌کنند، در قیامت شادمانند، به عهدی که با خدا بسته‌اند وفادارند و… خیلی صفات و ویژگی‌های دیگر، که در این مختصر نمی‌گنجد. ایمان، مؤمن، مؤمنون، آمَنوا، یؤمنون، از واژه‌هایی هستند که فراوان در قرآن کریم به کار رفته‌اند. شما خودتان می‌توانید به کمک کشف الآیات یا فهرست‌های موضوعی قرآن، آیات مربوط به ایمان را مطالعه کنید. یک دنیا مطلب خوب و خواندنی در «کتاب خدا»ست، کتابی که بهترین کتاب‌هاست. قرآن را فراموش نکنیم و با آن بیشتر مأنوس باشیم. پانوشتها: 1 بقره (2)، آیه 285. 2 نساء (4)، آیه 136. تبلیغات دوره‌های آموزشی مجازی

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب